• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden verplaatsen naar de juiste regel in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatrickJanssen

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2018
Berichten
23
Goedenavond,

Ik wil graag voor mijn werk een bestand maken waar ik op plantziekten kan zoeken. zodoende kan ik snel kijken welk product waarvoor ingezet mag worden.
Als ik bv in kolom a op boterluis selecteer dan wil ik graag alle kolommen zien waar de boterluis in voorkomt.
Tevens wil ik dan ook de waarde die in kolom bcdef enz, staat op de zelfde plaats hebben staan als die in kolom a voorkomt.
In de bijlage vinden jullie het bestand terug.


De eerste kolom is mijn kolom waar alle ziekte in voorkomen die er zijn en is mijn basis kolom, kolom b en c heb ik zelf handmatig op hun plek gezet maar ik neem aan dat er een snellere manier is dan in plaats dat ik alles handmatig op de juiste plek te moeten zetten.

Als er meerdere handelingen nodig zijn om tot dit geheel te komen is ook geen probleem als op het laatst maar alles op de juiste plek staat.

Ik ben tevens geen ultra held in excel maar ik kan inmiddels wel mijn weg er goed in vinden.

Hopelijk kunnen jullie hierin mij helpen.
 

Bijlagen

  • Ziekten.xlsx
    103,5 KB · Weergaven: 42
Patrick, welkom op dit forum.

hier een poging:
de invul knop zit op het andere blad. (anders zit hij in de weg)
als je die een maal hebt gebruikt, kun je door op een ziekte te klikken de rijen en kolommen die niet van toepassing zijn verbergen.
als je terug wil, klik dan op cel A1.
 

Bijlagen

  • Ziekten 2.xlsm
    132 KB · Weergaven: 96
hij is een beetje aangepast:

Door op A1 te dubbelklikken worden de data op hun plaats gezet.

verder werkt hij het zeflde als de vorige maar iets beter. (als je meerdere cellen in kolom 1 selecteert maakt hij alles weer zicht baar)
die vorige liep dan vast.
 

Bijlagen

  • Ziekten 3.xlsm
    128,4 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het verwezenlijken, kun jij mij ook uitleggen hoe ik dit doe in het vervolg.
Dit kan moet ik namelijk nog bij meerdere lijsten toepassen.
Hier had ik graag een stappen plan van als dit mogelijk is.
 
je kan bvb het blad kopiëren door met de rechter muisknop onderin het tabblad (bij jou staat daar nu "Blad3") te klikken.
dan klik je op "Verplaatsen of kopiëren...."
onderin vink je "Kopie maken" aan
en dan op "Ok" klikken

klaar met kopieren. verwijder de data en zet er andere in.
als je op deze manier een blad kopieert gaat de programma_code vanzelf mee.

gebruik dan deze, er zat een foutje in : er stond ergens "Taget.count" maar dat kan beter zijn: "Target.CountLarge"
als je teveel cellen selecteert moet je Target.CountLarge gebruiken.

succes
 

Bijlagen

  • Ziekten 4.xlsm
    128,3 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
hier versie 5 (ivbm met het kopieren)is de test sub aangepast. zodat hij in de activesheet werkt ipv alleen op Blad3
 

Bijlagen

  • Ziekten 5.xlsm
    128 KB · Weergaven: 24
Sylvester,

dit gaat mij toch echt boven mijn pet maar ik ben zeer blij dat dit allemaal mogelijk is.

Ik durf het eigenlijk bijna niet te vragen maar is er nog meer mogelijk nu zie ik ineens allemaal mogelijkheden.

Ik wil eigelijk een bestand maken waarop je kunt zoeken op een ziekte/plaag in een bepaalde plant/teelt, hieruit kunnen dan een 1 of enkele middelen uit voortkomen.
In de bijlage vind je moederbestand Boomkwekerij waar het allemaal om draait.
Ik heb deze al uitgesorteerd op ziekte/plaag waarin het middel is toegestaan. Deze 5 kolommen A t/m E zouden er eigenlijk allemaal in moeten komen te staan deze zijn allemaal zeer belangrijk

Mijn bedoeling is om iedere groep (b.v insectiden,herbiciden,enzo) in een aparte tab te maken in deze tab zou ik dan willen kunnen zoeken op ziekte/plaag en op plant/teelt en of deze teelt in bedekt of onbedekt mag worden toegepast.Zo kan ik de klant meteen een zuiver advies te geven.

Tevens vind je hier ook ziekte5(1) in de bijlage hierin heb ik een tabblad planten toegevoegd waar deze middelen die jij mij al hebt verwerkt in zijn toegestaan. (ik weet alleen niet hoe ik deze moet koppelen aan elkaar in 1 tabblad.

Als je vanuit hier wilt werken is dit ook goed dan verwerk ik de andere middelen zelf in apparte tabbladen.
 

Bijlagen

  • boomkwekerij.xlsx
    159,8 KB · Weergaven: 30
  • Ziekten 5 (1).xlsm
    160,6 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
hier een kopie van het begin van je boomkwekerij:
HTML:
Apollo	clofentezin
Apollo	clofentezin
Batavia	spirotetramat
Batavia	spirotetramat
BORNEO	etoxazool
BORNEO	etoxazool
BORNEO	etoxazool
BORNEO	etoxazool
Cantack	acequinocyl
FLORAMITE 240 SC	bifenazaat
FLORAMITE 240 SC	bifenazaat
ziet er een logica in, al die dubbelingen? of moet dat nog opgeschoond worden?
 
Sylvester,

Deze moeten er allemaal in blijven staan als dit mogelijk is.

Sommige middelen mag je alleen voor bepaalde teelten inzetten met een bepaalde hoeveelheid spuitvloeistof. dit bestand waar dit instaat is in nogal vrij complex hier hangt namelijk ook de maximale middelendosis aan vast en de tijd van toepassing jan t/m dec.

Sommige middelen mag je namelijk in januari t/m maart toepassen met een max dosis van 2 ltr/ha maar hetzelfde middel mag je ook toepassen in sept tot okt met een max dosis van 0.75 ltr/ha. vandaar allemaal de dubbele codes.
Ik kan jouw ook het echte moeder bestand sturen maar ik denk dat dit anders echt te veel info gaat worden om te verwerken of jij moet aangeven dat dit wel mogelijk is en qua werk niet zo veel werk is.

Graag hoor ik van je.
 
Goedenavond Sylvester,

Bij deze het complete moederbestand de kolommen A t/m F zijn het belangrijkste voor mij.
Mocht je hier nog vragen over hebben dan hoor ik dit graag.

Ik ben benieuwd zeer benieuwd hoe je dit gaat doen en op welke wijze.
 

Bijlagen

  • Boomkwekerij kaart 2018.xlsx
    203,3 KB · Weergaven: 35
wat betreft je boofkwekerij kaart kun je op iedere kolom filteren bvb met het tekstfilter.
 
dat klopt,alleen dan nog zou ik moeten zoeken waar wat staat en dat is niet heel overzichtelijk is mijn ervaring. omdat ik vrij snel een zuiver advies moet kunnen geven.

Het bestand wat jij gemaakt hebt werkt in dat opzicht veel makkelijker om snel een antwoord te geven.

is het wel mogelijk om de ziekte/plagen tab aan de planten tab te koppelen hiermee zou ik al heel erg geholpen zijn. de rest van de info haal ik dan wel via het moederbestand.
 
misschien heb je hier iets aan: als je in de ziekten een ziekte selecteert, dan wordt in de hoofdtabel de bijbehoren de middelen geselecteerd:
 

Bijlagen

  • Ziekten Met HoofdTabel 1.xlsm
    312,8 KB · Weergaven: 39
Kolom F is leeg dus wat er belangrijk aan is? Waar komen de groene lijnen vandaan? Wat is middelnaam voor kolomkop? de naam van het middel en alles wat eronder staat is een product van de middelnaam? Hoe wil je zoeken en wat moet het resultaat zijn. De data transponeren naar een tabel zal niet zo moeilijk zijn als bekend is wat het moet worden en wat waar staat.
 
wat VenA zeg:"Waar komen de groene lijnen vandaan? Wat is middelnaam voor kolomkop?" is wel waar,
je kan daar beter een extra kolom voor toevoegen
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het proberen uit te leggen het is nogal vrij ingewikkeld.

De groenen lijnen zijn de 'groepen' waar een middel in is toegelaten bv herbicide dat zijn onkruid bestrijders en insecticiden daar mag je alleen insecten mee bestrijden.
Deze heb ik zelf zo opgezet omdat het dan makkelijker zoeken is als je er iedere dag mee moet werken, de groepnamen staan trouwens ook in kolom L.

Middelnaam is tevens ook product en productnaam heeft iemand bv round up nodig dan weet je dat je in herbiciden moet zoeken en kun je gelijk tijdig kijken of dit is toegestaan in een bepaalde teelt tegen een bepaalde onkruiden.

bestrijdingsmiddelen hebben allemaal een irac code. die irac code is van belang omdat ieder middel zo zn eigen werking heeft om een ziekte/plaag aan te pakken zodat de kans op resistentie minimaal is.
Zo is bv in de groep fungicide (schimmelbestrijding) Bellis toegelaten in vruchtbomen en struiken tegen Loculoascomycetes in onbedekte teelten
Maar Captan mag je ook gebruikten tegen Loculoascomycetes in vruchtbomen en struiken in onbedekte teelten.
Alleen Bellis kan een andere irac code hebben dan Captan, die irac code moet je dan weten omdat er na enkele keren behandelen met Bellis een resistentie kan optreden tegen het middel Bellis, je moet dan ook over stappen naar een ander middel met een andere irac code zo kan er geen resistentie optreden bij de ziekte/plaag die je wilt bestrijden.
Deze irac code ligt op het werk en zou ik er nog handmatig in moeten zetten die heb ik nu niet 1,2,3 bij de hand.

Voor mij is het het belangrijkste dat ik op een ziekte en of teelt/plant kan zoeken binnen een bepaalde hoofdgroep.(insecticiden,herbiciden enz.)
Zo weet ik meteen welke middel is toegelaten tegen welke ziekte/plaag als die tabbladen gelinkt kunnen worden aan de Hoofdtabel zodat ik na het selecteren op ziekte en teelt in de hoofdtabel kan zien welke of deze mag worden toegepast in bedekte teelt of onbedekte teelt, welke irac code hier bij hoort, het watervolume dat je moet gebruiken voor dit middel per ha, tijdstip van toepassing en maximale middelen dosis per teelt en per ha. dan weet ik alles zodat ik mijn klanten geen complete teelt naar de eeuwige jachtvelden adviseer.

In de bijlage vind je nu de opzet zoals ik hem nu voor ogen hebt alleen door het verwerken ben ik ergens denk ik de code kwijt geraakt. Hebben jullie de mogelijheid om mij deze code in iedere tabblad er in te zetten en weer door te linken aan de Hoofdtabel zodat weer alle ziekte/plagen en teelten weer op de juiste regels staan.

Of jullie moeten nu mijn opzet snappen hoe ik hem voor ogen zie en met iets komen wat nog veel gemakkelijker is.

Hopelijk is zijn jullie vragen nu beantwoord Vena en Sylvester.
 

Bijlagen

  • Ziekten Met HoofdTabel.xlsm
    581,7 KB · Weergaven: 55
waar heb je deze lijst vandaan ?
De meeste middelen die ik laat spuiten (akkerbouw : tarwe, mais, bieten, aardappelen) staan er niet eens in.
Had je al een voorselectie gedaan ?
 
Cow,

ik heb inderdaad een voorselectie gemaakt voor de voor mij geschikte teelt (boomkwekerij) maar dit zou ook mogelijk zijn voor elke teelt. Dit is alleen veel werk om te selecteren en te verwerken op de manier die in de laatste bijlage staat .vandaar dat ik hem alleen voor deze teelt heb gemaakt.

Mocht Sylvester of Vena met een bestand komen waarin je gemakkelijk kunt zoeken op bovenstaande eerder genoemde waarde. dan zou je dat kunnen maken voor iedere teelt.

Het is ook mijn bedoeling op dit dan voor ieder soort teelt te gaan maken.
Alleen met deze teelt wil ik eens mee beginnen om te kijken welke mogelijkheden er mogelijk zijn.

Wat ik tot nu toe heb gezien van Sylvester en de mogelijkheden die Vena noemt ben ik in ieder geval zeer hoopvol dat zij met een bestand kunnen komen waarmee dit kan.
 
Kan je het onbewerkte bestand plaatsen en aangeven welke kolommen van belang zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan