Wifi printer werkt na spanningsuitval niet meer ?

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Onze Canon TR4500 printer die via wifi is aangesloten werkt na een spanningsval niet meer. Ik veronderstel wanneer de spanning in huis uitvalt onze router Asus RT-AX57 van de Telenet een nieuw ip-adres krijgt en waardoor de Asus niet meer kan communiceren met de printer.
Dus telkens er een spanningsuitval is of we moeten onze modem eens uitzetten moet de printer opnieuw worden geinstalleerd.

Weet iemand hoe ik in de Asus de printer kan toewijzen zodat dit niet meer gebeurt?

download Advanced Ip Scanner even naar je pc en draai dat (installeren is wel handig, maar voor alleen even een scan, niet nodig.) Laat dat je netwerk scannen. Als de printer te benaderen is via het netwerk, dan vind dat programma hem en kan je precies zien op welk IP hij gebruikt

Kan je dat ook niet in je modem-interface vinden? Van Asus verwacht ik toch wel een mooi topologisch overzicht. En anders heeft de printer vast wel een self-test functie die diagnostische gegevens kan printen, waaronder het IP-adres. Maar dan moet die dat ook hebben.

Ip adres gevonden via Ip scanner en in de Asus app bij IP binding toegevoegd. Ik heb ook zo een gelijkaardig probleem voor mijn twee Marstek Venus plug in batterijen maar daar vind ik spijtig genoeg niets van terug via de scanner.

Beste Karine,

Fijn dat het met de printer is gelukt! Dat de Marstek Venus batterijen niet in de IP-scanner verschijnen, komt waarschijnlijk doordat ze na de stroomuitval de verbinding met het netwerk volledig zijn kwijtgeraakt. Ze hebben op dit moment dus nog geen IP-adres gekregen.

Dit is een heel bekend probleem bij "slimme" apparaten (IoT) na een stroomuitval. Hier zijn 3 veilige stappen om dit op te lossen zonder extra software te hoeven downloaden:

1. Het 2.4 GHz netwerk probleem (Meest waarschijnlijke oorzaak)Apparaten zoals de Marstek werken vrijwel uitsluitend op het 2.4 GHz netwerk. Jouw Asus router zendt standaard waarschijnlijk zowel 2.4 GHz als 5 GHz uit onder dezelfde netwerknaam (Smart Connect). Na een stroomuitval raken dit soort apparaten in de war en weigeren ze te verbinden.

• De truc: Log in op de Asus router, schakel de 5 GHz zender tijdelijk even uit, of geef hem een andere naam. De Marstek batterijen zullen nu direct weer met de 2.4 GHz verbinden. Zodra ze verbonden zijn, kun je ze vastzetten (zie stap 3) en de 5 GHz weer aanzetten.
2. Gebruik de Marstek App voor het MAC-adresKijk even in de Marstek app op je telefoon. Vaak kun je bij de instellingen of "Apparaatinformatie" het MAC-adres van de batterijen vinden (een code die eruitziet als 00:1A:2B:3C:4D:5E). Met dit MAC-adres kun je ze in de Asus router bij Settings > LAN > IP Binding direct toevoegen en handmatig een IP-adres toewijzen. Je hoeft ze dan niet eens te "scannen".

3. Gebruik de logboeken van de Asus router (Veiliger)Het is altijd veiliger om in de router zelf te kijken in plaats van externe scanners te downloaden. Log in op de Asus (vaak via router.asus.com).

• Kijk op het startscherm bij de Network Map (Netwerkkaart) om te zien welke apparaten verbonden zijn (Client list).
  • Of ga naar System Log > DHCP leases. Hier zie je álle apparaten die daadwerkelijk een adres van de router hebben gekregen.
Zodra je ze daar ziet of het MAC-adres hebt, kun je ze net als de printer vastzetten. Succes!

Terug
Bovenaan Onderaan