Opstartproblemen Windows98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat telefoonmodem heb ik nog niet aan de praat gekregen, maar die wil ik wel graag houden voor noodgevallen als de kabel het af laat weten (zit bij UPC;)). Mis blijkbaar nog software of een driver.
De batterij op het moederbord is dat soms de lithium 3V, die ongeveer zo groot is als een rijksdaalder? Zo te zien en te voelen zit die stevig vast aan het moederbord.

Laatst bewerkt:
Guus,

zoals ik hierboven meldde heb ik een modemverbinding bij UPC. Nu bieden zij de mogelijkheid om een chello quickfix programma te installeren (programma kan niet worden gedownload, maar alleen geïnstalleerd vanaf hun homepage). Na de installatie van Windows98 probeer ik dit programma weer te installeren, maar krijg steeds de foutmelding:

Microsoft Internet Explorer has encountered a problem and needs to close. We are sorry for the inconvenience.

Heb al het volgende geprobeerd, maar niets hielp:

oplossing 1
1. Start Internet Explorer.
2. Open het menu Extra en klik op Internet-opties.
3. Open het tabblad Geavanceerd en schakel bij Surfen het selectievakje Foutopsporing in scripts uitschakelen in.
4. Klik op OK en start Windows opnieuw.

oplossing 2
Het volgende foutbericht wordt weergegeven in Windows Verkenner, Internet Explorer of MSN Explorer:
In Microsoft Internet Explorer is een fout opgetreden en het programma moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak.
Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door het bestand Pdm.dll bij te werken door de relevante upgrades te installeren die verderop in deze sectie worden besproken.
Als u Microsoft Visual Studio 6.0 gebruikt, voert u een upgrade uit naar Microsoft Visual Studio 6.0 Service Pack 3 (SP3) of hoger. Bezoek voor meer informatie de volgende Microsoft-website:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/downloads/updates/default.aspx

oplossing 3
Go for the registry editing----
click start then Run---type Regedit --hit ok
UNDER MY COMPUTER
CLICK ON THE PLUS SIGN NEXT TO ----EACH
+HKEY LOCAL MACHINE
+SOFTWARE
+MICROSOFT
+WINDOWS
+CURRENT VERSION
+EXPLORER
+BROWSER HELPER OBJECTS
DELETE ALL THE FOLDERS UNDER BROWSER HELPER OBJECTS
CLOSE REGISTRY EDITOR N RESTART THE SYSTEM

Denk je dat een andere versie van Internet Explorer misschien een oplossing is?

Ik denk niet dat het veel zin heeft om nu weer te gaan proberen een probleem d.m.v. een fix van Chello te gaan verhelpen.
Ik zag in het hardware-rapport dat de SMART-status van de hard drives onbekend is.
Dat wil zeggen dat één of meer harde schijven ofwel al beschadigd zijn ofwel op het punt staan het te begeven.
In één van je eerste berichten schrijf je al dat de D-schijf plotseling in E: was veranderd.
Nu duikt er een onbekende D-schijf op. Al met al denk ik dat het probleem uiteindelijk in een defecte E-schijf gezocht moet worden.
Je kunt hier diagnostische tools voor verschillende merken hard disks downloaden.
Deze programmaatjes draai je vanaf een floppy disk.
Wie de fabrikant van de schijf is, wordt tijdens het opstarten vermeld.
Ik raad je aan de conditie van je harde schijven met een dergelijk programmaatje te testen.
Ik raad je ook aan het BIOS te resetten door de batterij een dagje van het moederbord te halen en alle stekkers uit het stopcontact te verwijderen.
Als één van de schijven defect is of op zijn laatste benen loopt, moet je die verwijderen of vervangen.
Als het BIOS gereset is en de schijven (weer) in orde zijn, zullen er ook geen niet bestaande stations meer opduiken.
Je zult hierna wel nog een keer opnieuw moeten installeren.
Maar het heeft weinig zin om door te blijven prutsen aan een systeem waar waarschijnlijk een hardware-fout in zit; die fout moet eerst verholpen zijn wil je het systeem ooit weer goed draaiend krijgen.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Ik denk niet dat het veel zin heeft om nu weer te gaan proberen een probleem d.m.v. een fix van Chello te gaan verhelpen.
Het gaat hier om een reparatieprogramma dat je uitsluitend kunt gebruiken zodra er eventuele problemen zijn met de kabelmodem. Het is dus geen algemeen programma wat fouten oplost. Het heeft in het verleden erg goed werkt verricht, als de modem weer eens niet werkte.

Geplaatst door Guus abc
Ik zag in het hardware-rapport dat de SMART-status van de hard drives onbekend is.
Dat wil zeggen dat één of meer harde schijven ofwel al beschadigd zijn ofwel op het punt staan het te begeven.
In één van je eerste berichten schrijf je al dat de D-schijf plotseling in E: was veranderd.
Nu duikt er een onbekende D-schijf op. Al met al denk ik dat het probleem uiteindelijk in een defecte E-schijf gezocht moet worden.
Je kunt hier diagnostische tools voor verschillende merken hard disks downloaden.
Deze programmaatjes draai je vanaf een floppy disk.
Wie de fabrikant van de schijf is, wordt tijdens het opstarten vermeld.
Ik raad je aan de conditie van je harde schijven met een dergelijk programmaatje te testen.
De testresultaten van de E-schijf staan in de bijlage.

Geplaatst door Guus abc
Ik raad je ook aan het BIOS te resetten door de batterij een dagje van het moederbord te halen en alle stekkers uit het stopcontact te verwijderen.
Als één van de schijven defect is of op zijn laatste benen loopt, moet je die verwijderen of vervangen.
Als het BIOS gereset is en de schijven (weer) in orde zijn, zullen er ook geen niet bestaande stations meer opduiken.
Het probleem is dat die vast zit, hoewel er op de hardware wel bijstaat door welke batterij die vervangen dient te worden.
Op de hardware staat ook nog:
CMOS Erase
Turn off AC Power
Move jumper P12 from save tot clear as per silkscreen and replace to original position.

Begrijp alleen niet hoe je die P12 kunt veranderen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mooi dat de hard disk nog goed is.
Uit het laatste stukje van je antwoord blijkt ook dat het niet nodig is de batterij te verwijderen om het BIOS te resetten - dat kan met die jumper.
Lees eerst deze thread op een ander forum eens door; de vraagsteller schrijft daar dat door het BIOS via de jumper te resetten, alle oude instellingen weg zijn, waarna de juiste instellingen vanzelf weer gevonden worden.
Op deze site lees je onder Motherboard jumpers hoe zo'n reset in zijn werk gaat.
Maar als je de handleiding van je moederbord nog hebt, kun je het daar natuurlijk ook vinden.
Als je na die reset opstart, zou de juiste configuratie in de Verkenner moeten opduiken.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Hans99
Heb al het volgende geprobeerd, maar niets hielp:
...........................
Denk je dat een andere versie van Internet Explorer misschien een oplossing is?
Wat dat IE-probleempje betreft kun je eens proberen IE te herstellen.
Ga naar Start > Programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo.
Kies in het menu Extra voor Reparatieprogramma voor Internet Explorer.

Guus.

Goede handleidingen.:thumb:
Helaas staat in de BIOS onder opslag alleen A drive en B drive (niet geïnstalleerd). In een ver verleden heb ik ook al eens gezien dat er geen harddisk bij vermeld stond.

De Internet Explorer reparatie tool heeft niet geholpen.

Geplaatst door Hans99
Helaas staat in de BIOS onder opslag alleen A drive en B drive (niet geïnstalleerd). In een ver verleden heb ik ook al eens gezien dat er geen harddisk bij vermeld stond.
Die schijven staan ergens vermeld als Primary en Secondary o.i.d.

Nog even voor de duidelijkheid: heb ik het goed als ik zeg dat de enige problemen die er nu nog zijn de niet-bestaande D-schijf is en het feit dat je dat Chello-tooltje niet geïnstalleerd krijgt?

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc
Die schijven staan ergens vermeld als Primary en Secondary o.i.d.
Klopt. Beiden zijn 'ingeschakeld'.

Geplaatst door Guus abc
Nog even voor de duidelijkheid: heb ik het goed als ik zeg dat de enige problemen die er nu nog zijn de niet-bestaande D-schijf is en het feit dat je dat Chello-tooltje niet geïnstalleerd krijgt?
Guus.
Correct!
Die D-schijf vind ik ook niet belangrijk. Het is overigens wel handig dat ik nu weet hoe ik in de BIOS kan komen.
Ben zeer tevreden zo.

Het lijkt erop dat er niets mis is in het BIOS - je begrijpt dat ik met mijn beperkte kennis over hardware ook een beetje aan het zoeken ben.
Maar er zijn nog een paar mogelijkheden.
Ik heb ondertussen de plek in het register gevonden waar de verschillende drives staan.
Ik ben dus zeer benieuwd wat daar bij jou staat. Dit is de lokatie (zie ook bijlage):

HKEY_LOCAL_MACHINE\Config\0001\Enum\BIOS\*PNP0700\0D

Guus.

Laatst bewerkt:
Zo te zien, geen opzienbarend verschil.

Bijlagen

• registereditor.gif
    registereditor.gif
    14,5 KB · Weergaven: 18
Zoek het register eens af op de string CurrentDriveLetterAssignment
Ik ben namelijk benieuwd of die letter D: ergens in het register aan een station is toegekend.
Die string zal op meerdere plaatsen in HKEY_LOCAL_MACHINE gevonden worden.
Druk op F3 om steeds de volgende te zoeken.
Als je D: tegenkomt, maak dan weer even een screenshot.

(Ik begrijp dat je momenteel ook tevreden bent met hoe het systeem werkt, maar ik kan het niet uitstaan dat ik geen oplossing kan vinden voor zoiets simpels - vandaar dat ik toch nog even door wil zoeken.:))

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc

Als je D: tegenkomt, maak dan weer even een screenshot.
Guus.
Helaas geen D, wel C, E, A, F en G.

Geplaatst door Guus abc

(Ik begrijp dat je momenteel ook tevreden bent met hoe het systeem werkt, maar ik kan het niet uitstaan dat ik geen oplossing kan vinden voor zoiets simpels - vandaar dat ik toch nog even door wil zoeken.:))
Guus.
Ik doe het graag hoor, al heb ik persoonlijk meer interesse in die Internet Explorer foutmelding. Maar smaken verschillen :)

In Windows Help (onder configuratiescherm/systeem) staat nog het volgende over station D:

Station X gebruikt MS-DOS-compatibiliteitsmodus.

Dit probleem doet zich vaak voor op meer dan één station. Meestal wordt dit probleem veroorzaakt door een in het bestand Config.sys opgenomen stuurprogramma dat niet wordt herkend door Windows en dat te maken heeft met het bericht Wisseling van compatibiliteitsmodus verlaagt systeemprestaties. Als beide berichten verschijnen, raadpleeg dan eerst de Help bij het bericht Wisseling van compatibiliteitsmodus verlaagt systeemprestaties.

Als het bericht Station X gebruikt MS-DOS-compatibiliteitsmodus slechts verschijnt voor één station, wordt er door dat station een MS-DOS-compatibel stuurprogramma (real-modus stuurprogramma) gebruikt, waardoor de prestatie van het desbetreffende station kan afnemen. Vraag de leverancier of er een bijgewerkte versie van het stuurprogramma verkrijgbaar is. Als dat niet het geval is, zal het station niet optimaal presteren, maar u kunt het nog wel blijven gebruiken.

Voor die IE fout zou ik echt geen oplossing weten.
Dat D: er nog steeds staat heeft misschien iets met die DOS-comptabiliteitsmodus te maken en misschien met config.sys en misschien met win.ini, maar dat zijn zaken waar ik zelf al liever niet in ga rommelen - laat staan dat ik dat anderen ga aanraden.:)
Ik denk dat we het er na ruim 90 berichten (zo lang ben ik nog nooit met een vraag bezig geweest:)) maar op moeten houden dat het probleem is opgelost.
Tenslotte was de titel "Opstartproblemen Windows 98" en DIE zijn in ieder geval verholpen.:)
Het zou natuurlijk het allermooist zijn geweest als ALLES weer perfect werkte.
Maar als je geen probleem hebt met een niet bestaand station, lijkt me dat je met het huidige systeem goed kunt werken en daar gaat het om.
Mocht je over een tijdje besluiten om alles weer eens opnieuw te installeren, dan kun je voordat je dat doet eens een reset van het BIOS uitvoeren. Grote kans dat je dan ook van dat spookstation af bent.

Guus.

Graag gedaan. Ik hou af en toe wel van een wat ingewikkelder probleempje. :)
(Dit is overigens mijn favoriete foto, maar dat komt ook door de manier waarop die gemaakt is.:)
Om een lang verhaal kort te maken: het heeft drie kwartier geduurd voordat hier geen enkel storend element in beeld was - zoals daar zijn: auto's, mensen, taxi's, honden, bussen, Amerikanen in Hawaii-shirts en kinderen die met de telefoonceldeur aan het klooien zijn.
Daardoor alleen al wordt dat dan één van je favoriete foto's. :D)

Guus.

Een programma als photoshop schijnt toch wonderen te doen als het om storende elementen gaat ;)

Ik heb misschien toch nog een simpele manier gevonden om die D-schijf weg te krijgen.:)
Download TweakUI voor Windows 98.
Als je het geïnstalleerd hebt, vind je het terug in het configuratiescherm.
Ga naar het tabblad My computer en haal het vinkje weg bij de D-schijf.
Op mijn computer was het in ieder geval geen enkel probleem om mijn D-schijf weg te krijgen - zie bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:
Werkt inderdaad goed. Toen ik de D schijf in Tweakui weer aanvinkte bleef hij weg.
Heb nu wat meer details over de Internet Explorer foutmelding.
Mocht je daar iets uit wijs worden, dan houd ik mij aanbevolen :)
Voor mij is het abacadabra.

EXPLORER heeft een fout met betrekking tot een ongeldige pagina veroorzaakt in
module CHELLOINSTALL.DLL op015f:030d39c2.
Registers:
EAX=00000000 CS=015f EIP=030d39c2 EFLGS=00010246
EBX=00000000 SS=0167 ESP=018fb6c4 EBP=018fb6e8
ECX=00000000 DS=0167 ESI=00000008 FS=4f8f
EDX=018fb6e4 ES=0167 EDI=018fb6c8 GS=0000
Bytes in CS:EIP:
8b 08 68 00 04 00 00 6a 01 52 68 c0 54 0d 03 50
Stackdump:
018fb714 00650056 00730072 006f0069 0000006e 00000000 00000000 030d537c 018fb6c8 018fb718 030d3a83 00000000 030d6234 018fb714 018fc050 02223564

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan