probleem met record toevoegen/wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het uitleggen is geen probleem aangezien ik ook nog een handleiding moet schrijven. Probleem alleen is dat ik hetzelf nog niet snap.......

Als ik bijv. nu het bestand opstart start hij automatisch het schakelbord op. Vervolgens kies ik cijferinvoer-eerste gelegenheid. Dan kom ik in het scherm waar je een naam, module en cijfer moet geven.

Als ik daar bijv. leerling 1 kies en vervolgens een vak kies en cijfer invoer krijg ik nog steeds die melding. Terwijl ik dan toch gewoon een cijfer kan invoeren?

Zelfde geldt voor anderen leerlingen die ik direct in het begin opstart.

En bovendien snap ik niet hoe je onderin met die navigatieknoppen van leerling kan veranderen......

Ik weet niet of je msn hebt en of je me wil toevoegen, maar misschien communiceert dat wat makkelijker en sneller. Ik hoor het wel van je.

Jan

Begin even met het leegmaken van de tabel "resultaten", dan denk ik dat het e.e.a. wat duidelijker wordt.

Als je het formulier open kom je terecht in record 1. Daar is reeds een leerling, tentamen en cijfer ingevoerd. Als je nu voor een tweede leerling gegevens wil invoeren zul je dus naar een nieuw record moeten gaan. Dit doe je door bij de navigatieknoppen op het pijltje met het sterretje te klikken. Je zult nu zien dat de drie invoervelden leeg zijn en dat onderaan een ander (nieuw) nummer staat. Nu kun je de gegevens voor de andere leerling invoeren.

Als je nu met het pijltje naar links teruggaat zie je de gegevens van de eerste leerling die je hebt ingevoerd. Pijltje naar rechts geeft je weer de gegevens van de tweede leerling. Pijltje met sterretje geeft je weer de mogelijkheid om een nieuwe leerling/tentamen combinatie in te voeren.

Kijk ook eens in de tabel resultataten wat er gebeurt als je iets in een keuzelijst wijzigt. Je zult dan zien dat er dingen gebeuren die niet wenselijk zijn. Je wilt niet dat een leerlingnummer of een tentamencode wordt geijzigd, het cijfer bij dat record hoort nu eenmaal bij die combinatie.

MSN vindt ik niet echt ideaal, omdat dan anderen niet mer mee kunnen profiteren van onze discussie...

Grtz,

Beste Juancho, sorry dat ik zo laat reageer.

Ik zie, dat beheer25 jou erg behulpzaam is. Eigenlijk ben ik daar erg blij mee, aangezien ik deze week het nogal erg druk heb.

Inmiddels heb ik naar de tabellen van je access applicatie bekeken, maar weet niet zo zeker of de opbouw van deze database in zijn geheel ook volgens de opdracht gedaan is. Wel kan ik je vertellen dat het
opzetten v.e. database aan zoveel voorwaarden moet worden voldaan, één ervan is bijvoorbeeld "datanormalisatie" en daar heb ik soms wel moeite mee hoor, zeg ik je eerlijk.

Uit je allereerste bericht begreep ik uit, dat je van je hele opdracht alleen maar nog één ding hoeft te doen, namelijk het wjzigen/toevoegen v.e. cijfer, maar je kreeg er een foutmelding wanneer je middels de navigatiepijtjes de desbetreffende tabel Resultaten en het veld Cijfer1 wilt updaten. Zelf heb ik er geprobeerd om achter te komen waar het precies aangelegen kan hebben, maar tevergeefs. Ik weet immers niet hoe de
schoolopdracht precies luidt en daarom ook niet weet of de opbouw van de database die je nu hebt wel goed is.

Maar even los van dat alles.

Via het Form "Formulier Cijferinvoer 1e gelegenheid" wil je een bepaald cijfer gaan wijzigen en/of toevoegen.

