• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden verplaatsen naar de juiste regel in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Patrick, ik lees geen commentaar over de bijlage in post 14.

als je daar een ziekte selecteert en dan naar het andere blad gaat zijn de middelen zichtbaar.

maar wat ik nog mis, is een tabel waar ziekten en planten in staan. (net zo als de ziekten tabel)
dus niet de middelen en planten maar de ziekten en planten.

in de laatste bijlage staat ook de hoofdtabel in VeNa als het mogelijk is en je kunt dit verwerken zou alles in deze tabel verwerkt moeten worden. in deze tabel zou alleen nog 1 kolom met irac code toegevoegd moeten worden.

op jouw antwoord sylvester kom ik vanvond nog even op terug. ik denk dat wat jij voorsteld niet mogelijk is omdat niet alle middelen in iedere teelt gebruikt mogen worden vandaar de opsplitsing naar planten en en ziekten

In jouw laatste bijlage staat de gemanipuleerde tabel. Als alleen de irac-code relevant is dan wordt het wel heel eenvoudig (deze kolom is zoals al eerder gemeld leeg). Antwoord geven op vragen en wensen is blijkbaar moeilijk dan wordt het verzinnen van een eenvoudige oplossing dat ook.

het gaat even niet om de middelen.
per plant zijn er slechts een beperkt aantal ziekten mogelijk.
het zou handig zijn: als je op een plant klikt dat je alleen de ziektes ziet die mogelijk zijn op die plant.
en als je de zowel de plant aan klikt als een ziekte aanklikt dat je dan een beperkt aantal middelen gaat zien die op de plant mogen en tegen de ziekte werken.

Laatst bewerkt:
Sylvester & VenA,

een lijst waarop alle planten op staan en welke ziekten die kunnen krijgen kan ik je helaas niet geven, het is namelijk niet te doen om voor elke plant de ziekten uit te werken omdat er namelijk te veel ziekten in een plant kunnen voorkomen en niet ieder middel kan worden toegepast op iedere plant sommige kunnen daar resistent tegen zijn vandaar dat er altijd gezocht wordt via de ziekten en dan op de plant.

Een voorbeeld hoe klanten mij opbellen over een ziekten in een plant/teelt.

Klant belt op, half maart, ik heb de boterbloemluis in mijn rozen zitten en ze staan in een tunnel(Bedekte teelt). ik heb al 2 x met Calypso gespoten maar er zitten er toch nog wel wat. Je weet nu dat hij al 2 x met calypso heeft gespoten dus de kans op resistentie is al vrij aanwezig. Je weet dus nu voor jezelf dat je dus al een middel moet pakken wat niet in dezelfde Irac code zit als waarin de Calypso ook zit vandaar dat deze Irac ook zo belangrijk is.(om resistentie te voorkomen).
Omdat je nu op boterbloemluis,roos, en maart hebt geselecteerd blijven er maar 3 middelen over Calypso, Gazelle en teppeki.
Calypso heeft bv iraccode 4c
Gazelle heeft bv iraccode 1a
Teppekki heeft bv iraccode 4c

Je kunt de klant dus nu alleen maar Gazelle adviseren om te spuiten omdat deze is toegelaten in de roos tegen boterbloemluis in bedekte teelt in maart. Pak je namelijk een middel dat wel is toegelaten in de roos tegen de boterbloem luis maar alleen mag vanaf mei. en je adviseert deze, de klant verspuit dit krijgt controle en ze vinden dit middel terug in je plant voor mei dan krijg je als klant als boete, en een hele duidelijke boodschap vanuit de klant (wat begrijpelijk is omdat jij in deze dit geadviseerd hebt)
vandaar dat het makkelijker is om eerst op:
1 ziekten te zoeken
2 dan op plant/teelt
3 dan op bedekt of onbedekt.
3 dan Iraccode
4 dan Toepassingdatum
5 dan zullen er in de hoofdtabel nog maar 3 a 4 middelen maximaal overblijven waar uit je naar de klant kunt adviseren.

Ik ben het met Vena ook eens dat het in een keer misschien duidelijk uitgelegd diende te worden maar ik weet dus echt niet of dit allemaal mogelijk is en hoe dit gedaan moet worden en wat de mogelijkheden hierin zijn.

Als ik het dan toch voor het zeggen mag hebben hoe ik dit bestand graag zou willen zien. Dan zou ik graag 1 excel bestand hebben waar de hoofdtabel waar echt alles instaat zoals die nu ook als hoofdtabel is.

vanuit daar zou ik dan verschillende tabs willen hebben waarin de 6 catogorieen staan.

tab 1 Hoofdtabel
tab 2 Acariciden
tab 3 Elicitor
tab 4 Fungicide
tab 5 Groeiregulator
tab 6 Herbicide
tab 7 Insecticiden

Je weet namelijk zelf uit ervaring als ze zeggen dat ze luizen in een teelt hebben, je in insecticiden moet zoeken. je kunt dan al een hoop middelen elimineren vandaar de verschillende tabellen. Ook omdat er namelijk middelen af kunnen vallen door regelgeving of een vervallen toelating, maar en kunnen dan in de toekomst ook middelen bij komen. (deze moet je er dan in verwerken om up to date te blijven).

Ik weet dat de opzet zoals ik die als laatste heb geupload met iedere catogorien in 2 tabs niet echt ideaal is maar ik weet ook echt niet of dat deze informatie in van een bepaalde 1 catogorie in een tab past. Mocht dit wel zo zijn dan verneem ik dit graag.

Vena en Sylvester Ik hoop dat dit een hoop duidelijkheid heeft kunnen verschaffen hoe klanten mij benaderen en hoe je tot een antwoord moet komen voor de teler/kweker.

Wat betreft de Irac die kan ik jullie morgen pas geven die ligt op het werk.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dit graag.

In de bijlage nogmaals het bestand.

Bijlagen

wij hebben als bedrijf al deze middelen op voorraad staan. vandaar dat je een bestand nodig hebt om het juiste middel te adviseren

het beste is om te denken vanuit de ziekten en dan de plant zo kom je bij een x aantal middelen uit.

Bij deze de Irac lijst, ik zal deze vanavond thuis toevoegen in de andere lijst maar mochten jullie deze nu al nodig hebben om het te kunnen verwerken dan hebben jullie dat nu alvast.

Bijlagen

Heel leuke uitdaging met een autofilter, strak gestuurd vanuit VBA

het lijkt me dat je deze volgorde moet aanhouden
1. ziekten te zoeken
opsplitsen naar
a. type (herbiciden, insecticide, ....)
b. daarna pas je specificatie voor de ziekte

2 dan op plant/teelt

3 dan op bedekt of onbedekt (een leuke uitdaging, advanced filteren op de resterende opties en daarna enkel bv. de bedekte in een array zetten)

4. dan Iraccode (lijkt er eerder op dat het een exclusieve lijst wordt, dus niet bepaalde keuzes)

5. dan Toepassingdatum (is dat altijd de huidige maand of wil je huidige + volgende maand ? ook leuk dat sommigen opties over nieuwjaar heen gaan)
,
6. dan zullen er in de hoofdtabel nog maar 3 a 4 middelen maximaal overblijven waar uit je naar de klant kunt adviseren.

Ziet er heel strak uit, maar kan zo vanuit de hoofdtabel.
Ik wacnt tot vanavond tot die Irac geïntegreerd is.

Bij deze de lijst met Irac codes toegevoegd

De irac mag voor mij ook best als laatste komen hoeft niet perse in het midden of vooraan als filter gebruikt te worden.
wat betreft de datum dit wil ik gewoon laten staan zoals deze er nu ook in staat dan kan je zelf besluiten of je langer wilt selecteren of niet.

Voor de verder rest ben ik het wel met Cow18 eens.

Bijlagen

Mij lijken de tabellen beter eerst verbeterd te moeten worden. Ik tref sowieso geen enkele 'intelligente' tabel aan.
Als je Excel als database wil gebruiken moet je Excel ook met echte tabellen voeden.
Voorlopig waag ik mij niet aan tabellen die glyfosaat bevatten.
Waarom jouw bedrijf geen automatiseerder inhuurt is mij een raadsel.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het misschien slimmer is omdat jullie hier toch veel kaas van hebben gegeten om jullie eens met een opzet te laten komen hoe jullie dit zouden willen gaan verwerken. Ik denk namelijk dat wij elkaar niet helemaal snappen door gebrek aan mijn code kennis.

@SNB, dat zijn tabellen zoals je die kan downloaden van bepaalde sites. Handiger krijg je ze niet aangeleverd.
Eigenlijk zijn ze nog te beknopt, soms moet je binnen eenzelfde teelt ook tussen bepaalde varieteiten rekening houden met meer of minder gevoeligheden.
Soms ook met klimatologische omstandigheden (temperatuur, wind, ...), met vluchtige producten ook met gevoelige buurtgewassen ivm drift.

Glyfosaat is in Belgie zelfs een heel leuk verhaal, tot voor enkele weken mocht het particulier nog verkocht worden, maar mochten die het niet gebruiken. Het ene is nationaal en het andere is op vlaams niveau geregeld, wat zijn we een prachtig land.
Hoe de situatie nu is voor professionals, ik dacht dat we het alleszins nog mogen gebruiken tot 2021, maar dat kan ook nog veranderen.
Als je dan kijkt naar de dosering, we houden ons netjes vollevelds aan bv. 4 l/ha. als je kijkt wat particulieren in hun tuintje omgerekend per ha spuiten, amaai.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat voor België de helft van het glyfosaat door de landbouw gebruikt wordt, de andere helft is particulier en die hebben maar een fractie van de oppervlakte van de landbouw.
Wij moeten ons ook op regelmatige basis bijscholen om onze fytolicentie te kunnen behouden, naast tal van andere administratieve en andere rompslomp.

