Beste Juancho, sorry dat ik zo laat reageer.
Ik zie, dat beheer25 jou erg behulpzaam is. Eigenlijk ben ik daar erg blij mee, aangezien ik deze week het nogal erg druk heb.
Inmiddels heb ik naar de tabellen van je access applicatie bekeken, maar weet niet zo zeker of de opbouw van deze database in zijn geheel ook volgens de opdracht gedaan is. Wel kan ik je vertellen dat het
opzetten v.e. database aan zoveel voorwaarden moet worden voldaan, één ervan is bijvoorbeeld "datanormalisatie" en daar heb ik soms wel moeite mee hoor, zeg ik je eerlijk.
Uit je allereerste bericht begreep ik uit, dat je van je hele opdracht alleen maar nog één ding hoeft te doen, namelijk het wjzigen/toevoegen v.e. cijfer, maar je kreeg er een foutmelding wanneer je middels de navigatiepijtjes de desbetreffende tabel Resultaten en het veld Cijfer1 wilt updaten. Zelf heb ik er geprobeerd om achter te komen waar het precies aangelegen kan hebben, maar tevergeefs. Ik weet immers niet hoe de
schoolopdracht precies luidt en daarom ook niet weet of de opbouw van de database die je nu hebt wel goed is.
Maar even los van dat alles.
Via het Form "Formulier Cijferinvoer 1e gelegenheid" wil je een bepaald cijfer gaan wijzigen en/of toevoegen.
Ik weet niet of dit per sé op de manier zoals je nu doet moet gebeuren. Anders heb ik wel een alternatief, je maakt dan nu een nieuw form aan. Volg onderstaande stappen:
1) DubbelKlik op "Create form by using wizard"
2) (Eerst een opmerking: Bij de keuzelijst "Tables/Queries" gaan wij in totaal 3 tabellen invoeren)
a) selecteer de tabel Leerling.
Overhevel de 3 velden(Leerlingnr, Voornaam en Achternaam) middels de knop ">" naar "Selected fields"
b) ) selecteer de tabel Modules.
Overhevel de 3 velden(Modulenr, Modulecode en Moduletitel) middels de knop ">" naar "Selected fields"
c) selecteer de tabel Resultaten.
Overhevel alleen het veld Cijfer1 middels de knop ">" naar "Selected fields"
In "Selected fields" zie je nu de 7 veldens taan:
Leerlingnr
Voornaam
Achternaam
Modulenr
Modulecode
Moduletitel
Cijfer1
(Opmerking: zoals je weet dienen de velden Leerlingnr en Modulenr als primaire-sleutels(Primary-Keys), je kunt ze niet wijzigen, en dat is natuurlijk ook de bedoeling voor een database, daarom moet je ze later bijvoorbeeld op het form als read-only zijnde velden definieren, dan kunt men die velden niet per abuis worden gewijzigd, trouwens is dit niet eens mogelijk, zo wie zo wordt er in zo'n geval een foutmelding gegenereed)
3) klik op Next
4) Op dit scherm zit er volgens mij een bug. Je moet er in elk geval voor zorgen, dat op de rechterkolom de velden volgens onderstaande volgorde wordt geordend:
Leerlingnr, Voornaam, Achternaam, Modulenr
Modulecode, Moduletitel, Cijfer1
5) Klik op Next
6) Selecteer op het rondje "Columnar", als dit nog niet geselecteerd staat.
7) Klik op Next
8) Selecteer op "Standaard", als dit nog niet geselecteerd staat.
9) Klik op Next
Geef op het invoervak(bovenaan) een naam voor het Form.
Klik op het onderste cirkeltje "Modify the form's design", als dit nog niet geselecteerd staat.
10) Klik op Finish.
Met bovenstaande 10 stappen, kun je hetzelfde doel ook bereiken. Op deze manier benader je de velden rechtstreeks via een query.
(heb dit even aangepast, de lay-out was niet goed en had wat nog typfouten)
Groetjes,
Dennis.
ps. Ik had je trouwens al lang toegevoegd. Of is in dat excel-sheet niet die van jou?