Ik weet niet of dit per sé op de manier zoals je nu doet moet gebeuren. Anders heb ik wel een alternatief, je maakt dan nu een nieuw form aan. Volg onderstaande stappen:

1) DubbelKlik op "Create form by using wizard"

2) (Eerst een opmerking: Bij de keuzelijst "Tables/Queries" gaan wij in totaal 3 tabellen invoeren)

a) selecteer de tabel Leerling.
Overhevel de 3 velden(Leerlingnr, Voornaam en Achternaam) middels de knop ">" naar "Selected fields"

b) ) selecteer de tabel Modules.
Overhevel de 3 velden(Modulenr, Modulecode en Moduletitel) middels de knop ">" naar "Selected fields"

c) selecteer de tabel Resultaten.
Overhevel alleen het veld Cijfer1 middels de knop ">" naar "Selected fields"

In "Selected fields" zie je nu de 7 veldens taan:
Leerlingnr
Voornaam
Achternaam
Modulenr
Modulecode
Moduletitel
Cijfer1

(Opmerking: zoals je weet dienen de velden Leerlingnr en Modulenr als primaire-sleutels(Primary-Keys), je kunt ze niet wijzigen, en dat is natuurlijk ook de bedoeling voor een database, daarom moet je ze later bijvoorbeeld op het form als read-only zijnde velden definieren, dan kunt men die velden niet per abuis worden gewijzigd, trouwens is dit niet eens mogelijk, zo wie zo wordt er in zo'n geval een foutmelding gegenereed)

3) klik op Next

4) Op dit scherm zit er volgens mij een bug. Je moet er in elk geval voor zorgen, dat op de rechterkolom de velden volgens onderstaande volgorde wordt geordend:

Leerlingnr, Voornaam, Achternaam, Modulenr
Modulecode, Moduletitel, Cijfer1

5) Klik op Next

6) Selecteer op het rondje "Columnar", als dit nog niet geselecteerd staat.

7) Klik op Next

8) Selecteer op "Standaard", als dit nog niet geselecteerd staat.

9) Klik op Next

Geef op het invoervak(bovenaan) een naam voor het Form.
Klik op het onderste cirkeltje "Modify the form's design", als dit nog niet geselecteerd staat.

10) Klik op Finish.

Met bovenstaande 10 stappen, kun je hetzelfde doel ook bereiken. Op deze manier benader je de velden rechtstreeks via een query.

(heb dit even aangepast, de lay-out was niet goed en had wat nog typfouten)

Groetjes,

Dennis.

ps. Ik had je trouwens al lang toegevoegd. Of is in dat excel-sheet niet die van jou?

Laatst bewerkt:
Laat ik even beginnen met het zeggen van het feit dat ik het super van jullie vind dat ik zo geholpen word. Klasse!!

Ik heb jullie beide posts doorgelezen en zal zo een en ander proberen. Hopelijk werkt het.

Maar even over de bedoeling van de opdracht. Die is eigenlijk heel simpel. Je bent vrij in het kiezen van een onderwerp. Ik heb dus gekozen voor een cijferregistratiesysteem voor een school. Mijn bedoeling was dat leraren hier simpel en snel cijfers in kunnen voeren van alle leerlingen die in het systeem staat voor de vakken die er eveneens instaan. Bovendien moeten ze rapporten, afwezigheidslijsten, klasselijsten etc. kunnen bekijken en afdrukken.

Maar officieel luidt de opdracht zo:

1. Ontwikkel een menugestuurd informatiesysteem in Access. De opdracht dient origineel te zijn: d.w.z. het mag geen kopie zijn van een bestaand systeem. De database en de tabellen moeten ontworpen volgende volgens de bekende methode. (CODD). De tabellen moeten gebaseerd zijn op een reële situatie. Die situatie is vrij te bedenken dan wel kan worden ontworpen o.g.v. een bestaande situatie (bedrijf, vereniging o.i.d.)

Kortom, ik dacht dus dat mijn opdracht wel zo goed als af was op die ene fout. Maar zoals gezegt, ik ga er vandaag of anders morgenochtend mee verder.
Nogmaals bedankt voor de hulp!

O ja, ik heb het natuurlijk getest en het werkt goed. Je moet het nieuwe aangemaakte Form(formulier) nog in het schakelbord opnemen. Ik werk zelf bijna nooit met Access, ik neem aan dat de 10 bovenstaande stappen voor jou een koud kunstje is en ook hoe je het nieuwe formulier moet gebruiken. Record 1 t/m 34 ben jezelf en record 35 is een zekere brandsema. Enfin, het spreekt voor zich.

Dennis.

ps. ben om ruim 22:30 uur off-line.

dus als ik het goed begrijp gooi ik het oude cijferinvoer 1e gelegenheid weg (ook uit het schakelbord), maak die nieuwe van jouw aan, voeg die op de plek van het oude formulier in het schakelbord. En vervolgens moet het werken?

en wat bedoel je precies met dat ik records 1 t/m 34 heb? Ik bedoel, de records zijn geordend op de module types. Het klopt dat ik er een stuk op 34 heb, maar ook andere studenten moeten records van het betreffende vak kunnen krijgen.

Kortom: ik moet uit het formulier kunnen kiezen uit een leerling en tentamen en vervolgens kan ik een cijfer invoeren. Als dat klaar is wil ik op het pijltje onderin naar een nieuw record gaan om vervolgens bijv. van een andere leerling een vak en cijfer in te voeren.

Lukt dit bij jouw nieuwe formulier?

even een update aangezien je nu nog online bent, Ik heb het formulier gemaakt en moet zeggen dat het er heel goed uit zien en ook werkt. Nu typ ik alleen een naam in en vervolgens kan je met de pijltjes onderin "scrollen" tussen de tentamens en ook cijfers invoeren/wijzigen.

Als dit goed is, en dat kan toch niet anders?, dan moet ik hem alleen nog in het schakelbord zetten maar dat moet wel lukken dacht ik.......

Ja, bedankt voor je uitleg. Trouwens mijn complimenten, het ziet er heel professioneel uit je Access applicatie. :thumb:

Ik had het over "datanormalisatie", maar dit is het topje v.d. ijsberg.
Hier een voorbeeld.

Groetjes,

Dennis.

bedankt voor het compliment. Ik vind het er zelf ook wel netjes uitzien maar in principe als je een kijkje achter de schermen neemt valt het allemaal reuze mee kwa moeilijkheid. Er gaat alleen enorm veel tijd inzitten en zoals je met deze ene fout ziet, als er 1 ding niet klopt, doet de hele database het niet meer.

Maar je raad nooit wat ik jullie nog wou vragen......
Ik moet namelijk als slot opdracht nog normaliseren. Dat wil zeggen Het volledige normalisatie proces (dus elke stap volledig uitwerken). Dat is idd met 0 normaalvorm/eerste/tweede en derde. Ik weet niet of dat makkelijker is als je de opdracht al af hebt, aangezien je dan alle tabellen etc. al goed hebt. Weten jullie hiermeer van?

De rest heb ik nu ook af zoals Een Bachman-diagram (ERD-diagram), Een strokendiagram en Een datadictionary. Alleen het normaliserings stuk ontbreekt nog.......

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Juancho
even een update aangezien je nu nog online bent, Ik heb het formulier gemaakt en moet zeggen dat het er heel goed uit zien en ook werkt. Nu typ ik alleen een naam in en vervolgens kan je met de pijltjes onderin "scrollen" tussen de tentamens en ook cijfers invoeren/wijzigen.

Als dit goed is, en dat kan toch niet anders?, dan moet ik hem alleen nog in het schakelbord zetten maar dat moet wel lukken dacht ik.......

Nee, je moet dan gaan scrollen. Dit was even een alternatief, omdat ik je database(de tabellen) nog eerst moet doorgronden.

Dennis.

ik heb nog een toevoeging gedaan, namelijk voor cijferinvoer 2de en 3de gelegenheid hetzelfde formulier als voor 1e gelegenheid. Dat is wel zo duidelijk voor de docenten. Dat ze 1 herkenbaar menu krijgen. Of vonden jullie de oude beter?

