Spel maken met C++

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb MingW al gedownload en ginstaleert maar het lukt nog steeds niet ... maar ik heb wel precies gedaan wat jij zei... en ik heb wel de plaats van de lib aan de linker doorgegeven kijk maar

Klik hier!!

PS. 306 Errors 91 Warnigs, Bijna alle Errors liggen aan MainMenu.ccp .1in CDemo.h, en een paar andere

Laatst bewerkt:
hmm.. van screenshots af wordt het moeilijk om verder te debuggen.
Kan je jouw workspace eens zippen/tarren/rarren en ergens online plaatsen?

hoe moet ik het dan tarren of rarren ??! ik kan wel andere dingen doen ;)
1. ik kan wel screeenshots maken van wat jij wil en dan op youtube zetten.
2. of ik kan het naar je e-mail sturen.
3. of ik kan er bijv. .ccp veranderen in .bmp ofzo en hier op het forum posten dan sla je dat ergens op en maak je er weer .ccp van
??

Laatst bewerkt:
tar/rar zijn ook compressiemethodes zoals zip, maar dan beter ;)

Je kan je workspace gewoon mailen naar irrlicht@jeetee.net
Ik post dan wel opnieuw in dit topic wat ik gevonden heb.

ik weet wel wat tar, rar, zip zijn en ook 7zip :p

Ik heb al gemaild . wat er in map lib zat niet. dus alleen: CDemo.h, CDemo.ccp, CMainMenu.ccp,
CMainMenu.h, main.ccp, .cproject, .project en wat er in de map debug stond: Cdemo.o

maar dat zie je zo wel ^^;)

Laatst bewerkt:
Dit zijn de verschillen die ik in onze code-files heb gevonden, gezien deze fouten heb ik de projectsettings niet meer bekeken, aangezien ik denk dat je problemen hiermee te maken hebben.

* in CMainMenu.h op lijn 7, de map heeft een hoofdletter L, bij jou staat er irrlicht (met kleine l dus)

* in CMainMenu.cpp op lijn 4, heb jij als include staan: lib/irrLicht/irrlicht.h, bij mij staat daar eenvoudigweg #include "CMainMenu.h" (dit is vermoedelijk de oorzaak van al je errors)
* op lijn 49 heb je een & toegevoegd (uit nog een van mijn eerdere gokposten afgeleid vermoed ik), maar die moet daar niet staan, die regel is dus color.toRGB(rgb);

En ik had me in de tutorialpost mistypt in deze tekst:
Tenslotte kan je ook de pragma-commands naar deze libs in commentaar zetten/verwijderen, ze zijn te vinden in main.cpp (lijn 18) en CDemo.cpp (lijn 25)
in CDemo.cpp staat er op lijn 25 geen pragma-comment, maar if (mapSelector). Dit hoeft dus geen commentaar te zijn, maar wel lijn 25 in CDemo.h
Maar dat was mijn tikfout :p

Als het na deze aanpassingen nog niet lukt, kijk ik wel even je projectfiles (.(c)project) door :thumb:

Ok bedankt.
Ik ben nu even niet thuis om het te testen, als ik thuis ben zal ik EDITen
maar ik had nog een klein vraagje: ik snap dat irrLicht een gratis game engine is maar mag je wel die demo als basis voor je spel gebruiken of moet je dat aan hen vragen ??

De code mag je zowieso gebruiken, de modellen van de demo staan onder een zlib-licensie, en mogen dus ook vrij gebruikt worden.

Als ik op run klik staat er : Run as , run configuartions en organize Favourites.
Dan klik ik op Run as, en dan staat er 1 Local c/c++ application dan doe ik dat, maar dan komt er een fout: Launch Failed. Binary not found
Als ik op gewoon run klik gebeurt hetzelfde
wat moet ik doen om het op te lossen??

Laatst bewerkt:
Excuses voor het late antwoord, maar ik had je post ergens over het hoofd gezien.

Je moet je programma eerst builden alvorens je het kan runnen. Dus eerst op build klikken (hamertje dacht ik) en daarna pas op run.

Je moet je programma eerst builden alvorens je het kan runnen

Ik heb dit geprobeerd en dit is gelukt zonder problemen of fouten. dus het lag aan wat je een paar posts gelden zei. maar als ik dan op run klik komt er nog steeds dezelfde fout !:confused:

Laatst bewerkt:
Hmmm.. Als je op je projectfolder klikt en dan refreshed (F5), staat er dan een optie Binaries onder ?

Zoniet, staat er een Debug of een Release map? Als die er zijn zitten je binaries normaal daarin (de exe). En dan kan je hem alsnog laten uitvoeren gewoon door erop te dubbelklikken.

Ik zie gen Binarie optie verder weet ik niet wat je bedoelt met de exe. maar hij runt in iedergeval niet.
Overigens staat er wel een Debug en een Release map.

P.S: Als ik het probeer te builden lukt het wel, debuggen ook maar als ik op release klik krijg ink 3 errors:

Bijlagen

Normaalgezien zou er in de Debugmap een bestand moeten staat met de naam van je project en de extensie exe (onder windows toch). Dat bestand is het eigenlijke programma.

Dat je als release-build errors krijgt is 'normaal', omdat we, wanneer ik vertelde hoe je de linkeropties moest instellen, je dit standaard doet voor de Debug-configuratie. Voor de Release-configuratie zijn je libraries nog niet gelinkt.
Dat laatste kan je doen, door opnieuw naar project-eigenschappen te gaan, en wanneer je dan op het blad bent waar je die instellingen voor de libs/linker maakt, kies je in de drop-down bovenaan je eigenschappen-venster voor Release, ipv Debug.

Normaalgezien zou er in de Debugmap een bestand moeten staat met de naam van je project en de extensie exe (onder windows toch). Dat bestand is het eigenlijke programma.
Er is geen exe met de naam van het project. in de debug map staan er alleen
O-bestanden: CDemo.o, CMainMenu.o en main.o
Voor de rest staat er niks anders in.
Dus ik weet niet hoe dat komt dat er bij jou wel staat:confused:, miss ben je mij iets vergeten te zeggen wat ik nog moest doen omdat je dat logish vond ofzo, en heb je dat bij jou wel gedaan...

Laatst bewerkt:
Het zou wel kunnen dat mijn Eclipse al het een en ander automatisch doet, aangezien er nogal wat mee rondgezooid is :p

Om tergu te komen op het probleem: In de project-settings kan je aangeven welke naam/extensie het resultaat van de compilatie moet krijgen, het zogenaamde Build Artifact

Dat vind je bij de projecteigenschappen onder C/C++ Build -> Settings en daar dan de tab Build Artifact, waar bij mij het volgende staat:
Artifact Type: Executable
Artifact name: Demo
Artifact extension: exe
Output prefix is leeg

Let er op dat er bovenaan dat venster in het veld voor Configuration, Debug is gekozen (je kan dat daarna ook voor Release aanpassen, door het venster opnieuw te openen en eerst bovenaan voor Release te kiezen)

Om tergu te komen op het probleem: In de project-settings kan je aangeven welke naam/extensie het resultaat van de compilatie moet krijgen, het zogenaamde Build Artifact

Dat vind je bij de projecteigenschappen onder C/C++ Build -> Settings en daar dan de tab Build Artifact, waar bij mij het volgende staat:
Artifact Type: Executable
Artifact name: Demo
Artifact extension: exe
Output prefix is leeg

Dit is bij mij ook het geval^^
dus daar zit de probleem niet.

EDIT: ik dacht dat het goed gebuild was. maar bij console staat er dat het builden is gestopt:
Code:
**** Build of configuration Debug for project Demo ****

**** Internal Builder is used for build               ****
g++ -L-L C:\irrlicht-1.5\MIJNSPEL\lib -oDemo.exe main.o CMainMenu.o CDemo.o -l-lIrrlicht -lirrKlang
g++: C:\irrlicht-1.5\MIJNSPEL\lib: No such file or directory
Build error occurred, build is stopped
Time consumed: 94  ms.

Maar dan snap ik niet hoe die de directory niet kan vinden want ik heb alle voorgaande stappen gedaan, en libirrlicht en irrKlang.a staan op de juiste plaats???????????????????????/ .:confused::(:(:(

Laatst bewerkt:
Het probleem is gedeeltelijk opgelost: het debug probleempje kwam door een klein foutje bij de library toevoegen
ik hadgeschreven:
c:/irrlicht-1.5/MIJNSPEL/lib i.p.v
c:/irrlicht-1.5/examples/MIJNSPEL/lib :o:D:)
.........................................................................................................................................................................................................
Dus het builden was gelukt maar als ik naar debug ga om de exe. op te starten krijg ik een error:

/*Als je de error gezien hebt: ik heb irrKlang opnieuw geinstalleert. maar dat helpt niet.
Ik weet waar irrKlang.dll zich bevind maar wat moet ik er mee doen zodat het lukt.
*\

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wanneer een programma in Windows wordt uitgevoerd en het afhankelijk is van een .dll zoekt windows eerst in de map van het programma zelf en dan in system32 (in XP dan toch).

Wat je dus zal moeten doen, is zowel de dll van Irrlicht als die van IrrKlang naar de Debug-map moeten kopiëren. Ook zal je de media-map naar de DebugMap moeten kopiëren en nakijken of dat de referenties naar de mediabestanden nog wel kloppen. In de console staat er normaal bij uitvoeren dan welke files je programma probeert in te laden, en vanaf welke lokatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan