Netwerk W2000 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Berichten
1.945
Vrijdag de computer geformatteerd en alles opnieuw geinstalleerd.

Het netwerk, eindelijk, opgang gekregen en lekker het weekend ingegaan.

Maandag opgestart en nu is het toch niet helemaal goed.

De computers zien elkaar onderling wel maar vanuit de SERVER kom ik niet op de andere computers en andersom ook niet en dat was vrijdag wel.

Wie kan mij helpen ?

Jacco
 
Misschien toch wat verkeerd gedaan, zet het systeem anders effe terug naar vrijdag, probleem is als het goed is dan verholpen.
 
Debes000,
Hoe wil je dat doen met Win2000?


Jacco,
loop ff al je instellingen na.
Mischien is er per ongeluk iets gewijzigd.
 
ik heb alles al 100 keer nagelopen.

Het vreemde is dat de andere computers onderling wel bij elkaar op de computer kunnen maar vanuit de server kom ik maar op één andere computer en die kan ook bij mij op de computer.

Maar ik kom niet op de andere computers en die twee andere ook niet bij mij. Waar kan dat door komen ?

Jacco
 
Verwijder je TCP/IP is, misschien dat dit helpt?

Pingen lukt ook niet?
Kabels al gecheckt?
Heb je de juiste permissies ingesteld?
 
Vreemd.

Ik heb het onderstaande veranderd:

Bij TCP/IP heb ik aangegeven dat er automatich een IP-adres en DNS-serveradres moet worden verkregen (hier had ik eerst een bepaalde range in aangegeven)

Bij het automatisch verkrijgen van de adressen lukt het me WEL om kontakt te krijgen met twee computers in het netwerk (beide W 2000) maar niet met de 3e computer (W 98).

Als ik de IP-range aangeef lukt het WEL om kontakt te krijgen met de W98 computer maar NIET met de W 2000 computers

Wie weet waar het zit ?

Jacco
 
welke IP range gebruikje?

Geef ze van alle pc's(incl server) is op?
 
192.168.0.2 - 255.255.255.0

Maar hoe kom ik achter de IP-adressen van alle pc's ?
 
Gevonden:

1. 169.254.85.123
2. 169.254.150.215
3. 192.168.0.123
 
PC 1 en PC 2 gebruiken APIPA. Automatic IP Adresses die Windows aan de PC geeft als de DHCP onbereikbaar is... De DHCP server bereiken is dus het probleem.

De 2 clients met IP 169..... kunnen onderling met elkaar "spreken", maar niet met andere. En andere PC's zullen hen ook niet kunnen benaderen.

Staat er een router tussen de server en de clients?
 
Laatst bewerkt:
Als ik op de server naar het IP-adres kijk dan krijg ik de onderstaande gegeens:

IP-adres: 192.168.0.2
Subnetmask 255.255.0.0
 
Subnetmask moet 255.255.255.0 zijn.

PS: mijn ander antwoord heb ik aangepast... Toen ik het zelf terug las dacht ik dat ik beter nog wat kon uitleggen...

Als je de DHCP niet tegoei krijgt op korte tijd kun je misschien beter eerst zelf een IP-adres manueel aan de PC's geven, terwijl je met enkele test PC's achter het probleem zoekt. Als dat kan natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je de DHCP niet tegoei krijgt op korte tijd kun je misschien beter eerst zelf een IP-adres manueel aan de PC's geven, terwijl je met enkele test PC's achter het probleem zoekt

Hoe geef ik een IP-adres manueel aan een PC ?

Jacco
 
Ik begrijp het niet helemaal:

Ik heb bij de IP-range opgegeven dat alle IP-adress: 192.168.0.2 - 255.255.255.0 op het netwerk moeten kunnen.

De twee computer die ik niet op het netwerk krijg hebben Ip-adres 169.254.85.123 en 169.254.150.215

De computer waar het wek mee lukt heeft IP: 192.168.0.123 (valt binnen de range)

De twee andere computers vallen buiten de range.

Is het nu de bedoeling om deze twee computers een IP-adres te geven die binnen deze range valt of kun je ook de IP-range aanpassen ?

Jacco
 
Rechts klikken op netwerkomgeving -> Eigenschappen -> rechts klikken op de LAN verbinding -> Eigenschappen -> TCP/IP uitkiezen -> Eigenschappen -> in dit venster alles ingeven (opletten dat je de juiste default gateway (router) en DNS adressen opgeeft)
 
Geplaatst door Bruce The Boss
Ik begrijp het niet helemaal:

Ik heb bij de IP-range opgegeven dat alle IP-adress: 192.168.0.2 - 255.255.255.0 op het netwerk moeten kunnen.

De twee computer die ik niet op het netwerk krijg hebben Ip-adres 169.254.85.123 en 169.254.150.215

De computer waar het wek mee lukt heeft IP: 192.168.0.123 (valt binnen de range)

De twee andere computers vallen buiten de range.

Is het nu de bedoeling om deze twee computers een IP-adres te geven die binnen deze range valt of kun je ook de IP-range aanpassen ?

Jacco

Nee, gewoon het IP-adres manueel aanpassen zodat ze ook in de range vallen.

Het IP-adres 169..... ligt in het klasse B wat wil zeggen dat je een masker 255.255.0.0 nodig hebt. Anders liggen de andere PC's niet in dezelfde range.
Als je meer wilt weten is hier een goede link:
http://www.computerhope.com/jargon/i/ip.htm
 
Rechts klikken op netwerkomgeving -> Eigenschappen -> rechts klikken op de LAN verbinding -> Eigenschappen -> TCP/IP uitkiezen -> Eigenschappen -> in dit venster alles ingeven (opletten dat je de juiste default gateway (router) en DNS adressen opgeeft


Het bovenstaande moet ik dus doen op de computers die niet in het netwerk kunnen ?

Jacco
 
Ja, voorlopig alleen op de PC's de het 169... adres krijgen. Dan kunnen ze in ieder geval al terug op het netwerk.
Als je niet zeker bent van de default gateway, DNS-adressen en subnetmasker kun je die controleren op de clients die wel op het netwerk kunnen (die hebben het juist staan). Alles moet hetzelfde zijn, behalve het IP-adres zelf natuurlijk.

Ik zou daarna wel proberen uit te zoeken hoe het komt dat ze de DHCP server niet kunnen bereiken. Pingen, tracert, ...

Succes, en laat eventueel maar iets weten he
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd: 192.168.0.2 255.255.255.0 (dit staat zo ook bij de server)
en 169.254.85.123 255.255.255.0

En bij DNS-serveradressen staat: 195.66.24.5 195.66.14.9

maar beide keren kreeg ik de volgende melding:

Het statische IP-adres dat zojuist is geconfigureerd wordt reeds gebruikt op het netwerk. Neem een ander IP-adres


jacco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan