Ssd start niet meer op en wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk dat er weinig mensen zijn die een image of kloon maken van een slecht werkende windows want die bezit dan ook een slecht werkende bovenkamer.
En een Linux distro klonen gaat net zo makkelijk, overigens, heeft ook niet echt met een besuringssysteem te maken.

Weet je waar de stand alone Minitool cd op draait?
Op je favoriete os.....

Waar het om ging is dat ik de mededeling kreeg dat de ssd was vergrendeld en dat hij ontgrendeld moest worden . Waar ik me over verbaasde en uiteindelijk verschrikkelijk over op ging winden was dat er voor dit toch veel voorkomend probleem (Google ) geen enkele oplossing bleek zijn. De ssd was niet meer bruikbaar. Ik heb Samsung benaderd en daar was het vergrendelen ook al geen gangbaar begrip. Wel kreeg ik te horen dat deze opmerking via Windows werd gebruikt als de SSD niet meer benaderbaar was. Ook kon de SSD echt vergrendeld zijn via een mogelijke handeling in W10, die ik nog niet ben tegen gekomen maar die er wel is en die bij upgrade van Win 7 naar Win 10 tot de mogelijkheden zou kunnen behoren of aangezet zou kunnen worden zonder duidelijkheid over de zin hiervan. Concluderend; omdat ikzelf niets heb vergrendeld; de ssd is kapot totdat het tegendeel is bewezen. Samsung icm DHL heeft een gestroomlijnde organisatie voor het ophalen en nakijken van ssd's. Kapot wordt vervangen als ssd niet valt te repareren . Ik heb een nw ssd gekocht en Total Image erop gezet geen nw install want dan raak je toch aardig wat kwijt en waarom een Total Image niet gebruiken. Gaat al meer dan twintig jaar zo zonder problemen. Dus SSD gewoon kapot, krijg een nieuwe, Total Image werkt goed op nw SSD en vergrendelen kan actief maar als je spontaan deze mededeling krijgt en je hebt zelf niets ingesteld is je SSD waarschijnlijk gewoon kapot. Een kloon is dan welkom zalk maar zeggen. Samsung service is prima maar schoot zijn doel voorbij want ik had de mail hoe te handelen net een uur binnen en nog niets kunnen doen of DHL stond al op de stoep onverrichter zaken met lege handen vertrekkend. Dames en heren, alles duidelijk nu? Weer wat geleerd en Femke klinkt weer aangenaam vrolijk. Maar geen Linux voor mij Fem. Vooroordeel misschien maar laat mij me maar lekker opwinden over de stupiditeiten van Windows, daar hangt mijn leven nou ook weer niet vanaf gelukkig en ga er dus niet dood van. In afwachting van een nieuwe SSD van Samsung inmiddels: Ontgrendeld naar ik mag hopen. Wat mij betreft staat deze topic op opgelost.

Laatst bewerkt:
De vergrendeling doet de secure boot van de UEFI i.c.m. Windows, daar is wel het één en ander over te vinden.
https://neosmart.net/wiki/the-drive-where-windows-is-installed-is-locked/
Indien iemand nog het probleem krijgt.
Je dient wel te kunnen opstarten met een uefi boot dvd en dat kon de ts niet schreef hij, wat vreemd was.

Ja Lange Pier daar haal je gelukkig nog ff wat aan dat door al mijn opwinding even naar de achtergrond was verdwenen. Ik heb in kader van Acronis van de mogelijkheid gebruik gemaakt een recovery cd aan te maken en ook nog een specifieke Acronis reddingsboei. Deze check ik altijd op hun werkzaamheid omdat mijn ervaring was, als je ze nodig hebt waar zijn ze dan, en toch!! ze deden het allebei niet!!. Ze zijn gewoon gerelateerd aan een werkzame OS HD/ssd en die was er mooi niet want de SSD was nergens te vinden onbereikbaar, vergrendeld zalk maar zeggen. Heel veel zekerheden die je van te voren inbouwt om niet op je bek te gaan geven als puntje bij paaltje komt gewoon niet en soms nooit thuis. In het onbetrouwbaar wereldje wat windows heet. Lange Pier geef mij de recovery cd/dvd die altijd werkt ook al staat er niks meer op de schijven. Opdat ik er in kome.

Klinkklare onzin... en zeker ook de bijhorende eindconclusie hieronder) eens rustig door :
Ik lees, maar jij slaat uiteraard wel iets heel belangrijks over nl.
Onze conclusie van een paar maanden geleden moeten we dus herzien: als consument kun je zonder meer met een goed gevoel een Samsung 840 SSD met TLC-geheugen kopen
M.a.w.is hun conclusie bijgesteld. Ik zou dan wel eens willen weten wat die vorige conclusie was, want ik heb zo'n vermoeden dat die met mijn bevindingen overeenkomt: nl. SSD's zijn minder betrouwbaar dan HDD's. En ik hou me daarbij wat betreft de betrouwbaarheid. Trouwens schrijf ik meer dan 30GB per dag, maar gebruik ik daarvoor natuurlijk geen SSD opslag.

En dan ook misschien dit eens lezen (2 blz .!).. http://www.enterprisestorageforum.c...sd-vs.-hdd-performance-and-reliability-2.html

Laatst bewerkt:
Trouwens schrijf ik meer dan 30GB per dag, maar gebruik ik daarvoor natuurlijk geen SSD opslag. (is dit relevant?)

En dan ook misschien dit eens lezen (2 blz .!).. http://www.enterprisestorageforum.c...sd-vs.-hdd-performance-and-reliability-2.html

Dat artikel is van Posted October 30, 2014
dus helemaal niet meer relevant. ;)

langepier zei:
Denk dat er weinig mensen zijn die een image of kloon maken van een slecht werkende Windows want die bezit dan ook een slecht werkende bovenkamer.
Je moet eens weten. Maar hé, je kan ook zeggen dat mensen onwetend zijn en niet met zulke praat. :evil:
Bedenk dat jij ook ooit eens begonnen bent met een pc.

langepier zei:
Weet je waar de stand alone Minitool cd op draait?
Op je favoriete os.....
Joh, op Linux MINT?? Dat kan niet!! :eek:

dus helemaal niet meer relevant. ;)
Vanaf wanneer is normaal gesproken iets niet relevant meer ? IMHO: vanaf het ogenblik dat er een relevanter artikel verschijnt. Als dat er niet is, is dat laatste nog relevant genoeg voor mij bij gebrek aan relevanter. Is iets niet meer relevant na een jaar ? Mogelijk, geef mij dan een relevanter artikel.

Men heeft ook schrik voor de reactie dat men de consument van alles heeft wijsgemaakt dat plots niet meer blijkt te kloppen. Maak je niet ongerust als er meer positieve tests over SSD's tov HDD's bestaan zullen ze wel verschijnen. Ik heb het hier uiteraard enkel over de factor betrouwbaarheid.

Ondertussen dit even opgediept en misschien nog ouder.

https://www.security.nl/posting/396754/"Gecrashte+harde+schijf+voornaamste+oorzaak+dataverlies"

https://www.security.nl/posting/35015/Toename+dataverlies+door+gecrashte+SSD-schijven

SSD had in sales in 2008 een verkoop van 8.1% wat dus inhoud dat de verkoop van hdd 97,9% is. trekken we dit door dan is er van de totale installed base in de wereld over de laatste 5 jaar dus ongeveer een marktpenetratie van minder dan 5%.
Gezien uitval op 10% ligt tov conventionele systemen wil dat zeggen dat de kans op dataverlies op een SSD vele malen hoger is dan dat van een HDD.

dus helemaal niet meer relevant.

Ha, foutje mijn kant.
Relevant moet natuurlijk zijn Recent. (hoe kom ik aan relevant ?? :P )
En als een artikel in mijn ogen al 2 jaar oud is, is het voor mij niet recent meer en onbetrouwbaar.

Ik blijf er gewoon bij dat SSD's gewoon oké zijn, jarenlang mee kunnen.
Ik zeg verder: laat je niets wijsmaken en ga uit van je eigen weten en ervaring.

Ik heb 3 jaar geleden zelf een pc gebouwd met daarin een Samsung SSD en een harddisk van 2 TB. De SSD werkt nog prima, maar wel is dit mijn 3de harddisk. Eerste hd was DOA dus kon al gelijk retour. Tweede harddisk gaf na een jaar al meer dan een GB aan onleesbare sectoren dus die kon ook retour.

Je loopt bij beide soorten kans op een crash en bij een SSD heb je dan inderdaad grotere kans dat je meer data kwijt bent. Maar over het algemeen zijn ze ook gewoon betrouwbaar (blijkt ook uit de test op Hardwareinfo waar de Samsung pas de geest gaf na 3x de hoeveelheid data te hebben geschreven die de fabrikant had opgegeven)

Hetzelfde resultaat lees je hier: http://www.extremetech.com/computin...-most-reliable-massive-study-sheds-some-light

All six drives made it several hundred terabytes past their manufacturer-set limits, but four of the six drives died before or just after the 1PB mark. Intel’s SSD died first, of a self-inflicted wound (the drive is designed to stop working once it begins having problems), but two drives — the Kingston and the Samsung 840 Pro — made it past the 2PB mark

Hier nog wat info over de betrouwbaarheid van harddisks waaruit blijkt dat grote harddisks ook niet zo betrouwbaar blijken:

http://www.theinquirer.net/inquirer...es-itself-the-most-reliable-hard-drive-vendor
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2016/05/blog-table-q1-2016-only.jpg

Bottom line is gewoon dat je bij zowel hdd als ssd risico's loopt en kritische data dus altijd moet opslaan in raid configuratie of regelmatig een backup moet maken. (Ik kopieer mijn documenten en andere data dagelijks naar mijn NAS)

Dat doet hij, met volle overtuiging. Bekijk bijlage 279159

Hahaha, ja....daar heb je gelijk in.
Maar dat vind ik dan altijd nog beter dan dat je komt aanzetten met artikelen die oud zijn. ;)

Bottom line is gewoon dat je bij zowel hdd als ssd risico's loopt en kritische data dus altijd moet opslaan in raid configuratie of regelmatig een backup moet maken. (Ik kopieer mijn documenten en andere data dagelijks naar mijn NAS)
Een back-up maken is altijd van belang!
Overigens zet ik mijn documenten en andere data gelijk op mijn NAS.
Dus ik heb een 120 SSD in mijn pc, heb mijn NAS genount. Als ik een document heb gemaakt of foto's heb, komen die gelijk op mijn NAS te staan. Dus niet eens op mijn eigen pc.
Alles van mijn NAS (de belangrijke zaken) komen weer in een clouddienst. (en nee, geen wachtwoorden en dat soort dingen, wees niet bang!)

Ook mijn foto's die ik maak met mijn smart, zet ik gelijk op mijn NAS en clouddienst. Daar zijn apps voor, dus mijn smart hoef ik nooit aan mijn eigen pc te hangen.

Laatst bewerkt:
Net van Samsung een nieuwe ssd gekregen: De ssd waar het allemaal om begon was gewoon kaput. Toch mooie topic geworden.

Dat dempt hopelijk meteen al het gejubel van diegenen die zo hoog oplopen met de onverwoestbare SSD. Ik herhaal het daarom nogmaals: fouten met HDD's gebeuren meestal geleidelijk zodat je nog ruimschoots de tijd hebt om in te grijpen, voorzover je natuurlijk af en toe met een gepast tooltje de staat van je HD nakijkt. Met een SSD is het meestal van het ene moment op het andere gedaan zonder de minste voorafgaande verwittiging (nog onafgezien van het feit dat je maar zelden iets kan recupereren). Ik heb het dus zelf meegemaakt. Op die basis blijft mijn persoonlijke stelling dus dat HDD's betrouwbaarder zijn.

Wat alleszins niet wil zeggen dat ik geen SSD gebruik. Maar ik vertrouw ze niet, laten we zeggen veel minder. Vandaar dat ik dus ook nu ong. alle 3 dagen een (2) full BU maak van mijn volledige C partitie op SSD. Met de HDD maakte ik vroeger echter slechts een (2) BU ong. alle 2 weken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan