PC met W7 freezed geregeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

edstah

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2013
het gebeurt ongeveer 1 a 2 keer per dag, het vaakst wanneer ik full screen game (league of legends, hearthstone, TF2) of videos laad in mijn browser (google chrome). het scherm slaat dan zwart, het toetsenbord en muis worden onwerkzaam en de toetsenbord LEDjes reageren niet meer op caps, scroll en num lock en ik hoor door mijn oortjes een zware, bug-achtige toon. een enkele keer slaat het scherm zwart, maar freezed de PC niet helemaal, herstelt hij zich en krijg ik een melding dat mijn AMD display apparaat is gecrasht en zich heeft hersteld. ik vermoed dat het allebei hetzelde probleem is, maar dat het soms doorslaat op een complete freeze, maar ik ben geen expert op het gebied.

het is een nieuwe PC die ik een week geleden in elkaar heb gezet.

ik heb meerdere dingen geprobeerd, zoals in het register ULPS uitzetten om te voorkomen dat mijn video kaart in slaapmodus gaat, de slaapmodusen allemaal uitzetten, drivers updaten, bekabeling checken, op malware scannen met malwarebytes, virus scans te draaien met avast, processen en services uitschakelen bij startup in msconfig, etc.

mijn specs zijn als volgt:
- CPU: AMD FX-6300 six-core
- geheugen: 2x kingston hyperx blu 4gb DDR3
- mobo: MSI 970A-G43
- video kaart: club 3D radeon R7 260X OC vapor (AMD)
- HDD: seagate barracuda 7200.14, 2TB
- ODD: LG GH24NS70
- audio: AMD HD audio device, realtek HD audio
- netwerkkaart: asus PCE-N15 11n WLAN

is er verder nog informatie die ik zou kunnen delen?

alvast bedankt voor de eventuele hulp.

Laatst bewerkt:
Drivers zijn allemaal geupdate zeg je? (dus chipset en videokaart drivers)

Zijn de temperaturen allemaal ok van de onderdelen? Heb je toevallig al een memtest gedraaid?

ik heb voor elk apparaat online gezocht naar de laatste drivers en heb ook nog voor elk stuk hardware in apparaatbeheer gezocht naar de laatste drivers, dus ik zou denken van wel. de drivers was de chipset geloof ik niet, maar die heb ik ook niet gevonden.

ik weet niet precies wat memtest is, dus nee. mits het nodig is om dit te gebruiken, zou u me kunnen vertellen hoe dit werkt?

Laatst bewerkt:
Chipset drivers verkrijg je door op de website van de fabrikant van je moederbord te kijken. Voor jouw moederbord is dat hier: klik

welke moet het zijn? de ATI system drivers? ik heb een soort all-in-one suite van MSI van de driver CD gebruikt voor de drivers van mijn mobo dat live update 5 heet, dat automatisch alle nieuwste drivers zoekt en downloadt, dus ik ga ervan uit dat ik de chipset drivers alsnog heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, dan moet je inderdaad die drivers al hebben :)

Die freeze die je hebt kan met zowel je videokaart als met je werkgeheugen te maken hebben, dus probeer ook even je werkgeheugen te testen zoals ik eerder aangaf ;)

is goed. ik zal memtest draaien via een flash drive en de resultaten doorgeven.

Freezes ontstaan door te warm wordende vram, hoe is de airflow in de kast?
Kunnen op zo', videokaart wel 10 ventilatoren op zitten maar als de warmte niet afgevoerd kan worden.........
Ook zit er geen sensor op de vram, alleen op de GPU en hoe warm wordt die?

http://www.filehippo.com/download_speccy

@k1pje: het is me gelukt om memtest te draaien en heb geen fouten gekregen, dus ik denk dat mijn geheugen uitsluitbaar is als de boosdoener.

@lange pier: ik zou niet weten of de airflow goed is. is er een manier om dat te achterhalen? ik had speccy al, ook speedfan om te vergelijken. beiden geven naar mijn idee goede temperaturen aan; CPU 25g, mobo 45g, video kaart 30g en harde schijf 24g.

memtest minimaal 2 passes laten maken? Eigenlijk moet je 8 uur lang draaien, maar 2 passes geeft al een goede indicatie.

1 pass, toen zei het programma dat ik kon aflsuiten. ik zal het toch maar 2 passes laten draaien.

heb nogmaals memtest gedraaid, na twee passes geen errors. heb ondertussen gekeken naar oplossingen dmv google en vond een thread waar mensen zeiden dat, als je nergens last van hebt in de veilige modus, het in bijna alle gevallen gaat om een service die problemen veroorzaakt. ik heb een lijst gevonden met uit te schakelen services en heb deze uitgedaan. heb nu al een half uur geen freezes. heb zelfs om te testen een game gedraaid plus 7 youtube videos tegelijk. nog niks gebeurd. ik post over een dag als het is opgelost. alsnog bedankt voor de hulp!

EDIT: ik denk uitgesloten te hebben dat het de "superfetch" en "windows image acquisition (WIA)" processen zijn, ik heb mijn computer namelijk uitsluitend met en zonder beide uitgevoerd en het freeze probleem deed zich alleen voor toen die processen aanstonden. ze vormen waarschijnlijk een conflict met andere drivers en/of software, vermoedelijk die van mijn video kaart.

nadat ik gezocht heb naar windows 7 (vista ook, toevallig) freezes zijn er echt honderden threads met een vergelijkbaar probleem die eventueel op deze manier gefixt kunnen worden.

ik zal mijn systeem nog een tijdje zo laten draaien en zoals voorgenomen terugkomen om het te bevestigen.

Tja, welke exacte geheugenmodules heb je precies en komen die voor in de QVL ?
Welke voeding heb je?

@k1pje: het is me gelukt om memtest te draaien en heb geen fouten gekregen, dus ik denk dat mijn geheugen uitsluitbaar is als de boosdoener.

@lange pier: ik zou niet weten of de airflow goed is. is er een manier om dat te achterhalen? ik had speccy al, ook speedfan om te vergelijken. beiden geven naar mijn idee goede temperaturen aan; CPU 25g, mobo 45g, video kaart 30g en harde schijf 24g.

Daarom melde ik ook dat er geen sensor op die vram zit maar aan de rest van de temps te zien zal het daar denkelijk niet in zitten.
Kijk eens in de logboeken bij systeem of je er iets over kunt vinden, denkelijk niet bij een freeze maar kijken kan geen kwaad, start, zoeken of uitvoeren en evenvwr.msc.

ik had gisteravond tot een uur of 2 geen enkel probleem. bij het opnieuw opstarten vanochtend had ik echter gelijk een freeze bij het spelen van LoL, dus keek ik of ik dezelfde services nog aan had staan, en had ze eigenlijk alleen maar uitegeschakeld in msconfig, en niet bij het opstarten tussen de services. ik kijk nog of dit werkt en geef de resultaten door.

een complete dag met geen enkele freeze, terwijl ik constant dingen aan het doen was die vooraf freezes veroorzaakten. ik heb meerdere services uitgeschakeld, maar ben er bijna zeker van dat het "windows image acquisition" en "superfetch" zijn, al weet ik op technisch niveau niet waardoor zij een probleem veroorzaken.

gezien het feit dat ik voorlopig van het probleem af is kan dit als opgelost worden beschouwd, toch?

helaas is het probleem weer teruggekomen. ik denk wel een stap verder te zijn en het probleem te hebben geidentificeerd als een probleem met de video kaart en/of de drivers, want ik heb de drivers van mijn video kaart verwijderd en heb tot nu toe geen problemen gehad, buiten het feit dat ik bijna geen enkele game kan draaien en dat veel dingen met flash op het internet niet volledig en even goed renderen als dat ze dat deden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan