• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitbetaling prijzengeld

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ cow18
toevallig geen verkeerd bestand gepost?
vind de macro M_Klassement niet.
@ Luc
1 geen probleem om af te ronden naar 50 cent naar beneden.Dit had ik al eens gedaan in een vorige versie

2 het rest bedrag kan ergens neer gezet worden (in een bepaalde cel). in laatste versie is dit cel AK7
de moeilijkheid is dat het restbedrag een resultaat is van van een som van alle bedragen die te weinig zijn uitbetaald.
Als ik dit bedrag terug wil invoegen bij de winnaar(s) van het klassement ik in een kring verwijzing terecht kom, eerst een som maken en daarbij nog iets toevoegen Excel heeft daar problemen mee en ik ook( weet niet hoe dit te omzeilen).
Ook is het zo dat dat er maar overschotten zijn als er veel gelijke standen voorkomen en dit bedrag dan waarschijnlijk nog eens moet gedeeld worden onder de winnaars met een gelijke stand.Als je de overschot dan wilt uitbetalen aan de eerst volgend die geen gelijke stand geeft dan heb je veel kans dat die een bedrag krijgt die hoger kan zijn dan iemand die **** gerangschikt is. wat voglens mij toch ook niet wenselijk is.

3 De gevensvalidatie is inderdaad iets wat te klein uitvalt en waar iedereen zich aan ergert. Ik meen hier op het forum iets te zijn tegen gekomen om dit te vergroten via een Userform. ik zal eens zoeken of ik het nog terug vind.
 
voor die validatie moet je even gaan kijken bij contextures
 

Bijlagen

  • kaarten%20noeveren%20finale%20test%201%20afgerond%2010cent(1).xls
    389,5 KB · Weergaven: 18
Plongske,welke versie met de afronding naar beneden tot 0.5€ is dat juist??
ps:we gaan deze gebruiken als het niet lukt wegens kringverwijzingen (het restbredrag betalen we dan bij de eerstvolgende prijskamp).
Nu rest mij nog enkel de oplossing voor de kleine tekst in de drop down list ik heb reeds gekeken naar de verwijzing COW18 maar vind daar de oplossing niet (of misschien snap ik alle uitleg niet!!).
Ook de macro M_klassement kan ik niet vinden (zoek waarschijnlijk op de verkeerde plaats).


mvg,Luc
 
Plongske;kunnen we hier wat mee doen??


1. Dit kan je ook in een macro gieten, wanneer je op een cel met lijst validatie komt, zet je je zoom op bv. 125% anders blijft hij op 100%.

Voorbeeldcode (te zetten in code achter het betreffende worksheet):


Code:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim ValidationType As Long
ValidationType = -1 'initialisatie variable, een waarde -1 wil dus zeggen dat er geen validatie aanwezig is

Application.EnableEvents = False

On Error Resume Next
ValidationType = Target.Validation.Type
On Error GoTo 0

If ValidationType = 3 Then '3 is het validatietype voor een lijst
    ActiveWindow.Zoom = 125
Else
    ActiveWindow.Zoom = 100
End If

Application.EnableEvents = True

End Sub

2de mogelijkheid (misschien)
dit is een oplossing om de letters in het menu te vergroten en tevens de namen te krijgen bij het invullen van eerste letter!!
ps:kunnen we daar iets mee (voorbeeld is van een cel op het zelfde blad).
=VERSCHUIVING(naam;VERGELIJKEN(LINKS(C1;LENGTE(C1));LINKS(namen;LENGTE(C1));0);0;SOMPRODUCT(--(LINKS(namen;LENGTE(C1))=C1));1)

mvg,Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Coolsluc

Kun je svp de code tussen code tags zetten ?
 
Luc,
Ik ben geen kenner van Macro's en Vba dus ik weet het niet als je daar iets mee kan doen.
Macro M_Klassement staat in het laatste bestand van Cow18
 
Laatst bewerkt:
Die macro schrijft nu naar kolom BA en zou hetzelfde resultaat moeten geven als jullie resultaat met formules, mogelijks iets anders gesorteerd voor personen met dezelfde punten.
Straks zou die macro omgebouwd kunnen worden als routine, zodat die telkens met andere startgegevens (ronde 1-4, klassement, ...) een rangschikking en prijsverdeling maakt.

in het land der blinden is eenoog koning
Wat maak ik me eigenlijk druk, jullie kunnen ook gewoon verder doorgaan met formules, ik haak hier voor de 2e keer af. Dit is parels voor de varkens.
 
SNB:sorry voor de code (tags)weet zelfs niet wat dat is,ik heb dit gecopieerd van dit forum(ben niet mee in deze materie,laaggeschoold!!).