Geplaatst door Juancho
Maar je raad nooit wat ik jullie nog wou vragen......
Ik moet namelijk als slot opdracht nog normaliseren. Dat wil zeggen Het volledige normalisatie proces (dus elke stap volledig uitwerken). Dat is idd met 0 normaalvorm/eerste/tweede en derde. Ik weet niet of dat makkelijker is als je de opdracht al af hebt, aangezien je dan alle tabellen etc. al goed hebt. Weten jullie hiermeer van?
Dat bedoel ik nou juist. Je zou eerst het normalisatieproces moeten beschrijven en dan het pasin de praktijk gaan brengen, de applicatie(inkluis alle toebehoren) bouwen.
Maar niet getreurd, dat is de theorie en daar heb je de boeken van. Je maakt dan een beschrijving aan de hand van die boeken. Je moet je wel toch kunnen verdedigen of de opbouw van je database ook conform het normalisatie proces verlopen is. Maar met jouw denkvermogen moet dat wel lukken.
Geplaatst door Juancho

De rest heb ik nu ook af zoals Een Bachman-diagram (ERD-diagram), Een strokendiagram en Een datadictionary. Alleen het normaliserings stuk ontbreekt nog.......
Nou, dat is toch mooi dat je al die diagrammen al gemaakt hebt!

Dennis.

Laatst bewerkt:
hm, ik kom toch nog 1 kleine fout tegen. Als ik nu een module toevoeg (via tabbellen modules en certificaten voeg ik er 1 toe op record 35) dan zie ik die niet als ik een cijferinvoer wil doen......

Geplaatst door Juancho
ik heb nog een toevoeging gedaan, namelijk voor cijferinvoer 2de en 3de gelegenheid hetzelfde formulier als voor 1e gelegenheid. Dat is wel zo duidelijk voor de docenten. Dat ze 1 herkenbaar menu krijgen. Of vonden jullie de oude beter?
Natuurlijk is de oude manier ook goed, maar de 2 combo-boxen maken slechts een query, maar geeft verder geen enkele invloed op de tabel Resultaten tot gevolg!

Dat moet ik ook nog nakijken, waardoor die foutmelding steeds kwam tijdens het updaten.

Dennis.

Geplaatst door Juancho
hm, ik kom toch nog 1 kleine fout tegen. Als ik nu een module toevoeg (via tabbellen modules en certificaten voeg ik er 1 toe op record 35) dan zie ik die niet als ik een cijferinvoer wil doen......
Dat heeft totaal niets met het nieuwe formulier te maken.

Dennis.

Geplaatst door Juancho

Dit mag je vergeten.....
Ik keek niet goed, hij staat wel bij de keuze mogelijkheden alleen helemaal achteraan. Terwijl mijn naam + vakken+resultaten vooraan staan. Dit moet natuurlijk wel netjes en overzichtelijk blijven. Dus hoe krijg ik het laatste record achteraan bij mijn cijfers?

Geplaatst door Juancho

Dit mag je vergeten.....
Ik keek niet goed, hij staat wel bij de keuze mogelijkheden alleen helemaal achteraan. Terwijl mijn naam + vakken+resultaten vooraan staan. Dit moet natuurlijk wel netjes en overzichtelijk blijven. Dus hoe krijg ik het laatste record achteraan bij mijn cijfers?
Zelf werk ik meer met de tool VISDATA van VB, maar eigelijk nooit met Access.

Volgens mij is dat vrij eenvoudig, je kunt de records van plaats verwisselen in de design-omgeving, Juancho.

Vind je het niet erg dat ik nu afsluit?

Dennis.

tuurlijk, dan ronden we het morgen en vrijdag wel af als je dan teminste tijd heb. Eigenlijk wou ik de opdracht vrijdagmiddag wel inleveren eventueel.....

Oké bedankt.

Volgens mij heb je je opdracht al voor 95% af.

Tot Morgen.

Dennis.

ps. stel je vraag maar en hoop ik dat ik je daarmee wel kan helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan