Ssd start niet meer op en wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Win 10. Ssd start niet meer op. Wordt niet herkend. Is vergrendeld, ontgrendel en start opnieuw. Een van de duizenden ***koek adviezen vanuit Windows die nooit helpen of op pure onzin berusten. Want hoe ontgrendel je ssd. Recover cd's werken niet < acronis> men zij gewaarschuwd. Advies?
.

Veel SSD's hebben een zgn "security freeze" stand waar ze in gaan als er iets gebeurt waardoor de dds "denkt" dat er geprobeerd wordt zaken aan te passen terwijl dat niet mag.
Maar soms schakelt deze toestand ook spontaan in.
Vaak kun je via de betreffende SSD tool die security freeze opheffen.

Toevallig een OCZ Vertex?

Helaas geen tool of is deze te googlen ?

Wat te denken van allerlei adviezen die je moet opvolgen op je computer terwijl je er niet in kan komen

Opstarten met de gemaakte systeemherstel schijf die zelden wordt gemaakt, de installatie schijf/stick of een windows PE van b.v. Gandalf en een chkdsk /r uitvoeren, zou je kunnen zien wat er mis is met de SSD.

Ssd niet herkend kan niks met herstelschijven. Kan niet herinstalleren en dergelijke

Wellicht helpt een USB 2.0 NAAR IDE/S-ATA ADAPTER (er zijn er meer).
Je haalt je SSD uit je pc/laptop en hangt hem met de adapter aan een andere pc/laptop.

Met een partition manager/ schijfbeheer kun je kijken of je de schijf vindt en eventueel actief maken.
Dan kun je met een programma als getdataback NTFS proberen je data te redden, als dat nodig is.

Daarna heb je vrije hand om met je schijf te klungelen, formatteren partitioneren ed.
Lukt dat allemaal niet is het te hopen dat je nog garantie hebt.

Heb je toevallig (laatst) je installatie gekloond naar die SSD?

Makkelijkste manier die ik kan bedenken is even een linux livecd er in stoppen en met parted / GParted het fixen (of de live dvd van GParted zelf), dat heeft een stuk meer mogelijkheden (en geeft een stuk meer informatie terug) dan de windows tools

En kijk eens in de BIOS of de schijf toevallig in IDE mode wordt benaderd. Zo ja, schakel dan AHCI in. (heel soms zet de bios zichzelf terug, heb het ooit gehad met een netbook. Geen OS te vinden zei mijn netbook. Had de bios secureboot aangezet. Idioot maar waar)

Heb je toevallig (laatst) je installatie gekloond naar die SSD?

Makkelijkste manier die ik kan bedenken is even een linux livecd er in stoppen en met parted / GParted het fixen (of de live dvd van GParted zelf), dat heeft een stuk meer mogelijkheden (en geeft een stuk meer informatie terug) dan de windows tools

En kijk eens in de BIOS of de schijf toevallig in IDE mode wordt benaderd. Zo ja, schakel dan AHCI in. (heel soms zet de bios zichzelf terug, heb het ooit gehad met een netbook. Geen OS te vinden zei mijn netbook. Had de bios secureboot aangezet. Idioot maar waar)

AHCI geen reactie. Het gaat denk ik niet om een foute actie van mij maar om een structureel ssd probleem. Het gebeurt en je bent je schijf kwijt, zo is het en niemand heeft de oplossing want Google maar!!

Ga eens aan de slag met Seatools for DOS, wat is het resultaat ervan ?

Over welk type Samsung SSD gaat het ?

Je hebt ongetwijfeld je voorzorgen genomen en daardoor beschik je over een recente image / schijfkopie ?

alle ssd bezitters maak je borst maar nat want dan hebben we met een structureel probleem van doen, en is je ssd gewoon pleite.

Ik heb er zowel zakelijk als privé ongeveer 20 in gebruik en nog nooit problemen mee gehad.
Dus inderdaad, welk type heb je?

Het gaat niet lukken denk ik. Heb ook via msconfig opgestart naar veilige modus maar heb verkeerd aangeklikt en zit nu in cms.exe modus hoe kom ik weer in de echte wereld? Ik heb nu het idee helemaal niets meer te weten zonder mijn ssd helaas. Wat moet ik typen na c:\windows\system32. ? Stuur me aub niet naar ander item ik ben al bijna suïcidaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan