• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende data in 1 cel automatisch omzetten in kolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
digitall12,
Van het gegeven "Via" heb je in 1 van je vorige berichten aangegeven dat je dat wilde ophalen, maar in de rittenstaat heb je daarvoor geen ruimte gereserveerd.

Klopt! Uiteindelijk moeten de gegevens van Blad4 in het Blad Rittenstaat komen. Afhankelijk van de datum in Blad1 Cel F1.

1.
In je bestand van post #59 staat in F1 geen datum.
Ik heb zelf in dat blad een datum in B1 geplaatst.

2.
Je reageerde niet op mijn opmerking in post #61.

1. In het bestand van post#59 staat in tabblad Blad1,F1 een datum . Vandaar uit word de vervolgkeuzelijst in Rittenstaat "gevoed".

2. Ik zag als laatste post#60, en ik klikte op snel reageren. Ik zag niet dat je nog een bericht had gepost. Sorry. Als antwoord daarop: Ik wil na dit nog stoeien met een excel sheet waarin Google Maps in is verwerkt. Dan kan ik aan de hand van de gegevens, van, via en naar de exacte km berekenen.

In F1 staat echt geen datum (controleer het door je eigen bestand in #59 te downloaden), maar het doet er niet zo veel toe. Er staat wel een (keuze)datum in D4, maar die keuzelijst mag niet gebruikt worden, want de datum in de rittenstaat moet gebaseerd zijn op een datum in Blad4.
De rittenstaat moest wel iets aangepast worden, het samenvoegen van de rijen 7/8 en 10/11 moet je niet doen, dan is de tekst die daar via vba wordt geplaatst, niet meer leesbaar. Sommige vakjes in de rittenstaat zijn toch al te klein om alles weer te geven wat in de ontvangen gegevens staat. Maar dat kun je in blad4 aanpassen vóór je de gegevens naar de rittenstaat overbrengt. Maar wat ik nu wil weten is: WAAR op de computer wil je de rittenstaat opslaan. In Windows xp kan dat bv. zijn (als je het bestand wil opslaan op het bureaublad):
C:\Documents and Settings\Eigenaar\Bureaublad
waarbij in de plaats van Eigenaar de gebruikersnaam komt te staan.
Maar ook als je met Windows7 werkt, zal dat pad anders zijn. Daar mag absoluut geen fout in staan, anders loopt de macro al meteen vast.

Laatst bewerkt:
Ik wil het opslaan in D:\Verhoef\
Kan ik de bestandslocatie niet later in de macro veranderen? Want als ik bijv. mijn pc wil upgraden naar 7, dan heb ik niets meer aan de macro.

Natuurlijk kan dat.
Je moet dan alleen in deze regel na het = teken de locatie aanpassen:
mypath = "D:\Verhoef\"

Zie bijlage.
Lees a.u.b. eerst wat er in blad5 staat.

Ziet er mooi uit!:p Maar wanneer ik het bestand opsla in een *.xlsm dan krijg ik een 1004 error. En er is dan een koppeling naar RittenstaatBlacoHelpMij9703. Hoe krijg ik die weg?

Ook wanneer ik jouw bestand onveranderd laat dan krijg ik die error. In vba geeft hij een pijl aan bij: .SaveAs mypath & mydate & ".xlsm"
Het bestand heb ik opgeslagen in : D:\Verhoef\

Ik heb ondertussen gekeken naar de macro en ik heb de regel:
.SaveAs mypath & mydate & ".xlsm"

veranderd naar:

.SaveAs mypath & mydate & ".xls"

Dan krijg ik bij het openen wel een comptabiliteitsprobleem van Excel 2010 . Maar loopt de macro wel door en werkt het erg goed. Top!

Is het mogelijk dat, wanneer er meer dan 4 ritten zijn op 1 dag, vanaf rit 5 op een ander blad word gekopieerd cq opgeslagen?
Wat ik nu doe is opslaan als 011211 en 011211(2). Kan ik dat zelf aanpassen?

Bijlagen

• 1004.JPG
    1004.JPG
    17,4 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Dat is het vervelende, dat ik de werking in Excel 2007/2010 niet kon controleren.
Excel 2007/2010 blijkt hiermee niet compatibel met versie 2003 (dat is met een aantal opdrachten helaas ook zo).
- Verwijder het eerste geposte bestand van je computer;
- Open deze bijlage en sla die op als Excel 2007- of 2010-bestand (niet zelf de extensie wijzigen, maar in het menu bij "Opslaan als..." (onderaan in het venster) kiezen: "Excel werkmap met macro's (*.xlsm)" ;
- Ga dan achtereenvolgens naar blad4 en blad 'Rittenstaat' om gegevens te kopiëren;
- Dit zou moeten werken (ik heb het door iemand met Excel 2007 laten testen). Laat a.u.b. even weten of dat bij jou ook zo is.

Laatst bewerkt:
ok. Ik zal het je morgen laten weten. Ben weer aan het werk. Maar het ziet er veelbelovend uit!

Is het mogelijk dat, wanneer er meer dan 4 ritten zijn op 1 dag, vanaf rit 5 op een ander blad word gekopieerd cq opgeslagen?
Waarom wil je vanaf rit 5 een ander werkblad? Dat is helemaal niet nodig. Het is nl. veel fraaier alle ritten in 1 Excelblad te plaatsen en bij afdrukken ervoor te zorgen dat na rit 4 een nieuw papieren blad wordt aangemaakt en afgedrukt. Zo heb ik het dan ook gemaakt en geloof me, dat is geen sinecure; dat doe je niet in een paar uur. Bekijk dus alles erg goed en druk het opgeslagen bestand af, zoals ik in blad5 schreef. En denk goed na voordat je ook maar iets verandert, toevoegt, of wijzigt. Want elke wijziging heeft onmiddellijk gevolgen voor de werking van het bestand en weergave van de gegevens.

Je hebt gelijk. Het werkt zo erg goed. Ik begrijp dat je er veel werk in hebt gestopt. Ik wil je daarvoor hartelijk danken.
Ik ga ermee aan de slag.:d

Zapatr, compliment voor dit alles.
Wat je al schreef in post#73:
En denk goed na voordat je ook maar iets verandert, toevoegt, of wijzigt. Want elke wijziging heeft onmiddellijk gevolgen voor de werking van het bestand en weergave van de gegevens.
In mijn rittenstaatbestand heb ik 2 logo's van het bedrijf bovenin staan. (A1:I2) Ik heb ivm vertrouwelijke informatie die logo's weggehaald. Die moeten er weer inkomen. Nu dacht ik: als ik de datumcel in B:1 en de commandbutton verplaats naar beneden (bijv. B51) dan veranderd de macro ook natuurlijk. Ik heb in de macro de B:1 veranderd naar B:51 , maar daar red ik het niet mee want dan heb ik een fout met het opslaan van het bestand.
En bij het openen van je bestand geeft het steeds weer, dat er een koppeling naar RittenstaatBlacoHelpMij9703 is. Moet ik die negeren?
Verder ziet het er prachtig uit!

EDIT: Ik heb de locatie B:1 nu in de macro vervangen naar B:51 en het werkt! Ik kan nu de logo's weer plaatsen.

Laatst bewerkt:
1. Die melding over koppeling naar een ander bestand, die krijg ik niet in Excel 2002 en komt ook niet voor bij degene die ik het bestand in Excel 2007 heb laten testen. Heb je zelf niet wat toegevoegd?
2. Moet door die logo's moet de datum in B1 verschuiven naar B13 of B14 ?
Dan kunnen er ook geen 4 ritten meer op 1 pagina denk ik, anders wordt de tekst wel heel erg klein.
Is het dat wat je bedoelt?

Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling:
De keuze van een datum zou je kunnen verplaatsen naar een plaats rechts van de rittenstaat, bv. naar J1.
Je moet dan in de code die keuzecel aanpassen.
De button voor het ophalen van gegevens kun je ook rechts naast de staat plaatsen.
Maar als de eerste 12 rijen door logo's worden ingenomen, dat moet je nogal wat aanpassen om bij het afdrukken de bladindeling netjes te houden, dat zul je wel merken.

Wat die verwijzing naar een ander bestand betreft;
als die er niet ingekomen is doordat jezelf wat hebt toegevoegd: zoek in het menu de optie om externe verwijzingen en koppelingen uit te schakelen. In Excel 2002 zijn die te vinden door in het menu te kiezen: Extra - Opties op het tabblad "Berekenen".

Yes! het werkt , alleen: In Blad4 heb ik de email netjes in kolommen. Maar wanneer ik ze dan in de rittenstaten heb verwerkt dan staat de tijd door elkaar. Kan ik dmv een filter de juiste datum + tijd oplopend sorteren?

Je kunt blad4 sorteren op datum en tijd, dan staan de ritten in datum- en tijdvolgorde.
Een sorteermacro kun je handmatig opnemen en in de code van blad4 onderaan toevoegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan