• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende data in 1 cel automatisch omzetten in kolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de celeigenschappen veranderd naar Nederlands en toen de map opgeslagen.Als ik de macro CopySheetFromOtherWorkbook start, dan kopieert hij de sheets Email naar mijn andere Email sheet . Dit gaat goed. Totdat ik jouw macro start, dan veranderd de celeigenschappen naar Chinees!:confused:
Zal er iets mis zijn bij het kopieren bij de macro CopySheetFromOtherWorkbook?

Dan zal het liggen aan deze regel in de macro: .Cells(z, 1).NumberFormat = "mm/dd/yy;@"
Die regel werd toegevoegd omdat anders in de datums in kolom 1 in de dag- en maand worden omgewisseld (zie ook macro- en opmerking van Ginger). Welk effect heeft het feit dat de locatie opChinees staat? Worden er in kolom 1 Chinese tekens weergegeven?

Nee in kolom 1 staat de datum verkeerd om.. Dus wat eigenlijk 1-12-2011 behoort te wezen, staat nu op 12-1-2011.

Als .Cells(z, 1).NumberFormat = "mm/dd/yy;@" in de macro staat,
of als je dat weglaat?

Als ik de code .Cells(z, 1).NumberFormat = "mm/dd/yy;@" weglaat, dan staat de datum alsnog verkeerd, alhoewel nu de celeigenschappen wél op Nederlands staan.
Er gaat iets fout met het kopieren van de ene sheet naar de ander denk ik...
Ik ben op zoek naar een andere code die dit misschien niet heeft...

Laatst bewerkt:
Maar hoe wordt de datum bij jou weergegeven als die vba-opdracht er wél staat.
In mijn Excelblad (Excel 2002) staat dan weliswaar bij de datum als lokatie "Chinees (Taiwan)", maar de datums worden wel correct in het nederlands weergegeven. Hoe is dat bij jou?

Ik heb een printscreen gemaakt van als de code er wel staat.
Als celeigenschappen staat er Chinees terwijl ik Nederlands heb geslecteerd.

Bijlagen

• Printscreen_Helpmij.JPG
    Printscreen_Helpmij.JPG
    36,5 KB · Weergaven: 46
  • Printscreen_Helpmij2.JPG
    Printscreen_Helpmij2.JPG
    47,8 KB · Weergaven: 51
Het gaat er om: de datums in kolom A (tweede afbeelding) zijn die juist, m.a.w. worden die correct weergegeven? Er staat
01-12-11
02-12-11
enz.
Dat zijn 1 en 2 december 2011. Zijn dat de datums die je wilt weergeven, of niet?

De data in kolom A klopt, maar als ik die wil kopieren naar een ander blad in een andere cel, geeft deze dan niet verkeerd weer?
Ik wil tenslotte dat de data vanaf email , via, via, naar mijn rittenstaat word gekopieerd.

Of er wat mis gaat, kun je eenvoudig controleren door 1 cel met een datum te kopiëren.
Als ik dat doe (datums in de vorm van "Maandag 5 december 2011") gaat er niks mis.

Nog een aanvulling.
Als je gegevens na kopiëren vanuit Access er uitzien zoals in het bestand helpmij.xls dat je hier op 4 december postte, dan kunnen de celeigenschappen van de cellen met datums gewoon op "Standaard" blijven staan. Die eigenschappen hoeven niet gewijzigd te worden en het probleem van Chinees of Nederlands kan zich dan ook niet voordoen.

Ik post nog even een ander werkblad. Ik krijg vanaf nu de ritten zo door. Dus een andere datumnotitie dan die van 4 december.
Zoals je ziet komt de datum niet met elkaar overeen. Als ik 1 cel met een datum kopieer dan klopt het niet.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik jouw macro heb gestart dat dan pas die chinese celeigenschappen in beeld krijg:confused:

Trouwens, waarom staat de datumnotitie in jou code in mm/dd/yy ipv dd/mm/yy? Heeft dat een doel? Als ik die regel weghaal dan werkt het ook niet.

Of zou jij de import via access anders regelen? Misschien doe ik het nu wel te omslachtig?

Bijlagen

digital12, jij vraagt:
"Waarom staat de datumnotitie in jou code in mm/dd/yy ipv dd/mm/yy?"
Daar hebben we het gisteren uitvoerig over gehad.
In je oorspronkelijke bestand veranderden (na het plaatsen van de gegevens in kolommen), datums zoals
01-12-11 in 12-01-11 (Ginger maakte hier ook een opmerking over). Door de coderegel:
.Cells(z, 1).NumberFormat = "mm/dd/yy;@" werd die verandering ongedaan gemaakt. Dit is iets wat je eenvoudig zelf kunt controleren door de macro 1 keer mét en 1 keer zonder die regel te laten lopen.
Een opmerking terzijde: Wat maakt het uit als er bij "Celeigenschappen - Datums" een Chinese locatie wordt vermeld (of n'importe quoi welke andere locatie) als de datums toch gewoon in het Nederlands verschijnen?
Dat met die coderegel een datumprobleem in dat bepaalde bestand werd opgelost, wil niet zeggen dat je diezelfde coderegel dan ook in andere bestanden met andere weergave van gegevens kunt toepassen!!

In 1 van je vorige berichten schreef je dat de bijlage in post #30 (Helpmij.xls) als "standaardweergave" van je gegevens moest worden beschouwd. Daarmee ben ik aan de slag gegaan en mijn eerste macro (aanwezig in bestand bij bericht #32) heb ik daaraan aangepast. De coderegel i.v.m. datums is daarin niet meer nodig (en dus komt ook daarin de Chinese locatie niet voor), omdat in Helpmij.xls de datums anders worden getoond dan in het bestand waarvoor ik de eerste macro schreef.
Maar in je laatste bericht hierboven schrijf je dat je nu de gegevens weer anders aangeleverd krijgt in vergelijking met de vorige bestanden die je postte. Dat is dan de derde of vierde wijziging sinds het begin van dit topic. Het heeft dan geen zin meer dat ik mijn aangepaste macro post, want die zal dan toch niet zonder fouten werken. Eerder al schreef Ginger (terecht): "Ik hoop overigens wel dat er dus slechts 1 opmaak is, anders heb je echt een probleem! Dus het aantal velden mag verschillen, maar de opmaak én alle veldnaamomschrijvingen moeten wel altijd gelijk zijn." Houd rekening met die opmerking van Ginger. Ik denk dat, als je dat gedaan had, Ginger al een macro zou hebben geplaatst, drievierde korter dan de mijne.
Aangezien je je laatste bestand geplaatst hebt als Excel 2007/2010-bestand, kan ik het niet openen; iets dat ik je hiervoor al heb duidelijk gemaakt. Aangezien je daar geen rekening mee houdt, besluit ik dat je op bijdragen van mijn kant geen prijs meer stelt, iets wat natuurlijk je goed recht is. Jammer van de vele uren die ik eraan heb besteed. Het zij zo.

Laatst bewerkt:
Beste zapatr,

Ik ben juist heel erg blij met je! Ik heb dit in mijn eerdere post al vaak geschreven! Sorry dat ik de verkeerde vragen stel en een verkeerd bestandsformaat upload. Maar ik ben hier niet zo goed in als jullie!
Zou je me toch nog willen helpen als ik in het juiste format post?
Ik zal wat beter proberen op te letten, sorry.

@digitall12

Waarom nu de vraag gesteld?

Je had toch ook gewoon je bestand kunnen posten.

Op deze manier verwacht je van zapatr dat hij gaat reageren op je antwoord.

Hiervan had hij juist aangegeven, dat hij nu hij het bestand niet kan openen niet gaat doen.

Het is niet erg dat je dingen niet weet (dat overkomt me ook zo vaak).

Het is uiteraard altijd wel gewenst om de opmerkingen van de (mede)forumleden goed te lezen en hier naar te handelen. Is iets onduidelijk, vraag het dan gewoon.

Dat wordt zeker op prijs gesteld.

@digitall12 post 56 verwijderd, tekst is een exacte kopie van bericht 54.

Ok, plaats dat bestand maar, maar gaat de indeling van de ontvagen gegevens nog wijzigen?

Ik plaats het bestand morgen.ik ben nu aan het werk.
Nee, het zal niet meer wijzigen.
Bedankt dat je me toch nog wilt helpen. Tof.

(Ik zal voorzichtig zijn in mijn bewoordingen:o)

Ik heb het bestand opgeslagen in 97/2003, maar als ik 'm wil uploaden dan is het 73 kb te groot. Ik heb het nu ingepakt in .rar. Kun je dat openen?

Nu krijg ik de ritten zo aangeleverd en werkt jou code ook wat betreft de tekst naar kolommen.

Ik zou graag de ritten voor een bepaalde dag in de juiste cellen willen plaatsen. Dus de gegevens van Blad4, datum 01-12-2011, abu dhabi etc. invullen in tab Rittenstaat, in de cel opdrachtgever, functionaris etc.

Het zou mij wel lukken om 1 regel in te vullen, maar telkens een regel opschuiven opdat de volgende rit in het juiste vak geplaatst word , dat lukt mij niet.
En ik heb soms meer dan 4 ritten op een dag.

(Ik heb nu zelfs het boek Excel en VBA voor Dummies aan geschaft. :))

Bijlagen

Je laatste bestand heb ik kunnen openen.
Als ik je goed heb begrepen, wil je uit de gegevens die in blad4 komen een dag kunnen kiezen, en van die dag moeten de gegevens in de rittenstaat geplaatst worden. En de rittenstaat van die ene dag moet worden opgeslagen. Dit gaat even duren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan