Nieuwe onderdelen aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok , hoeft niet persee
maar heb gehoord dat je geheugen dan sneller werkt ofreageert weet niet meer precies !

Timings van het geheugen, er zijn veel discussies hierover op internet te vinden. De vraag is, hoeveel het nu eigenlijk scheelt?
Als je voor dezelfde prijs geheugen met lagere timings kunt krijgen, dan is er geen reden om daar niet voor te kiezen, maar voor een hogere prijs is het een beetje zonde van het geld. (Of je moet echt gaan overclocken, het geheugen clock je dan ook over, en dat resulteert weer in hogere timings, maar dat is hier denk ik niet aan de orde).

Timings van het geheugen, er zijn veel discussies hierover op internet te vinden. De vraag is, hoeveel het nu eigenlijk scheelt?
Als je voor dezelfde prijs geheugen met lagere timings kunt krijgen, dan is er geen reden om daar niet voor te kiezen, maar voor een hogere prijs is het een beetje zonde van het geld. (Of je moet echt gaan overclocken, het geheugen clock je dan ook over, en dat resulteert weer in hogere timings, maar dat is hier denk ik niet aan de orde).

Voorlopig hoef ik met het nieuwe systeem niet over te clocken! Denk als ik de nieuwe spullen heb, de eerste tijd overdonderd ben door de snelheid van dat systeem, dus overclocken hoeft van mij niet.

Maar moet toch wachten op de cpu, dus hou het geheugen wel in de gaten! En de voeding is ook niet op voorraad bij 4launch, dus moet nog paar dagen wachten. En moet ook nog uitvogelen welke shop het goedkoopste is, want het ene is daar goedkoper en het andere weer bij een ander. Ben nog wel ff bezig voorlopig.

Prijzen vergelijken gaat heel gemakkelijk met de Tweakers Pricewatch en met de Hardware.Info Prijsvergelijker.
En let natuurlijk op verzendkosten, hier kunnen shops ook flink in verschillen, van 6,50 euro verzendkosten tot 15 euro voor een normale bestelling. :)

Idd Michael, had al rekening gehouden met de verzendkosten. Maar de cpu bijv. is bij 4launch 270 en bij alternate 399.....dus dat is een heel groot verschil! En zo moet ik ff alle hardware vergelijken met de pricewatch en de prijsvergelijker! Hoop alleen niet dat ik elk product ergens anders hoef te kopen, hahaha.

Ik heb mijn nieuwe pc ook bij 7 of 8 winkels gekocht. Een probleem is dat niet, maar je moet er alleen wat extra tijd voor nemen. :D
En inderdaad, shops kunnen onderling erg van prijs verschillen, zo kun je een ander product weer bij Alternate goedkoper vinden dan bij 4Launch.

Ik heb mijn nieuwe pc ook bij 7 of 8 winkels gekocht. Een probleem is dat niet, maar je moet er alleen wat extra tijd voor nemen. :D
En inderdaad, shops kunnen onderling erg van prijs verschillen, zo kun je een ander product weer bij Alternate goedkoper vinden dan bij 4Launch.

Idd, maar ben al heel blij dat ik nu van alle hardware weet welk merk en type ik moet hebben en dat zoekt toch een stuk makkelijker!

En moet dan een sommetje maken als het ene product goedkoper is dan bij de andere shop of dat met de verzendkosten ook nog zo is. Maar heb nog wel ff de tijd.

Bij het overclocken van het geheugen verbeter je niet de timings, maar verhoog je de snelheid van het geheugen. Dit resulteert niet automatisch in betere timings. Verder word aangegeven dat er pas bij een verschil van 2 (of 3) in CL een waarneembaar verschil zit.

Laatst bewerkt:
Bij het overclocken van het geheugen verbeter je niet de timings, maar verhoog je de snelheid van het geheugen. Dit resulteert niet automatisch in betere timings. Verder word aangegeven dat er pas bij een verschil van 2 (of 3) in CL een waarneembaar verschil zit.

Duh, hogere timings = slechtere timings. Ik hoop dat je zover al was?
Als je mijn verhaal goed leest, staat daar dat als je het geheugen ver overclockt (klokfrequentie boven de standaard klokfrequentie van het geheugen), de timings automatisch omhoog gaan om die hoge snelheid nog te kunnen halen, of je moet de timings handmatig in het BIOS instellen, wat veel mensen niet doen.
Dit zie je bijvoorbeeld bij DDR3, de reden dat DDR3 zulke hoge snelheiden kan halen, komt door hogere (dus slechtere) timings dan DDR2. DDR2 en DDR3 geheugen dat op dezelfde snelheid loopt (neem bijvoorbeeld 1066 MHz), daarvan is de DDR2-module het snelste, omdat de timings ervan beter zijn (dus lager).

Duh, hogere timings = slechtere timings. Ik hoop dat je zover al was?
Als je mijn verhaal goed leest, staat daar dat als je het geheugen ver overclockt (klokfrequentie boven de standaard klokfrequentie van het geheugen), de timings automatisch omhoog gaan om die hoge snelheid nog te kunnen halen, of je moet de timings handmatig in het BIOS instellen, wat veel mensen niet doen.
Dit zie je bijvoorbeeld bij DDR3, de reden dat DDR3 zulke hoge snelheiden kan halen, komt door hogere (dus slechtere) timings dan DDR2. DDR2 en DDR3 geheugen dat op dezelfde snelheid loopt (neem bijvoorbeeld 1066 MHz), daarvan is de DDR2-module het snelste, omdat de timings ervan beter zijn (dus lager).

Je hoeft niet zo neerbuigend te doen, nergens voor nodig.
Bovendien pak je hier ook een verkeerd voorbeeld.
The typical latency for a DDR2 JEDEC standard was 5-5-5-15. The JEDEC standard latencies for the newer DDR3 memory are 7-7-7-15. Even with the increase in the latency for the DDR3 memory, the higher clock speeds allow the memory to still have a greater bandwidth than the older standards. This results in DDR3 memory running at 800MHz to be slightly slower than DDR2 memory that is also running at 800MHz. The real advantage comes when the clock speeds get higher than this mark.

Oftewel, jou theorie gaat op tot 800 Mhz. Daarboven is DDR 3 sneller.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, daarom hier een uitgebreide review over het effect van sneller geheugen en het aanpassen van timings (voor het C2D platform).

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/core2duo-memory-guide_4.html#sect0

Voor wie geen zin heeft om het hele artikel te lezen: hier de conclusie.

The memory bandwidth on Core 2 Duo systems is limited not by the characteristics of DDR2 SDRAM modules but by the bandwidth of the bus that connects the CPU with the chipset's North Bridge. This is why your changing the memory frequency or timings is going to have a small effect on performance of a non-overclocked Core 2 Duo system (but the frequency influences performance somewhat more than the timings do).

More interesting are the results of the overclocked platform. In this case, there is more sense in using fast memory and the optimal memory frequency divisor is 1:1 (FSB:DRAM) as has been shown in our tests. In other words, you can achieve maximum performance by using memory with lowest possible timings in synchronous mode. It means that if you overclock the FSB to 400MHz, DDR2-800 SDRAM with low timings is the optimal choice. If the FSB is overclocked more, DDR2-1000 or DDR2-1067 SDRAM is the best option. An additional argument in favor of using memory and the FSB in synchronous mode at overclocking is that the 1:1 divisor is the most stable one on a majority of mainboards.

Laatst bewerkt:
Dan zegt een ander zeer gerespecteerd blad/site iets anders, namelijk Hardware.Info.
Ik stel voor dat we de discussie hier stoppen, ik wil best met je in discussie op een andere manier, maar laten we het hier bij Dutchbull en zijn nieuwe systeem houden.

Heb net contact gehad met 4-launch over de Q9450!

Er staan er 100 in de pre-order (die dus al besteld zijn door derden), dus voordat ik aan de beurt ben duurt het nog wel even. Daarbij komt ook nog dat de eerste over 6!!!!! weken verwacht wordt en zolang was ik niet van plan om te wachten!

Ze adviseerde mij om de Q6600 te nemen! Er werd mij verteld dat het verschil met die 2 bijna niet merkbaar is, alleen het L2 cache zou merkbaar kunnen zijn, aangezien de Q6600 8 en de Q9450 12 mb heeft.

De FSB van 1066mhz (Q6600) en de 1333mhz (Q9450) zou niet merkbaar zijn, aangezien die bij de Q6600 ook op 1333 over te clocken is.

Lees alleen in reviews iets over stepping. Bij 4-launch hebben ze de B3, wat wil dit zeggen?

Dus ook voor jullie info, als er mensen in jullie omgeving de Q9450 willen, moeten ze minimaal 6 weken in de wachtkamer plaatsnemen (als ze een pre-order hebben gedaan), anders wordt het 2 a 3 maanden!

Laatst bewerkt:
De Q6600 is uiteraard ook een prima CPU, helaas op 65nm gebakken, en niet op 45nm. Je zou natuurlijk ook nog de (wel leverbare) E8400 kunnen overwegen.

De Q6600 is uiteraard ook een prima CPU, helaas op 65nm gebakken, en niet op 45nm. Je zou natuurlijk ook nog de (wel leverbare) E8400 kunnen overwegen.

Dan ga ik toch voor de Q6600, aangezien dat een Quad-core is! De beste man bij 4-launch zei ook dat het alleen iets warmer werd met de 65nm.

Ben voor alles net geen 1100 Euri's kwijt.

Ze hebben alleen de Corsair TWIN2X4096-8500 en de voeding niet op voorraad, dus moet daar nog ff op wachten!

Dan ga ik toch voor de Q6600, aangezien dat een Quad-core is! De beste man bij 4-launch zei ook dat het alleen iets warmer werd met de 65nm.

De verschillen tusssen 65nm en 45nm zijn inderdaad niet heel groot, behalve het cache-geheugen en het stroomverbruik. En de Q6600 is natuurlijk een alom geprezen CPU, dus daar is verder niets mis mee. Jammer dat de Q9450 zo'n hoge levertijd heeft.

Ja, ga er maar vanuit dat als je geen pre-order hebt voor de Q9450, een wachttijd van 2/3 maanden en zo lang kan ik echt niet wachten......nu is het buy time!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan