hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is te maken met position: fixed. Dat zet 'n element vast ten opzichte van het venster van de browser.
Maar dat betekent dat het ook met geen pneumatische hamer meer van z'n plaats is te krijgen. Dus als er dingen onder staan die wel scrollen, verdwijnen die onder het vastgezette element.
Verder hebben - 't zal 'ns niet zo wezen - IE 6 en 7 problemen ermee.
IE 7 sloopt elke lay-out waarin fixed is gebruikt wanneer je in- of uitzoomt. Als alleen de lettergrootte wordt veranderd gaat 't wel goed. Hier is gewoon niets aan te doen, want het ligt aan de hopeloos slechte zoomfunctie van IE 7. IE 8 werkt wel goed. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat veel mensen zullen zoomen met IE 7, want ook absolute wordt gesloopt, dus ik denk niet dat er veel sites goed te zien zijn in IE 7 als je zoomt.

IE 6 is ernstiger. Dat kent fixed gewoon niet, dus negeert position: fixed gewoon volledig. Er zijn wel manieren om fixed te simuleren, maar die hebben nogal wat nadelen. IE 6 wordt in snel tempo minder gebruikt. Nu Google (Youtube, gmail, ...) de ondersteuning gaat staken zal dat nog wel sneller gaan verminderen.
Ik zou voor IE 6 't menu gewoon mee laten scrollen, dat is verreweg het simpelste.

goede dag.

Ik ben bezig met diversen div''s toe te voegen aan mijn site ,dat doe ik nu steeds door
een absolute div of gefloaten div's in een relative div te plaatsen,
nou is mijn vraag
kan je dit gewoon oneindig blijven doen en zolang alles goed weergeven wordt in diversen browsers, of moet ik hierbij
toch nog iets in de gaten houden.

Alleen blijven testen in verschillende browsers. Ik ben nog nooit 'n maximum tegengekomen.
Alleen kan 't bij heel erg veel div's wel onoverzichtelijk worden voor mensen. Dat heet divitis (je hebt trouwens ook spanitis: te veel spans :D )

ok bedank voor die site staat veel interesants op.

Dat nog een klein vraagje
Ik wil site wat meer vorm geven , ik bedoel wat meer ronde dingen zoals bijv dat de hoeken rond zijn.

om dat te maken moet ik dan met een teken programa gaan werken .

ok bedank voor die site staat veel interesants op.

Dat nog een klein vraagje
Ik wil site wat meer vorm geven , ik bedoel wat meer ronde dingen zoals bijv dat de hoeken rond zijn.

om dat te maken moet ik dan met een teken programa gaan werken .
Dat is, voor zover ik weet, de enige methode die in álle browsers werkt. Het kan ook met CSS maar dan werkt het niet in internet explorer. Even googlen naar css border-radius.

Eh, ja, dat is te zeggen: d'r is ook nog de "Nifty Corners" methode, die werkt zonder afbeeldingen en met javascript (+ css2.1). Oók in Internet Explorer!
Voor ronde hoekjes met afbeeldingen (+css2.1) (óók in Internet Explorer) bv.:
En dan voor css3 (zonder plaatjes en zonder javascript) (maar dus niet werkend in Internet Explorer):
In alle gevallen: succes! :)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

goede dag

Ik heb ook nog een klein vraagje over dat overflow.

Om bij groter letter type verkeerde weergaven te voorkomen kan je overflow auto in de style toevoegen.

nou is mijn vraag ik heb in het content een div info waar mijn tekst in staat.

wat is dan wijs , de info div overflow auto geven of het content ,of alle twee

Dat kun je het best uitproberen.
Normaal genomen kun je er zo niets van zeggen, maar ik ken je pagina's enigszins, dus ik ga 't toch proberen.
Meestal zul je 'n overflow aan de content geven, aan de hele pagina. Maar als die div echt niet te groot mag worden, omdat anders je hele lay-out kapot gaat of zo, dan kun je 'm beter aan de div geven.

ok ga me er nog wat in verdiepen.

even iets anders
Ik heb nu toch wel heel wat stylen in mijn stylbestand ,ik zit te danken om meerdere stylbestanden te maken om het wat overzichtelijker te maken.
ik heb er al wat over gelezen dat je dan in de gaten moet houden welke het eerst geladen moet worden.

Is die aan te raden om dit te doen of is het vragen om problemen

Daar wordt verschillend over gedacht. Ik ben er meestal niet zo voor.
Voordelen: het is inderdaad overzichtelijker, omdat het kleinere bestanden zijn.
Maar dat zou je ook kunnen bereiken door je stylesheets in hoofdstukken in te delen. Als je dingen tussen /* en */ zet is het commentaar en werkt het niet als css.

'n Probleem bij meerdere stylesheets kan zijn, dat je niet meer weet waar bepaalde css staat.
Lastiger is als de tweede stylesheet css bevat voor iets dat ook in de eerste staat. Dan zoek je je 'n ongeluk waarom iets uit de eerste niet werkt. Je moet dus heel ordelijk werken.
Ook is elke extra stylesheet 'n extra aanroep naar de server. Maar dat valt wel mee als 't er maar om 2 of 3 of zo gaat.

Op m'n eigen voorbeeldsite over css heb ik (logisch) heel erg veel css. Dat werd echt onwijs veel. Ik heb 't daar opgelost met 'n groot stylesheet (1500 regels) voor alle 'normale' pagina's. Dan is de css voor de hele site gelijk in één keer geladen.
Daarnaast heb ik voor elke groep voorbeelden nog 'n apart stylesheet, dat zijn er zo'n 30. Maar vrijwel elke pagina laadt dus maar één stylesheet (en voor IE 6/7 en soms 8 natuurlijk).
Je zou dus ook, als 't echt te veel wordt, kunnen proberen pagina's te combineren.
In dat grote stylesheet van 1500 regels heb ik hoofdstukken aangebracht:
/************ Pagina's met uitleg algemeen**********************/
(css)
/**************** Pagina's met uitleg afwijkingen afzonderlijke pagina's ***************/
(css)
Enz.

Je kunt niet 1-2-3 zeggen welk stylesheet wint. De selector met het meeste gewicht 'wint', ook als dat in 'n eerder geladen stylesheet zit. (Meer gewicht - specificiteit eigenlijk - wil zeggen meer selectors. p a 'wint' van p). Bij gelijk gewicht wint de laatst geladen.
Die rekenregels voor specificiteit vind ikzelf nogal lastig, ik probeer 't meestal gewoon even uit. Is veel simpeler.

(Voor IE 6/7 moet je natuurlijk hoe dan ook iets aparts regelen)

goede dag

ik loop al twee dagen met het volgende probleem te stoeien maar ik zie hem niet.
ik heb de volgende style ,ik heb naar mijn weten niets veranderd,

Ik heb een zwarte body kleur ,dat werk goed in alle browsers alleen in safari is hij nu ineens wit
hij was goed

ben er nu inmiddels wel achter dat hij via de server wel goed is ,alleen als ik het bestand local met safari open
is het wit ,ook als ik hem bijv groen maak blijft hij in safari wit.

wlvdmeer-montage.nl/harry/index.html

body{
background-color: #000;
}

#hoofdcontainer {
max-width: 1000px;
margin:0 auto;
background-color: #000;
border:solid thin #000;
height: 1000px;
width: 958px
}/*hoofdcontainer */

#header {
height: 120px;
width: 957px;
text-align: left;
color: #000;
font-size:24px;
background-color: #ccc;
position:relative;
}/* header */

#menu {
background-color: #cccc99;
height:880px;
float: left;
width:138px;
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
line-height: 30px;
font-size: 17px;
margin-top: 0px;
} /* menu */

#content {
float:left;
position:relative;
height: 835px;
width: 794px;
background-color: #ffffcc;
color:#99ccff;
padding: 45px 0 0 25px;
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 14px;
overflow:auto;
} /* content */

Laatst bewerkt:
Dat is vreemd. Als ik je script in 'n lege pagina zet, is het bij mij zwart in Safari en Google Chrome (gebruiken dezelfde rendering machine (weergavedeel)).
Probeer 'ns de cache van Safari te legen. Soms wordt 'n pagina beschadigd opgeslagen. Bij Safari zit dat onder Bewerken -> Cachebestanden verwijderen.

Als dat niet helpt, heb je dan 'n link naar de complete pagina?

ik heb de cache van Safari leeg gemaakt maar dat maakt ook niet uit,
ik vindt dit ook heel vreemd want ik heb nog een site met de zelde lay out en die is wel goed.

ik ga hem even stukje voor stukje uitpluisen tot ik de fout heb.

Wat kan helpen: schakel alle css uit door het tussen /* en */ te zetten, behalve de opdracht die de achtergrond zwart maakt. Als je dan deel voor deel weer inschakelt, heb je goede kans de probleemregel te vinden.

Nou ik ben eruit

ik heb per ongeluk in het stylesheet eerst een lege regel gemaakt

en als er eerst een lege regel is maakt safari de body kleur wit ,of hij leest de body style niet

in alle andere browsers blijft het wel zwart.

vergeet ik nooit meer.

Laatst bewerkt:
Dat is wel een heel raar foutje van Safari.
Wel handig om te weten.

Knap dat je 't hebt gevonden! Moet je 'n tijd mee bezig zijn geweest.
Als Safari de enige was en 't alleen die lege regel was, dan moet dat inderdaad welhaast 'n bug in Safari zijn. Maar ik ben bang dat 't wel iets ingewikkelder ligt. Als ik 'n pagina maak met 'n gekleurde background in de body, werkt 't gewoon. Ook met 'n lege regel aan 't begin van de stylesheet.
Soms zijn 't bepaalde combinaties die 'n bug triggeren. Mogelijk is dat bij jou ook 't geval. Doet me denken aan 'n list met 'n teller tot vijf niveaus diep. (5.5.3.2.1). In Safari veranderde bij zoomen de eerste teller in 'n 3. Overal. Maar alleen als de teller 5 niveaus diep was. niet bij 6 en niet bij 4. En alleen als je in- of uitzoomde. Tja.
't Bewijst wel weer 'ns waarom testen in veel browsers belangrijk is.

Ok ik heb nu de style met een lege regel op het web gezet.

Als jij eens een keer wil kijken met safari ben benieuwd hoe hij dan weergegeven
wordt.
wit of zwart

wlvdmeer-montage.nl/harry/index.html

Ha, niet aan gedacht. Ik had willen vragen of je 'm hier neer wilde zetten, maar dan kan 't forum er iets aan veranderen. Jazeker, dat ga ik gelijk proberen. Altijd leuk dit soort raadsels.

Edit: hartstikke wit. En alleen in Safari, niet in Google Chrome. Dus 't is echt iets van Safari (Google Chrome gebruikt hetzelfde weergavedeel).

Laatst bewerkt:
ok bedankt ,ik ga hem gauw weer zwart maken.

wat een zo spatie niet kan doen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan