• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Power Query hulp gevraagd

Angela69

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
198
Hallo,
Ik heb even in Excel geprobeerd hoe Power Query werkt, maar dat gaat mijn pet te boven.
Misschien kan iemand mij helpen hiermee?

Mijn wens is:
Automatiseren van het wekelijks binnenhalen en opslaan van csv bestanden in Excel welke op een alleen voor leden afgeschermde website gehaald kunnen worden.
Deze gegevens moeten vergeleken worden met alle voorgaande om de progressie van een lid te kunnen meten. Zie bijgaand bestand met fictieve namen.
Is dat overigens in Power Query mogelijk?
 

Bijlagen

  • progressie.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 9
Misschien een voorbeeldje van een csv bestandje, hoe dat er uit ziet zonder gevoelige info.
 
Hallo,

Misschien kan dit filmpje je al iets meer op weg helpen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 

Bijlagen

  • progressie(PV).xlsx
    19,9 KB · Weergaven: 4
Misschien een voorbeeldje van een csv bestandje, hoe dat er uit ziet zonder gevoelige info.

Ter verduidelijking, er zijn vele csv bestanden van dagen, hier zijn er 2 bijgesloten.
Ik zou graag willen dat per lidnummer ik een indicatie (uiteraard bij benadering) kan krijgen wanneer hij/zij een mijlpaal bereikt.
Bijvoorbeeld, lidnummer 1056 heeft in een week tijd 13 punten gehaald. Als aan de hand van het gemiddelde van alle csv files zou er een datum prognose gemaakt moeten kunnen worden wanneer het Totaal de 5000 gaat bereiken.
Er zijn meerdere mijlpalen mogelijk, dus graag in formules deze mijlpalen uit een matrix halen. Van dit voorbeeld heeft lid 1056 de vorige mijlpaal al gehad en is de volgende 5000.
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest anders hoor ik het graag, groetjes Angela

1056​
123​
3951​
1056​
136​
3964​
 

Bijlagen

  • dag1.csv
    2,6 KB · Weergaven: 5
  • dag2.csv
    2,6 KB · Weergaven: 5
  • mijlpalen.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 7
Dit is het begin, hopelijk kun je er wat mee om het verder uit te breiden.
Zet alle csv bestanden in een map net als het voorbeeld van You Tube.
Als je er daarna een csv bijzet en de gegevens vernieuwd komt deze er automatisch bij.
De dag kun je natuurlijk vervangen door een datum.
 

Bijlagen

  • mijlpalen.xlsx
    33,8 KB · Weergaven: 4
  • dag1.csv
    2,6 KB · Weergaven: 3
  • dag2.csv
    2,6 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Dit is het begin, hopelijk kun je er wat mee om het verder uit te breiden.
Zet alle csv bestanden in een map net als het voorbeeld van You Tube.
Als je er daarna een csv bijzet en de gegevens vernieuwd komt deze er automatisch bij.
De dag kun je natuurlijk vervangen door een datum.
Hartelijk dank, maar hoe refereer ik naar de map?
 
Ga in power query naar "Bron" of "Source" en dan zie je zoiets als onderstaand.
= Folder.Files("C:\Users\.........\OneDrive\Bureaublad\Nieuwe map")
Verander alles wat tussen " " staat in jouw gegevens.
 
Ga in power query naar "Bron" of "Source" en dan zie je zoiets als onderstaand.
= Folder.Files("C:\Users\.........\OneDrive\Bureaublad\Nieuwe map")
Verander alles wat tussen " " staat in jouw gegevens.
Sorry, ben nu al een kwartier aan het zoeken, maar hoe ga ik in Power Query?
 
ga op de tabel staan en bovenin het lint komt Query te staan en dan op bewerken
PQ VB.png
 
Of. Het is vaak ook nog versie afhankelijk.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Ja, idd dat je die foutmelding krijg want dat is de folder van Johan.
Zie #8 hoe je dit dient te veranderen.
Zorg wel eerst dat de betreffende bestanden in een folder staan.
 
Ja, idd dat je die foutmelding krijg want dat is de folder van Johan.
Zie #8 hoe je dit dient te veranderen.
Zorg wel eerst dat de betreffende bestanden in een folder staan.
Filmpje van 2018 met een totaal andere indeling helpt mij als digibeet natuurlijk niet, ik zou graag daar komen waar ik de tekst tussen " " kan aanpassen, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik weet nog steeds niet daar te komen.
 
Dit kan je misschien ook nog verder op weg helpen.
Begin hier eens mee dus vanaf het begin. Bij de bouw van een huis wordt ook niet eerst begonnen met de zolder.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Dit kan je misschien ook nog verder op weg helpen.
Begin hier eens mee dus vanaf het begin. Bij de bouw van een huis wordt ook niet eerst begonnen met de zolder.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Het is me eindelijk gelukt, weet jij hoe ik moet refreshen?
 
Klik in de tabel op een cel en klik hierna op verversen (refresh).
 
En dit kan je helpen met verversen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
En dit kan je helpen met verversen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Bedankt Peter,
Kun jij mij misschien helpen met wat ik in #4 vermeld heb?
 
Nou, euhh dat gaat van op afstand bijna niet lukken.
Aanname is nu dat je de originele files in een map hebt staan en deze originele files in power query hebt geladen en daar al tevens ook je opschoonwerkzaamheden hebt op uitgevoerd.
Ik weet niet hoe je originele files eruit zien maar voor een prognose te maken heb je (dacht ik) datums voor nodig en die mis ik in de 2 files welke je als .csv hier heb geüpload.
Tevens is de file "mijlenpalen.xlsx" niet consistent.
 
1é: Maak of je hebt een map in onedrive, als het goed is heb je die ook in je verkenner en zet of die staan er al alle bestanden neer.
2é: Open Excel,en ga naar tab gegevens >>gegevens ophalen>>uit bestand>>uit map>>ga naar de map die je nodig hebt"Niet openenen" maar de map selecteren>>dan opent een scherm>>gegevens transformeren>>Klik bij extension op het filter en kies alleen de csv bestanden>>Dan zie je dit als het goed isAngela.PNG klik daarna op de twee pijltjes bij content en dan ben je er bijna>>Dan zie je alle kolommen, je kunt ze aanpassen, verwijderen of wat je wilt. Bij content zie je bijvoorbeeld dag1.csv en dag2.csv, , je wilt bijvoorbeeld .csv weg hebben ga dan met rechtermuis op de kop staan en neem waarden vervangen>>waarde vervangen>. type .csv in de bovenste en laat de onderste leeg.
Elke keer als je een nieuw csv beatnd hebt en er bij plaatst in de map moet je de gegevens verversen en komt het er automatisch bij met de bewerkingen die je gemaakt hebt. De bewerkingen kun je weer wissen door op het rode kruisje te klikken rechts dan wordt het ongedaan gemaakt, dus oefenen maar want er zijn legio mogelijkheden.
Een heel verhaal maar hoop dat je er uit komt!
 
Laatst bewerkt:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan