Geplaatst door Pieter Arntz
Hoi Saldos,
Ik zal proberen een aantal bezwaren op een rijtje te zetten:
1. Mijn persoonlijke bezwaar, dat waarschijnlijk weggenomen wordt doordat de optie uitgevinkt kan worden: ik krijg veel spyware bestanden toegestuurd en het zou lastig zijn als NAV die onderschepte.
2. NAV wordt al door veel mensen gezien als bloatware ( teveel functies die niets met virussen onderscheppen te maken hebben) Dat wordt er zo vast niet beter op.
3. Nog langere scantijden, omdat er op nog meer gecontroleerd wordt. Nog grotere updates (er zijn nog mensen met een inbelverbinding, echt waar).
4. Een belangrijk verschil tussen spyware en virussen is, dat er met spyware geld verdiend wordt. Geld waarvan advocaten betaald kunnen worden. (Denk aan het AdAware vs NewDotNet verhaal, de ontwikkeling van de nieuwe versie van AdAware ligt op dit moment zo goed als stil)
5. Ik heb liever een programma dat goed is in de functie waar ik het voor aangeschaft heb als ééntje die van alles wat kan, maar nergens in uitblinkt.
6. Veel mensen zullen al hun eieren in één mandje stoppen. "Ach, ik neem Norton, dan ben ik overal vanaf."
Met als gevold, dat wanneer Norton door een virus uitgeschakeld wordt niet alleen de virussen, maar ook de trojans en de spyware vrij spel hebben.
Inspiratie is op. 
Groetjes,
Pieter
Even reageren op al jouw punten:
1. De opties is dus uit te vinken in de opties.
2. Een virus scanner heet een virus scanner omdat het vroeger alleen virussen scande. Maar een virus scanner scand tegenwoordig ook wormen en trojans, hack tools, en nog veel meer. En gelukkig maar, want ik vind dat Norton een complete beveiliging moet geven, want stel je eens voor dat Norton inderdaad zlleen virussen zou detecteren. Zou jij dan Norton nog kopen?
3. De grotere scantijden zijn te verhelpen door bijvoorbeeld in de veilige modus te scannen, een snelleren processor te kopen, meer geheugen te kopen.
Dat je steeds meer moet updaten klopt ook niet helemaal omdat als je bijvoorbeeld NAV 2004 koopt, dan zitten de updates er al in tot en met het jaar 2003, dus die updates hoef je niet meer te downloaden. Je hoeft alleen de updates te downloaden die gekomen zijn nadat NAV 2004 gemaakt is.
En trouwens geldt dit niet voor alles software die je koopt? Een voorbeeld is windowsupdates die ook steeds meer worden.
4. Maak je over advocaten maar geen zorgen. Ik denk dat Symantec genoeg geld heeft om de advocaten te betalen, anders dan ad-aware en spybot die amper geld verdiennen aan hun software.
5. Ik heb liever een programma die overal in uitblinkt.
6. Dat is wel de bedoeling ja. Ik heb beter 1 programma dat alles verwijderd dan 10 programma's die elk iets anders verwijderen en die allemaal systeem bronnen wegnemen van mijn pc en die allemaal op de achtergrond moeten draaien.
En trouwens wie belet jou om spybot en ad-aware te installeren? Niemand. Dus het is aan jou de keus.