@cow18

Ja, ja boeren is een echte wetenschap... ;)

Dat iets is toegestaan is geen reden het te doen. Ik ken zelfs telers die er bewust van afzien.
Dat het nog erger kan lijkt me evenmin een sterk argument.
Je snapt dat ik nogal begaan ben met de bijen.
En de boer, hij ploegde voort. :d

glyfosaat is een herbicide, dus de bijen hebben er geen last van.
Het gekke is dat ons, 30 jaar terug, voorgehouden werd, dat glyfosaat superveilig was.
Je mocht het op je gras spuiten, een paar dagen later dat gras maaien en aan de koeien voederen.
Ik zag recent zelfs een interview waarin een hoge piet van Monsanto ooit beweerde dat je het zelf mocht drinken, maar hij weigerde toch eventjes toen ze hem een glas presenteerden.
De ganse discussie nu, dat gaat niet meer over wetenschappelijke argumenten, het is een stellingenoorlog geworden, waarbij iedereen zweert bij zijn eigen gelijk. De best stuurlui staan natuurlijk aan de wal.

in de discussie met betrekking tot glyfosaat ga ik mij niet mengen laat dit maar op politiek nivo worden uitgevochten. dit zal toch een over en weer gevecht worden.

Maar is het wel mogelijk wat ik voorstel
dat na de selectie enkel nog de producten die zijn toegelaten in de hoofdtabel komen te staan? zodat je tevens ook meteen de verschillen in 1 oog oplag kunt zien?

Waarom heb je nu 2 kolommen met de Iraccode waarvan er nog steeds 1 leeg is? Waarom staan de groene regels er nog steeds in? Dat je het volledige bestand niet kan of mag plaatsen begrijp ik. Als er gevraagd wordt om een onbewerkt bestand dan kan je daar toch wel invulling aangeven? Splits het geheel op naar een normale tabel en je kan dan eenvoudig filteren.

Even deze code draaien en je hebt alles netjes in 1 tabel staan. (Kan even duren door het aantal lusjes en de opschoonacties)
Code:
Sub VenA()
  ar = Sheets("HoofdTabel").Cells(1).CurrentRegion
  ReDim ar1(100000, 1 To 23)
  For j = 2 To UBound(ar)
    If ar(j, 5) <> "" Then
      c00 = Split(Replace(ar(j, 5), ":", ","), ",")
      c01 = Split(Replace(ar(j, 6), ":", ","), ",")
      For jj = 0 To UBound(c00)
        For jjj = 0 To UBound(c01)
          For jjjj = 1 To 23
            Select Case jjjj
              Case 5: ar1(t, 5) = Trim(Replace(c00(jj), Chr(10), ""))
              Case 6: ar1(t, 6) = Trim(Replace(c01(jjj), Chr(10), ""))
              Case Else: ar1(t, jjjj) = Trim(ar(j, jjjj))
            End Select
          Next jjjj
        Next jjj
        t = t + 1
      Next jj
    End If
  Next j
  With Sheets("Zoektabel").ListObjects(1)
    .AutoFilter.ShowAllData
    If .ListRows.Count Then .DataBodyRange.Delete
    .Range.Cells(2, 1).Resize(t, 23) = ar1
   End With
End Sub

Bijlagen

VenA

Hier kan ik wel wat mee dit is inderdaad een mega bestand en is zeker bewerkbaar vanuit hier Vielen dank hiervoor, alleen als de code gedraaid is dan komt er bij zover ik gecontroleerd heb maar bij ieder product maar 1 of 2 a 3 toepassingsorganisme te staan terwijldit middel meerdere ziekten/plagen aanpakt.

neem bv Apollo in onbedekt teelt als ik hier op selecteer dan zie ik alleen maar 1 ziekte de bonenspintmijt voorkomen om te bestrijden. maar hij heeft ook een toelating tot de fruitspintmijt in onbedekte teelt in de daaraan aangegeven planten alleen deze kan ik in toepassings organisme nergens terug vinden.

dit heeft hij hetzelfde bij panic free. als ik die selecteer dan dan zou die alleen maar mogen worden toegepast op de Asplenium varen,(Nieuwe opkomende) scheuten van afgezaagde bomen en struiken en Gewassen uit fytosanitaire overweging terwijl als ik kijk bij de hooftabel (hier heb ik trouwens alles weggehaald waar jij om vroeg.) zou deze ook mogen worden toegepast op haver,vogelkers,distel etc. hoe kan ik deze terug vinden of zit er ergens een fout in de code?

Graag hoor ik van je.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan