Dan mag ik je de eerste lessen van de cursus Access aanbevelen; daar wordt normaliseren uitgebreid behandeld
Maar om je een beetje op weg te helpen, een paar tips. Laten we eens kijken naar de tabelstructuur die je nu hebt. Die bevat de volgende velden:
autonummering, datum, ma, di, wo, do, vr, Aalsmeer, Aalsmeer1, Aalsmeer2, Aalsmeer3, Aalsmeer4, Naaldwijk, Naaldwijk1, Naaldwijk2, Naaldwijk3, Naaldwijk4, Rijnsburg, Rijnsburg1, Rijnsburg2, Rijnsburg3, Rijnsburg4, Bleiswijk, Bleiswijk1, Bleiswijk2, Bleiswijk3, Bleiswijk4, Connect, Connect1, Connect2, Connect3, Connect4, Cal, Cal1, Cal2, Cal3, Cal4, totaal, totaal1, totaal2, totaal3, totaal4
Wat daar onmiddelijk opvalt, is twee zaken: ten eerste: je hebt herhalende velden (Aalsmeer, Aalsmeer1, Aalsmeer2, Aalsmeer3, Aalsmeer4 etc.). Die zijn ook nog niet eens consequent benoemd, maar dat terzijde. Dat niet alleen, de herhalende groepen zijn ook nog eens van hetzelfde type: plaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg etc). Daarnaast heb je een datumveld ([Datum]) en ook nog eens aparte velden voor de dagen van de week (ma, di, wo, do, vr)? Als je een datum invult, weet je automatisch welke dag van de week dat is, dus dat hoef je niet op te slaan, en zeker niet in een apart veld voor die specifieke dag.
Dan je gegevensvelden: daar geldt hetzelfde voor als voor de plaatsen: herhalende veldnamen (Connect, Connect1, Connect2, Connect3, Connect4) en inconsequente naamgeving (Connect, Connect1), waardoor je e.e.a. ook nog eens niet logisch kunt invoeren.
Ik weet niet wat je wilt opslaan in de tabel, maar hij zou, op basis van wat ik hier zie, gesplitst moeten/kunnen worden in de volgende tabellen:
Tabel1:
ProjectID, datum, Project, Info
Tabel2:ID, ProjectID, Plaats, Connect, Cal, totaal
Waarbij je voor Plaats een keuzelijst kunt maken, omdat je daar maar een paar waarden voor gebruikt.
Tussen de twee tabellen maak je dan een één-op-veel relatie, in mijn voorbeeldje op het veld ProjectID. Je vult dus één keer de algemene gegevens in, en per meting(?) of wat je ook wilt opslaan, maak je een eigen record aan. Op basis van de twee tabellen maak je dan een query, en daarop maak je dan je formulieren/rapporten. En dan zul je zien dat je ineens de meest prachtige berekeningen kunt maken