COW18:wat de macro betreft,ik wil je niet voor het hoofd stoten(jou hulp word zeker geaprecieerd,)ik begrijp er een beetje van met de uitleg achteraan maar voor de rest is dit voor mij chinees,hoe word deze geactiveerd of doet deze alles vanzelf,vervangt deze alle formules???

Plongske:bedankt voor de informatie,heb de macro gevonden.
nb:de codes hierboven heb ik gecopieerd van een andere vraag in het forum helpmij.nl
ps:zoek nog wat verder I.V.M oplossing voor de lettergrote in drop down list!!

mvg,Luc
 
Laatst bewerkt:
COW18:Ik probeer de macro te begrijpen;als ik de uitslag in het klassement aanpas veranderd er niets in kolom BA2?
Ik heb de formules aangepast naar 0.5€ maar in jou tabel blijft alles hetzelfde staan (dit is te hoog gegrepen voor mij).
ik heb de macro gelezen maar ik weet niet wat ik moet veranderen om die 0.1€ om te zetten naar 0.5€??
ps:is de macro ter vervanging van de kolommen (klassement), of werkt deze op de bestaande formules??


mvg,Luc
 
Laatst bewerkt:
Plongske/COW18/SNB:ik heb een (mogelijke)oplossing gevonden I.V.M de lettergrote in de drop down list (staat in vba) maar krijg hem niet toegevoegd in de file.(heb hem gecopieerd van elders in dit forum).
Als je de cel met de drop down list aanklikt treed de zoom in werking waardoor alles vergroot,na selecteren van de naam klik je op het blad (willekeurig)en gaat deze terug over naar de normale grote!!
kan iemand eens proberen A.U.B.(zie bijlage voor voorbeeld)
nb:mijn kennis van vba is beperkt tot lezen en proberen te begrijpen wat er staat!!
ps:als ik hem hier open werkt hij niet ,op mijn pc wel!!


mvg,Luc Bekijk bijlage tekst in dropdown menu vergroten.xls
 
Laatst bewerkt:
zie bijlage
klik op de groene knop en je krijgt je resultaten zoals vroeger zonder afrondingen.
Vanaf BB1 krijg je een draaitabel die totalissert per persoon. Kolom BL rondt af naar beneden zoals aangegeven Z3. Zo ontstaat er een rest, zie BM1 en die wordt gewoon verdeeld over de personen die de grootste rest hebben zodat de uiteindelijke verdeling is zoals in de kolommenn BB:BC
 

Bijlagen

  • kaarten%20noeveren%20finale%20test%201%20afgerond%2010cent(1).xls
    487 KB · Weergaven: 21
Sorry,
was er even tussen uit geweest.
Volgens mij is de uitwerking van Cow DE oplossing die het best beantwoordt aan de vraagstelling van Luc wat het uitbetalen betreft.
Mijn kennis van excel is te beperkt om tot dit resultaat te komen.
In mijn naam alvast bedankt Cow18 en iedereen die meegewerkt heeft aan deze vraagstelling.

@Cow18
in verband met die validatielijst groter weergeven.
bedoel je dan via een combo box te werken?
zou je het eventueel zien zitten om dit ook te integreren in het bestand?
 
Cow18:De afrondingen + restbedrag zijn prima opgelost;mijn hoed af voor de macro.(wat je met vba allemaal kan).
Dit heeft zeker heel wat werkt met zich meegebracht,hartelijk bedankt voor de oplossing!!
ps;Ik zie dat in de bestaande lay-out, nadat ik enkele score verander + de macro activeer de prijzen nog steeds niet afgerond zijn tot op 0.5€ (of doe ik iets mis)??
graag zou ik deze lay-out gebruiken(als permanente file) met de daaraan gekoppelde verdeling zoals die in de kolommen BB:BC (vba bewerking)afronding van jou is weergegeven;is dit mogelijk??

Extra vraagje:hoe kan ik de grote van de groene knop aanpassen en deze verplaatsen??

nb:is het mogelijk om de vba (zie vraag Plongske)in de file te intregreren (nu zij die letters zo klein)??


Plongske:mijn oprechte dank voor al het geleverde werk (Hoed af)zonder jou had ik de vele formules nooit klaar gekregen.
deze kan ik zeker en vast voor meerdere toepassingen gebruiken.

nb:na opslaan zie ik dat er steeds een smiley verschijnt (dit gebruiken jullie op het forum)maar hoe schakel ik dit uit,dit verschijnt soms op ongepaste plaatsen??
kan dit permanent uitgeschakeld worden of moet dit telkens gebeuren voor elke nieuwe vraag??
ps:kan dit uitgeschakeld worden nadat de vraag al gesteld is??


mvg,Luc
 
Laatst bewerkt:
Luc,
De kolommen van de prijzen heb ik voorlopig verborgen. Ik denk zelfs dat deze overbodig zijn geworden.
Ik heb een nieuw tabblad aangemaakt' Uitbetalen ' waar de berekeningen van Cow18 verplaatst zijn.
Het vorig tabblad uitbetalen heb ik nu prijzentabel genoemd.
Het zou goed zijn als er op de groene knop gedrukt wordt dat er automatisch naar het tabblad Uitbetalen zou gesprongen worden.
helaas vind ik niet hoe dat moet.
Ook blijft nog het probleem van het groter maken van de gegevens validatie.
 

Bijlagen

  • Kopie van kaarten%20noeveren%20finale%20test%201%20afgerond%2050cent(1).xls
    537 KB · Weergaven: 18
plongske,

De code achter de groene knop.
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  M_Prijzen
  [COLOR="#FF0000"]Blad4.Activate[/COLOR]
End Sub
 
Plongske:Ik denk dat de originele lay-out met prijzen blijft (liefst)en dat de tabel van Cow18 daar rekening mee houd.
ps:als je score's veranderd en op de groene knop drukt zie je dat de prijzen zich aanpassen
(maar nog steeds niet afgerond naar 0.5€).
Als je de tabel van Cow18 bekijkt daar worden de afrondingen wel meegerekend,moet de link nog gelegd worden naar de originele lay-out??

blijft nog steeds de vraag van de lettergrote en hoe kan ik de groene knop manipuleren??



nb:dit is de lay-out die ik wil behouden;later zou ik de knoppen voor de macro's in het lint willen plaatsen,zodat bij het eventeul verplaatsen / vergroten van de kolommen de knoppen niet voor de te gebruiken lay-out komen te staan.

Bekijk bijlage Kopie van kaarten%20noeveren%20finale%20test%201%20afgerond%2050cent(5).xls

mvg,Luc
 
Laatst bewerkt:
Cow18:Ik heb enkele problemen met mijn macro's,heb ze in het lint gezet.
1)Als ik de macro (tafel verbergen) aanklik krijg ik een foutmelding (normaal verbergt hij dan 4 lijnen) tot een minimum van 8 tafels!!
2)De macro (tafel toevoegen) kan ik niet testen omdat alle lijnen reeds getoond worden (normaal voegt hij 4 lijnen toe) tot een max van 50tafels.
3)De macro blad ledigen geeft de vraag ja/nee tot daar alles O.K. wanneer ja aangeklikt maakt hij maar enkele lijnen leeg ,de lijnen van het klassement / serie's en potten blijven staan??

ps:in de vorige versie's werkte dit nog (kun je dit aanpassen indien mogelijk)


Mvg,Luc
 
Code:
Luc,
Als je kijkt naar de kolom uitbetalen in de tabel van Cow dan zie je dat de bedragen steeds afgerond worden. Je kan dit trouwens ook zien in de kolom nieuwe prijzen.
Het is inderdaad zo dat de prijzen per ronde, series en klassement niet afgerond zijn. dit wordt pas op het einde gedaan.Volgens mij kan dit ook niet anders, gezien er niet geweten is op voorhand hoeveel er dezelfde punten er zouden behaald worden.
Heb nu ook net ontdekt dat er formules verdwenen zijn uit de tabel Prijskamp.
IK zal proberen om via een vorige versie alles te integreren.

@ExcelAmateur
Bedankt voor de aangeboden oplossing.
Heb het reeds ingevoegd en werkt perfect.
Deze code had ik net voor u ook gevonden.
Code:
Worksheets("Blad4").Select
 
Laatst bewerkt:
Plongske:de tabel is volledig ingevuld maar de afronding gebeurt nog steeds niet correct tot op 0.5€ (ook na gebruik groene knop)??
ps:de prijzen voor de ronde moeten wel (direct en afgerond) ingevuld worden omdat deze na elke ronde uitbetaald worden!!
indien niet mogelijk (vorige versie werkte perfect enkel probleem met de afronding)moeten de prijzen onmiddelijk afgerond worden en de rest bij de eerste van het klassement gevoegd,zie vorige vraag
De oplossing van Cow18 is perfect maar is deze gekoppeld aan de vorige versie?
ps:kan even niet meer volgen;de bestaande lay-out moet blijven en de macro zo ik ook willen gebruiken (gemakshalve)eenvoudig ook. SORRY VOOR DE MOEILIJKE VRAAG!!
ps:het probleem is ook dat ik nu de macro's niet meer kan gebruiken!!

mvg,Luc
 
Laatst bewerkt:
Luc,
Kan je deze even testen?
Je kan afronden naar wat je wilt.
Je vult de afronding in in cel AB3.
 

Bijlagen

  • kaarten noeveren finale.xls
    469 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan