Operating System Not Found laptop XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Makkie

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Berichten
91
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.. Als ik de laptop opstart krijg ik de melding Operating System Not Found.
Uiteraard heb ik lopen googelen wat dit evt. kan zijn.
Het volgende heb ik gedaan/geprobeerd - Harde schijf nagekeken of deze goed is aangesloten, aangezien ik geen hersteldiskettes of iets dergelijks meer had en xp op D als standaard op de laptop is geïnstalleerd heb ik een rs.iso bestand op een CD gezet en heb ik hiermee 'opgestart'. Na R. (repareren) te hebben geklikt had ik 2 opties (overigens gelijk gekeken of ik de C en D schijf nog kon lezen en alles was volgens mij gewoon nog aanwezig, dus dan zou volgens mij de Harde schijf niet overleden, maar mocht dit toch mogelijk kunnen zijn, hoor ik het wel. (liever niet ;)) Maar goed Ik kon alleen op C:/windows geen bootfix uitvoeren. Heb wel CHDSK /r/f uitgevoerd en hij 'zei' dat de errors gefixd waren. Maar helaas na het opstarten begin ik gewoon weer van voor af aan Operating System Not Found.

of had ik dit alles moeten uitvoeren op D:/miniNT ?

Wie kan me verder helpen?

Ben benieuwd wie de uitdaging durft aan te gaan :thumb::d

Makkie
 
Ik veronderstel dat je maar een harde schijf in de laptop hebt zitten, en deze een C: en D: partitie heeft. Het opstarten werkt als volgt: Windows leest de MBR van de harde schijf en weet dan, dat het in jouw geval op partitie D: moet kijken. Voermoedelijk heb je per ongelukt geprobeerd Window op C: te herstellen, terwij het D: had moeten zijn.

volgens mij moet je in de herstelconsole bootfix en fixmbr laten draaien.

Weet je zeker dat je je Windows partitie op D: hebt en niet op C:? Dat heb je volgens mij alleen mocht je nog een Win98 op C partitie hebben zitten.
 
Nou eerlijk gezegd weet ik het niet 100% zeker, maar op schijf D kon ik nooit wat 'wegzetten' mocht je eigenlijk niets in doen, want dan kreeg je altijd een melding dat je beter niets in de D schijf kon doen. Dus eigenlijk heb ik voor het gemak aangenomen dat daar windows xp op stond, want waarom mocht ik daar anders niets in doen...:confused:

Sorry maar ik ben echt een leek vwb computers zoek alles op, hoe het werkt wat je moet doen etc. op internet kom er vaak dan wel uit. Dus sorry dat ik niet alles in 1x begrijp :eek: maar hoe/wat die herstelconsole doe ik dit op C:/Windows of D:miniNT.. Of is dit gewoon de benaming en moet ik op 1 van die 2 schijven bootfix uitvoeren, want dat lukt niet op beide 'schijven' terwijl op de D: wel een bootfix.ini bestand aanwezig is...
 
Is het misschien zo, dat je op C je actieve Windows partitie had, en op D een herstelpartitie?
 
Volgens mij hoef je alleen de partitie met D: actief te zetten.

Dat kan met Fdisk via een oud 98 of zelfs DOS flopje, of met de Herstel Console & dan Diskpart, begin dan met diskpart /?. Microsoft Windows XP - Mark a partition as active.

Hoe kan deze zomaar spontaan op inactief komen???
Flopje op een laptop hij's leuk!! Maar dan moet ik dus op c: zien te komen (dit weet ik gelukkig nog wel, hoe dit werkt) en kan ik dan de riedel doen want Microsoft aangeeft?
 
Is het misschien zo, dat je op C je actieve Windows partitie had, en op D een herstelpartitie?

Zou best kunnen maar nu kan ik alleen nog maar naar de DOS commando's kijken Als dit een herstelpartitie is wat zou daar dan o.a. in kunnen staan?? Zodat ik het daadwerkelijk evt. weet als dit van belang is natuurlijk...
 
Hoe kan deze zomaar spontaan op inactief komen???

Heb je dat niet zelf met je herstelpogingen aangepast. Je kan proberen met een floppy de actieve partitie te achterhalen cq te veranderen.
 
Nee ik heb wat dat betreft niets aangepast. Ik hoefde zelfs niet aan te passen dat de comp eerst naar de CD ging voordat deze bv windows ging opstarten..
Ik wilde dit aanpassen maar heb niets aangepast, omdat deze als 1ste naar HD ging zou dit niet lukken naar CD en daarna naar USB.. Dus met D heb ik niets gedaan.. Ja geprobeerd bootfix maar dat werkte niet..
 
Operating System Not Found

Betekent dus dat het bios op geen enkele locatie een besturingssysteem kan terug vinden.
No system disk betekent dat op de locatie waar het Bios naar verwijst in de bootvolgorde geen systeempartitie is.
Staat of stond daar een Nederlandstalige Windows op geïnstalleerd, want dan moet die foutmelding in het Nederlands worden weergegeven.


http://support.microsoft.com/kb/321626
 
Laatst bewerkt:
XP word doorgaans in C:\WINDOWS of C:\WINNT geinstalleerd. D:\miniNT of D:\miniXP word meestal gebruikt als voorbereiding van een nieuwe NT/2K/XP installatie.

Herstel Console, kies 1: C:\WINDOWS, etc...

Typ: MAP

Dan krijg je een lijst met schijven/partities.
Typ, voor elke schijfletter:

DIR schijfletter:\ /A:D

Schrijf even de schijfletters met corresponderende windows-mappen (WINDOWS, WINNT, etc...) op. Keer daarmee naar hier terug.

;)


Inmiddels gedaan alleen ik krijg het volgende: C: NTFS "aantal mb" \Device\harddisk0\partition 1 - D: FAT32 "aantal mb" \Device\harddisk0\partition2
ik kan begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met schrijf voor elke schrijfletter : en dan dir ik heb wel het volgende gedaan c: dir/ of c: dir maar er gebeurd niets als ik cd windows/ c: dir doe krijg ik gewoon alle mappen die er inzitten te zien. (vandaar ook dat ik weet dat ik gelukkig alles nog wel moet hebben, op xp na dan ;))
 
Dus je hebt een C:\ partitie geformatteerd met NTFS en een tweede partitie D:\ geformatteerd met FAT32. Gezien dat je slechts een harde schijf hebt heb je niets in de BIOS te zoeken.

Probeer nog een keer, zoals eerder omschreven, in de herstelconsole te komen. Probeer dan de commandos fixboot and fixmbr te draaien. Met fixboot /? respectively fixmbr/? krijg je de opties te zien.

In feite moet he van harddisk0\partition 1 opstarten.
 
(vandaar ook dat ik weet dat ik gelukkig alles nog wel moet hebben, op xp na dan

Nee je hebt niet alles. Er ontbreken één of meerdere systeembestanden om windows te kunnen laten opstarten. Of de bootsector is corrupt.
 
Laatst bewerkt:
Oke op c:\/A :D staat
The volume in drive C has no label
The volume serial nummer is 1fa9-enz.
Directory of c:\A:D
The file name, directory name, or volume label syntax is incorrect.

Bij D staat:
The volume in drive D is Presario_RP
The volume serial nummer is 3ec6 enz
Direcdtory of d:\A:D
No matching files were found.

Klinkt niet zo best, bovenstaand..:confused:

Zal ik dan nu gelijk ook maar fixbmr uitproberen..
zie dat die nu smilies maakt van : D .. Maar je begrijpt 'm wel ga ik vanuit.
 
Laatst bewerkt:
Staat een heel verhaal dat FIXMBR may damage your partition tables if you proceed.
This could cause all the partitions on the current hard disk to become inaccessible.
If you are not having problems accessing youre drive, do not continue..

Toch maar gewoon op enter drukken??
 
Toch gewoon op enter gedrukt.. En hij heeft een nieuw iets aangemaakt daarna opnieuw opgestart en nog steeds nada.. Moet ik nu dan FIXBOOT doen of nog ff wachten en iets anders proberen? Ben ik overigens dan alles kwijt na FIXBOOT??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helpt dat na voltooid & de herstart nog niet, dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan Windows te herinstalleren, maar meld je voor die tijd nog even terug.

Makkie, ken je iemand met een XP computer waar nog een diskette station zit ingebouwd.
 
Ik kon wel dir c: doen en toen zag ik allemaal herstelbestanden (dat heb ik nooit uitgezet) en al m'n mappen die ik had aangemaakt etc. vervolgens heb ik chkdsk c:/p gedaan en vervolgens....... doet die weer niets...:mad:

Ik heb 1 probleem ik heb geen originele cd van windows xp.. Ook geen herstel schijven meer heb lopen zoeken maar ik ben bang met de verhuizing... rest hoef ik denk niet te melden...
Ik heb de herstel consul van internet een rs.iso bestand gehaald. Ik heb dus helemaal niets.. Ja windows 7 en hier heb ik wel een herstelschijf van...

Op de vraag van Seniorke of ik iemand weet met een diskette station die xp heeft. Ikzelf heb gewoon een cd...Iemand begon ineens over een floppy te praten (en ik dacht gelijk aan die zachte schijfjes;) Maargoed ik heb dus een cd-rom. Ik denk wel dat ik iemand ken die nog xp heeft, hoezo??
 
Ik denk wel dat ik iemand ken die nog xp heeft, hoezo??

Dan maak je een windows XP systeemdiskette waarmee je de computer kan opstarten en kopieer het IO.SYS bestand naar de C: schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan