Opstartproblemen Windows98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk, hoe de data op die 2e harddisk te bereiken?

Geplaatst door Hans99
Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk, hoe de data op die 2e harddisk te bereiken?
Geplaatst door BANDIT123
Denk dat@Guus abc zal zeggen over nieuw installeren!
Je zult inderdaad even opnieuw moeten beginnen, maar het goede nieuws is dat ik wel een manier heb gevonden om de E-schijf gewoon aangesloten te houden en Scandisk te omzeilen.
Sluit die schijf dus gewoon weer aan.
Ik vind het wel vreemd dat zowel AVG als ZoneAlarm problemen gaven bij het installeren.
Voordat je programma's als deze en SpywareBlaster gaat installeren, moet eerst Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 geïnstalleerd zijn.
Dat is een update van Visual Basic die vereist is om die programma's te kunnen installeren.

Begin dus opnieuw met partitioneren en formatteren.
Als dat gebeurd is start je Setup met de volgende opdracht:

r:\win98\setup /is /im /iq (Vóór elke schakeloptie weer een spatie.)

Door die drie schakelopties worden Scandisk en geheugencontrole overgeslagen.
Kijk eens of je met dit alles verder komt.

Guus.

Ik dacht dat BANDIT123 met 'nieuw installeren' bedoelde dat het programma ZLSSETUP_55_062_011 opnieuw moest worden gedownload en geinstalleerd. Nadat ik beide programma's AVG Free en Zone Alarm had gedownload van een andere (Australian) mirror page verliep de installatie vlekkeloos.
Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 had ik al als eerste geinstalleerd.

Geplaatst door Guus abc

Begin dus opnieuw met partitioneren en formatteren.
Als dat gebeurd is start je Setup met de volgende opdracht:

r:\win98\setup /is /im /iq (Vóór elke schakeloptie weer een spatie.)

Door die drie schakelopties worden Scandisk en geheugencontrole overgeslagen.
Kijk eens of je met dit alles verder komt.

Guus.

Is bovenstaande format opdracht de enige manier om bij de E schijf te komen? Heb namelijk al de nodige programma's, modem, CD rewriter etc. geinstalleerd en allerlei registraties uitgevoerd.

Geplaatst door Hans99
Nadat ik beide programma's AVG Free en Zone Alarm had gedownload van een andere (Australian) mirror page verliep de installatie vlekkeloos.
Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 had ik al als eerste geinstalleerd...
...Is bovenstaande format opdracht de enige manier om bij de E schijf te komen? Heb namelijk al de nodige programma's, modem, CD rewriter etc. geinstalleerd en allerlei registraties uitgevoerd.
De enige manier om bij E: te komen is opnieuw partitioneren en formatteren; dit keer met de E-schijf aangesloten.
Door daarna Setup te starten met r:\win98\setup /is /im /iq wordt Scandisk niet uitgevoerd, maar de E-schijf wordt dan wel in de configuratie opgenomen.
(Ik had over het hoofd gezien dat als die schijf NA de installatie wordt toegevoegd, hij eerst geformatteerd moet worden. En dat is nu juist niet de bedoeling, want dan zijn je gegevens weg.)
Doe overigens nog niets met die E-schijf voordat alles op C: geïnstalleerd en ge-update is.
Scan dan de E-schijf met AVG op virussen. Dat doe je door in het Test Center van AVG te kiezen voor Scan selected areas, waarna je de E-schijf kunt kiezen.
Vervolgens scan je die schijf ook met Ad-aware (Start > Aangepaste scanopties gebruiken > Aanpassen > Stations en mappen voor scannen selecteren > E-schijf kiezen).
Krijg je tijdens die scans weer melding van problemen met DIR00002, dan kun je proberen dat bestand in Veilige modus, die dan weer beschikbaar is, te verwijderen.
Ik hoor het resultaat wel weer.:)

Guus.

Laatst bewerkt:
Heb gekozen voor opstarten vanaf de CD-ROM en voor Windows98 SET-UP vanaf CD-ROM
r-schijf werkt (dan) niet; wel de d-schijf

r:\win98\setup /is /im /iq

opdracht wordt dan d:\win98\setup /is /im /iq

Echter in DOS krijg ik bij E:> de volgende melding:

CDR101: Not ready bezig met lezen station E
Afbreken, Opnieuw proberen, Mislukt?

De 2e harde schijf wordt bij d:\win98\setup niet meegenomen (bij Scandisk).
In DOS zie ik ook achter geen enkele stationsletter de 2e harde schijf te voorschijn komen :(

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Hans99
Heb gekozen voor opstarten vanaf de CD-ROM en voor Windows98 SET-UP vanaf CD-ROM
r-schijf werkt (dan) niet; wel de d-schijf
Nu begrijp ik het echt niet meer.
Met deze opstartdiskette hoor je helemaal niet te KUNNEN kiezen voor Setup starten vanaf cd-rom.
Je hoort alleen steeds de A:\> prompt te krijgen.
Na partitioneren en formatteren zijn de drivers voor het cd-rom-station geladen - daar zorgt de opstartdiskette voor. Die diskette zorgt er ook voor dat dat station de letter R: krijgt.
:confused: :confused: :confused:

Guus.

SPOOK PC @Guus abc Nee ik begrijp het nu ook allemaal niet meer!!!
Het wordt nog wel zo duidelijk uit gelegt!!

Het gaat toch om de diskette boot98sc uit de handleiding:

SCHONE EN VEILIGE INSTALLATIE WINDOWS 98 (SE) OP EEN SCHIJF MET ÉÉN PARTITIE?

Heb die diskette voor de zekerheid nog een keer gedownload en nog een keer geformatteerd en gepartitioneerd, maar dezelfde vragen als hierboven (vanaf CD-Rom, ondersteuning etc.) worden gesteld.

Geplaatst door Guus abc
Even geduld, Hans.
Ik denk na - en ik moet ook af en toe eten.:D

Guus.

Tja, dat probleem ken ik. Paar pilletjes i.p.v. al die langdurige maaltijden zou toch een mooie uitkomst zijn. :D
Vraag me echt af hoe ik ooit nog in kontakt kom met die 2e harddisk.

Geplaatst door Hans99
Vraag me echt af hoe ik ooit nog in kontakt kom met die 2e harddisk.
(Zet een advertentie in de krant: Aardige computeraar zoekt kontakt met leuke 2e harddisk.:D)
Zorg in ieder geval dat ie weer precies zo is aangesloten als voorheen.
Geplaatst door BANDIT123
Ikzelf gebruik deze al heel wat jaren!
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Windows 98.Se custom
Volgen mij is dat dezelfde als van U en daar kan je echt alles mee doen!
Dat is inderdaad boot98sc. En dit staat er op die site over CUSTOM disks te lezen:
My custom disks always name your primary cdrom drive letter R:

Kijk ook eens naar de bijlage bij dit bericht.
Op de screenshots is duidelijk te zien dat de cd-romdrive wel degelijk R: heet.
Na intypen van r:\win98\setup (bovenste screenshot; die /is /im /iq heb ik hier maar even weggelaten) begint de Setup gewoon (onderste screenshot).

Ik denk dat ik wel weet wat er fout gegaan is.
Start na het formatteren opnieuw op van de diskette ZONDER de Windows-cd-rom in het station.
Pas als je de A-prompt weer ziet, stop je de cd-rom in het station.
Typ dan r:\win98\setup /is /im /iq en druk op ENTER.
Dan moet het goed gaan.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc

Start na het formatteren opnieuw op van de diskette ZONDER de Windows-cd-rom in het station.
Interessant dat je dat zegt. Had net, voor jouw laatste bericht gelezen te hebben, het volgende ontdekt en ingetikt:

Heb nu weer kontakt met de 2e harddisk (op dit moment E) in DOS :)
Hoe het komt is mij niet duidelijk. Heb het volgende gedaan, zonder Windows98 CD-ROM:
Eerst 'eigen' Windows98 opstartdiskette (maart 2004) er in; toen kabels van 1e harddisk eruit en opgestart. Toen kwam de 2e harddisk te voorschijn.
Ook na opnieuw aansluiting kabels aan 1e harddisk en gebruik van opstartdiskette boot98sc blijft 2e harddisk bereikbaar onder DOS.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Hans99
Heb nu weer kontakt met de 2e harddisk (op dit moment E) in DOS :)
Hoe het komt is mij niet duidelijk. Heb het volgende gedaan, zonder Windows98 CD-ROM:
Eerst 'eigen' Windows98 opstartdiskette (maart 2004) er in; toen kabels van 1e harddisk eruit en opgestart. Toen kwam de 2e harddisk te voorschijn.
Ook na opnieuw aansluiting kabels aan 1e harddisk en gebruik van opstartdiskette boot98sc blijft 2e harddisk bereikbaar onder DOS.
Dat ziet er goed uit dan.
Je kunt nu gewoon Windows en de overige programma's dan weer op C: installeren en updaten.
Daarna scan je E: op virussen en spyware zoals ik in dit bericht schreef.
Vervolgens hoor ik dan wel weer hoe dit alles verlopen is.

Guus.

Uit de handleiding:

Zorg dat je de registratiecode van Windows 98 bij de hand hebt en volg verder de aanwijzingen op het scherm om Windows te installeren. Dit wijst zich allemaal vanzelf.
Dat klopt, toch ben ik nu al 2 (ja, net als die ezel :o ) keer in de fout gegaan (wat veel tijd heeft gekost). Toen er werd gevraagd om de diskettes te verwijderen, verwijderde ik ook de Windows98 CD-ROM. Gevolg foutmelding: bepaald *.dll bestand is onvindbaar. Kon bestand wel overslaan, maar voor de zekerheid toch maar weer van voren af aan begonnen met fdisk.
Installatie van Windows98 verliep (na fdisk partitionering en formattering) vervolgens helemaal goed.
Krijg nu bij de installatie van het programma Spywareblaster de foutmelding:

Cannot find import; DLL may be missing, corrupt or wrong version. File "MSVBVM60.DLL", error 1157

Het ligt niet aan het bestand, want op de PC (Windows XP) waar ik deze tekst intik, doet datzelfde bestand het wel.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Hans99
"MSVBVM60.DLL", error 1157
Dan ben je nu toch vergeten Microsoft Visual Basic 6.0 SP5 te installeren - of er is tijdens die installatie iets fout gegaan.
Die update verandert het bestand Msvbm40.dll dat je nu nog hebt in Msvbm60.dll die nodig is om SpywareBlaster te installeren.
Als je die update geïnstalleerd hebt, kun je hem gewoon nog een keer over de huidige heen heen installeren. Dan worden eventuele fouten gerepareerd.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Hindert niks. We komen er wel.:)

Guus.
Hopelijk duurt het niet lang meer. We zijn al 4 dagen onderweg.

In de handleiding staat:

Start SpywareBlaster, klik op Updates > Check for updates en wacht tot die gedownload en geïnstalleerd zijn.
Klik dan op Enable all protection en sluit SpywareBlaster.

Maar hoe moet ik updates downloaden als ik geen contact met internet explorer mag maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan