Ghost

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulcoa

Verenigingslid
Lid geworden
30 jan 2001
Berichten
1.689
Na een crash denk ik dan maar weer een stukje wijzer geworden, veel werk en veel stress, dus nu de koe maar eens bij de horens gevat en een poging gedaan met ghost.

punt 1
Ik heb een vrij grote harde schijf met xp er op plus programma's, ik lees nu dat dit vrij zinloos is.? lijkt mij ook., maar goed.

punt 2

Ik heb een identieke schijf extern WD 1600 JB., aar ik dus een image of kopie van de c: schijf op wil zetten voor noodgevallen.,zodat als er programma's bij komen, je kopietje aan moet passen. ( of moet ik dan een mirror creeren.?)

alles werkt en wat er op de C:\ schijf moet staan staat er bijna op, nog een paar programmatjes.

sofar sogood:

opmerking:
Volgens mij wordt er toch data op de C: schijf opgeslagen, bv in mijn documenten, of afbeeldingen, Ik ben namelijk een aantal dingen kwijt, wat ik vlg mij in mijn doc's op de C: schijf had opgeslagen. het was niet veel maar toch.

Wat ik wil.

Is het ook mogelijk om de C: schijf alleen voor XP te houden en dat alle data naar een andere partitie opgeslagen wordt., als er wat gebeurt met XP of je schijf alleen een kopie terug kunt zetten?
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet hoe groot je c nu is
maar met ghost kan je ze wel heel veel comprimeren
 
mijn c: schijf is nu 160 gb en daar is 7 gb van gebrukt, maar het gaat mij eigenlijk meer om het feit dat ik geen data meer krijg bij de c: schijf zoals mijn documenten, ik wil de c: schijf gewoon alleen voor xp houden, desnoods in een aparte partitie. , zou ik zelfs kunnen overwegen om een kleinere schijf te kopen.
 
wat ik gedaan heb
xp en meestgebruikte software op c daar een image van gemaakt
kopieren naar uitgebreid naar andere partitie
zodat er op de C nooit niets nuttig staat behalve xp

in geval van virus ,crash,spyware kost mij 4 minuten
 
Ja dat is precies wat ik bedoel , maar dan hou je toch nog altijd mijn documenten, en mijn afbeeldingen en mijn muziek op C;, want dat ben ik nu dus kwijt bij die crash, het is wel niet veel want ik ging het al steed backuppen op externe schijven, dus het meeste is geen probleem, alleen wat ik de laatste weken in mijn documenten opgeslagen had, hoe los je dat dan op.? en de meeste specifieke data doe ik al rechtstreks op externe schijven om het risico zo klein mogelijk te houden, en zonu en dan een backup maken van de externe schijven.
Eigenlijk tijd voor een mirror , je bent meer bezig met backuppen dan met andere dingen
 
configuratie scherm-mapopties -verborgen mappen weergeven

via verkenner de map send to zoeken
nieuwe snelkoppeling maken naar map op andere partitie zellfde doe doe je met mijn documenten en alles staat op ander partitie
 
Als je rechtsklikt op 'Mijn Documenten' en vervolgens kiest voor 'eigenschappen', dan kun je de doelmap instellen en laten wijzen naar een locatie die jou beter geschikt lijkt.

Zelf laat ik de map mijn documenten altijd wijzen naar D:\, zodat inderdaad op de windows partitie niets staat.
 
ja dat is de bedoeling, dat alleen de configuratie op de c: schijf staat, zal eens kijken of mij dat lukken wil.,

Is het eenvoudig om zelf een mirror te bouwen , kant en klaar zijn ze nog al prijzig denk ik


jan
 
Ja dat is mij gelukt, zijn er nog meer mappen welke verplaats kunnen worden.?
want hier zit ik al een tijdje naar te zoeken, als ik dit eerder had gehad was ik mijn gegevens niet kwijt geweest , die je zo terloops opslaat in mijn documenten

harstilkke bedankt.
 
Als het goed is, hoef je niet meer mappen te verplaatsen.
Alle mappen die normaal gesproken in de map mijn documenten worden gezet (zoals mijn afbeeldingen, mijn ontvangen bestanden etc), die zijn nu ook meeverplaatst.

Maar uiteraard kun je zelf ook mappen aanmaken, of je software installeren op een andere partitie dan windows. :)
 
Nu zeg je mij toch even weer wat nieuws , bedoel je dat je alle software gewoon op een andere schijf kan installeren, en als er bevoorbeeld wat met windows gebeurt dat je alleen maar windows hoeft te installeren?
 
Nee, dat nou ook weer niet :)

Je kunt nl wel de programma's op een andere partitie zetten, maar er worden bijna altijd systeembestanden geinstalleerd en die komen in de windows map terecht.
Ook registergegevens ben je dan kwijt.

Maar het houd je windows partitie wel een stuk schoner.

Wat betreft Ghost, ik maak er zelf altijd 2.

De eerste Ghostbackup maak ik direct nadat ik windows geinstalleerd heb en alle servicepacks en updates ook gedownload en geinstalleerd zijn. (terugzetten van een ghost duurt gemiddeld 3-5 min; een stuk sneller dan windows opnieuw installeren)

Daarna zet ik alle software erop die ik wil gaan gebruiken en als alles geinstalleerd is, maak ik de tweede Ghost.

Dat laatste werkt natuurlijk alleen handig als je niet dagelijks nieuwe software (de)installeert ;)
 
Ik begrijp het:
maar wat zijn de voordelen dat je een back up maakt alleen van windows,
en één van samen met de software, of is dat een persoonlijke voorkeur, ik kan er niet zo snel iets bij verzinnen.

Trouwens ik heb nog een vraag over ghost:

Ik was er vanmorgen even meebezig., ( ikdfacht laat ik het nu eens goed doen) toen ik de recovery diskettes gemaakt had is er schijnbaar toch iets fout gegaan, ik kon geen integriteitstest doen.

wie weet raad.

Ik zit te denken nu ik toch al twee schijven heb, morgen ook nog een read controller te kopen , iemand daar nog ervaring mee.??

en zoja waar dan op te letten.

Ohh, schiet me ineens te binnen hoe zit het dan met je favorieten in je browser, want die ben ik ook kwijt
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel is dat ik zowel over een volledige backup, dus incl, software, beschik, als over een blanke Windows install, met alleen de updates en servicepacks.

Zoals ik al schreef, terugzetten van een Ghost duurt een paar minuten.
Installeren van Windows, Servicepacks en ook nog alle updates kan wel een uur duren.

En een lege windows is altijd handig als je ooit met nieuwe software wilt beginnen. ;)

Wat betreft je favorieten, die kun je exporteren naar een htm bestand ;)
 
ik gebruik voor favorieten,email
e-bacup gaat heel rap en even vlug weergezet
link heb ik niet indien interesse zoek ik wel

wat buick doet doe ik ook
2 images maken zo kun je veel experimenteren met software zonder zorgen
 
morning

ok ik heb wel belangstelling, maat je kunt je email toch ook op de server laten is dat niet een makkelijke oplossing,

En hoe zit het nou met die read controller of is dat alleen maar een dure oplossing?

Ik ben vanmorgen even bezig geweest, met ghost maar als ik dan een een image wil maken op een dvd, dan wordt ie uitgeschakeld, en dat duurt erg lang, is dit "normaal" en rustig blijven afwachten.
Het schijnt eenvoudig te zijn met Ghost, maar de eerste keer is toch wel even wennen, met die disaster recovery disk is het mij ook al niet helemaal gelukt, dus graag jullie help en onderstuening


bvd

Jan

Alles staat zo'n beetje op de C: \harde schijf en ik ben klaar voor een back up te maken want ik moet van diot gezeur af
 
Ik maak zelf mijn backups nooit rechtstreeks naar dvd, maar naar een aparte partitie. Daarvandaan kan ik ze dan branden of laten staan.
Een Ghost maken naar een partitie is betrouwbaarder en sneller dan rechtstreeks naar DVD. De tijd die nodig is voor het maken van een Ghost, is afhankelijk van de mate van compressie die je instelt en de hoeveelheid data die ingepakt moet worden, en kan liggen tussen de 5 minuten en 20 minuten.

Een Raid controller is handig als je snelheid nodig hebt en twee identieke schijven hebt, maar het is nooit een vervanger voor het maken van backups. Ook Raid configuraties kunnen defect raken en in bepaalde gevallen ben je dan ook alles kwijt.

Als je echt voor veilig wilt gaan, dan kun je het beste (eventueel met Partitionmagic) een aparte partitie aanmaken van 5-10 GB, en die uitsluitend gebruiken om je Ghost op te zetten. Zelf heb ik ook zo'n partitie gemaakt (10 GB onder FAT32, zodat ik in geval van nood met elke bootdisk daar kan komen). Op die partitie staan mijn Ghostimage, maar ook dosbestanden die ik in geval van nood nodig zou kunnen hebben (mouse.com, ghost.exe, smartdrv.exe en noem maar op)

Die hele ghostpartitie heb ik ook op een DVD gebrand als backup, dus ik voel mij redelijk veilig :)
 
h , buick

Ik had dus ook niet in gedachten om de read te vervangen voor een back up, maar meer om om snel weer verder te kunnen als er met 1 schijf iets gebeurt,
Ik wil back up maken,

Oom agent zei gisteren tegen mij dat ik GEEN ezel was, ( twee maal gepakt bellen in de auto) komt overeen met wel of geen back ups maken. dit terzijde.

Over het instellen van comprssie enz, zal wel bij gevoderde gebruikers horen, ik heb de basic gedaan en niets zien staan, maar ik ga niet eerder achter mijn comp vandaan voor dat ik een behoorlijke back up heb.

over die 10 gb praat je windows niet meegerekend, want daar had je al twe van.

Ja , met die extra partitie lijkt mij een goed plan, en een extra DVD , ik denk dat ik daar ook maar op ga werken, ruimte genoeg.

Nog een vraagje:

Ik heb een boekhoudprogramma, en die wil dus apart van alles op een schijf zetten bij voorkeur nog op een externe schijf ook,
Dit is mogelijk?
Het programma is niet zo belangrijk maar natuurlijk de data die ingevoerd word, kun je deze dta apart opslaan , zodat het ook terug gezet kan worden....

alvast bedankt voor het meedenken

jan

Ik had dus op deze wijze kunnen volstaan met een kleine re schijf waar de windows config op zou kunnen staan., en geen schijf nodig van 160 GB
 
Laatst bewerkt:
Of je het boekhoudprogramma geheel op een andere plaats kunt installeren, hangt een beetje van het programma af.
Maar over het algemeen installeren programma's altijd wel een of meerdere .dll bestanden in de Windows map.

Je kunt het beste even kijken op welke plaats het programma je boekhoudgegevens opslaat. Wellicht kun je die plaats veranderen zodat je die ook op een andere plaats kunt instellen.

Ik ben trouwens nu even een paar uurtjes weg. Ga met de kids van de laatste hete dag genieten. Ik ben tegen de avond weer terug ;) Dus mocht ik niet reageren dan weet je waardoor dat komt :D
 
bij mij sta alles op een verwisselbare schijf

ge weet nooit een stroompiek of wat anders dat pc volledig naar de maan is
daar staat ook alles wat belangrijk is en veel tijd heb ingestoken bv.mijn platen die ik gedigilatiseerd heb enz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan