harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulcoa

Verenigingslid
Lid geworden
30 jan 2001
hoi,
Ik wilde gisteren wat bestanden in mijn yahoo briefcase zetten maar op een gegeven moment duurde dat wat lang , heb ik het gestopt, daarna kon ik mijn computer niet meer opstarten alleen een zwart scherm, krijg ik de melding van NTLDR bestand ontbreekt.

Ik dacht geen nood: ik haal de schijf er uit en laat mijn aqndere schijf het werk doen, maar nu krijf ik ook de melding dat mijn NTLDR bestand ontbreekt en mijn andere schijf die nu op master staat sordt ook niet meer gezien , dat was bij mijn eerste schijf ook het geval , hoe krijg ik mijn schijf weer terug in mijn eerste zwarte scherm want daar zie ik staanPrimary master HDD smart capability = disabled, en dat deed mijn eerste schijf dus ook

How kan ik dit verhelpen.

Laatst bewerkt:
Wat betreft de ontbrekende NTLDR:

Opstarten met de Windows CD (...eh hebben we het wel over XP?), naar Repair.
Type achter de prompt (C:\Windows):
fixmbr
of
fixboot.
Enter en type exit.

opstarten

is hiermee het probleem , dat je hem niet ziet in het eerste zwarte scherm ook op gelost

Zelf even antwoord geven: Ik heb het geprobeert en hij geeft aan : kan geen vaste schijf station vinden

wat nu..?

Er komt ook een beetje raar geluid ui de schijf

Laatst bewerkt:
Ik kan de 2 kwesties niet goed met elkaar rijmen.

Het begon met de ontbrekende NTLDR en toen je begon met het verwisselen van harde schijven kwam het herkenningsprobleem(?).

Ik zou voor de zekerheid de fixmbr doen.
Als het probleem blijft moet je naar de harddiskdokter. (Nadat je je er van hebt vergewist dat de schijf goed is aangesloten...)

opstarten

Zou de schijf gezien moeten worden ook al is hij kapot?

Dat hangt er van af, meen ik.
Het ene defect is het andere niet.

Beetje raar geluid... getik?

Zijn er nog andere signalen? Ledjes, beeps?

HD

of ie op 'e'en plek steeds een tik

Op zich is het niet zo'n probleem, ik had mijn data op andere schijven staan , alleen xp stond er op met de configuratie. Ik heb zelfs een back up van niet al te langgeleden, maar dan moet ik wel weten of deze schijf kapot is en zou ik kunnen volstaan door gewoon een nieuwe schijf aanschaffen., en de back up terug te zetten.

Laatst bewerkt:
Hd

Je hoort hem draaien en met regelmaat op de zelfde plaats een beetje schurend en een harde tik

stje.........sjtik..........................stje........sjik.......( soms ),,,,hiiepsjip

Laatst bewerkt:
Dat klinkt beroerd! :(
Staan er belangrijke dingen voor je op de schijf?
Zoja, dan kun je hem misschien laten recoveren. Door een expert.

Overigens, je hebt hetzelfde probleem met een andere schijf?
Dat is wel te toevallig!
Dus misschien toch een ander probleem...
Maar dat kan ik niet beoordelen. :(

HD

Nee, op de volgens mij kapotte schijf staat alleen xp, met de programma. dus eigenlijk geen probleem , danwel veel werk, de andere schijf gaf alleen aan NTDLT ontbreekt of zoiets, dat is nu opgelost, alleen op de ngoeie schijf dus zitten drie partitie en ik zal nu moeten gaan kijken welke ik kan gaan gebruiken om windows opnieuw er op te zetten of de back up terug te zetten..want zelf heb ik het idee dat de ouwe schijf naar zijn mallemoer is, en alleen een configuratie te laten recoveren lijkt mij zinloos

welke vraag ik nog wel heb : kun je de ouwe schijf, de kapotte dus vlg mij nog op een of andere manier bekijken, wat er nog wel opstaat door ergens achter te hangen als slave, heb ik namelijk als eens vaker gedaan, maar dan zalo je wel weer op het zelfde probleem stuiten, van het zien natuurlijk, niet zien is niks kunnen doen.

Er zou nog eventueel wat data zitten in mijn documenten.maar ik weet niet waar dat precies opgeslagen wordt

Laatst bewerkt:
Je kunt kapotte schijven (soms?) wel bekijken en zelfs repareren, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb daarover iets op mijn eigenlijke pc die ... kapot is en naar de leverancier gaat.
Mijn leverancier heeft mijn 4 harde schijven gerepareerd die ontoegankelijk waren geworden! Hij heeft me een klein tipje van die sluier opgelicht. Maar het weinige dat ik er van weet, daar kan ik nu niet bij...

P.S. Kun je een back-up wel terugzetten naar een andere partitie dan de oorspronkelijke?

HD

Ik ga nog even verder borduren op mijnHD's ik heb ze alle twee uit de computer gehaald , ik dacht bij mijn eigen dan hang ik ze achter een HD die wel wil werken, op mijn andere computer, de HD waar alleen wat gegevens op staan die werkt goed als slave en kan alles open maar diegenen waar XP opstaat krijg ik de volgende melding, voor dat ik hem weggooi wil ik het toch nog aan jullie voor leggen:

For Accton EN1207D/EN2242A series PCI Fast Eithernet controller V.2.11 (010528) PXE-E61:

Media test failure, check cable PXE-MOF: Exiting PXE-ROM

wie het weet mag het zeggen

Het zou een BIOS-kwestie kunnen zijn.
Probeer eerst eens een BIOS-reset, clear CMOS.
Weet je hoe dat moet?
Het is te vinden in de manual van je moederboard.

HD

Ik betwijfel het, en wel hierom dat hij de tweede schijf welke ingebouwd is/was wel wordt gezien, of kan dat?

Verder heb ik de beide schijven geprobeert op een andere comp en daar het zelfde verhaal, de tweede schijf wordt wel gezien en diegene met xp er op, krijg ik deze foutmelding

Ja, ik begrijp je redenatie.
Maar die ethernetcontroller melding is vreemd.
Schakel die eens uit, als proef.

Verder is een reset van het BIOS niet 'gevaarlijk'. Hoogstens moet je daarna enkele persoonlijke instellingen terugzetten.

HD

Je bedoelt de ethernetcontroller uitschelen in systeembeheer?

wat betreft het resetten nooit gedaan, en ook geen boekje meer van, dacht ik, ik kan wel een beetje experimenteren , veel fout kan er al niet meer gaan

Ja, in apparaatbeheer.

BIOSreset: je moet de jumper vinden waar iets van CMOS bij staat. Die zit nu op pootje 1 en 2 waarschijnlijk.
Je moet de stroom helemaal uitschakelen, de jumper op pootje 2 en 3 zetten, een tijdje wachten (voor de zekerheid maar 2 minuten) en dan terugzetten op pootje 1 en 2.

Hd

De melding is een reactie op het gele vraagteken in apparaaatbeheer,, correct?, dus ik zou de drivers ook kunnen installeren dan ben ik van deze melding af.?

Zit ik nog even verder te denken, de originele schijf zit er in met windows 2000 prof start goed op geen probleem, schoon enz, hang ik de schijf van de andere computer erachter als slave geeft hij deze melding is dat niet raar?

Dus als je de originele schijf met Windows 2K aansluit heb je geen probleem, ook niet met de netwerkcontroller? Geen uitroep- of vraagteken in apparaatbeheer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan