Nieuwe onderdelen aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan neem ik het ASUS P5E mobo en dan wordt het kiezen tussen de 9800 GTX of de HD 3870.

Inderdaad, het punt is, voor het geld van twee HD3870 kaarten kun je ongeveer één 9800GTX kopen. Nou is die 9800GTX zeker beter dan de HD3870, twee HD3870's kloppen de 9800GTX weer. Dus misschien is de set-up van een Asus P5E + HD3870 + HD3870 in Crossfire geen slechte keuze. :)

Inderdaad, het punt is, voor het geld van twee HD3870 kaarten kun je ongeveer één 9800GTX kopen. Nou is die 9800GTX zeker beter dan de HD3870, twee HD3870's kloppen de 9800GTX weer. Dus misschien is de set-up van een Asus P5E + HD3870 + HD3870 in Crossfire geen slechte keuze. :)

Dan word de kassabon dus:

Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz FSB1333 Box
Asus P5E(3) iX38, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
OCZ OCZ2RPR10662GK, 2048 MB, DDR2, PC8500, 1066 MHz (2X1GB)
Asus EAH3870/G/HTDI/512M,512MB, DDR4, PCI Express x16
Cooler Master Powersupply Realpower 620W Modular

Maar op de NVIDIA 9800 GTX zit een HDMI aansluiting en dat is toch wel heel vet en die kost 285,-

De ASUS EAH3870 kost 200,-

Nu blijven er 2 over en is de keus nog moeilijk :(

Laatst bewerkt:
Een HD3870 is al verkrijgbaar voor 150 euro.
Twee van deze kaartjes kosten dus 300 euro. Dat is maar 15 meer dan de 9800GTX, terwijl twee HD3870 kaarten toch beter zal presteren dan één 9800GTX.

Een HD3870 is al verkrijgbaar voor 150 euro.
Twee van deze kaartjes kosten dus 300 euro. Dat is maar 15 meer dan de 9800GTX, terwijl twee HD3870 kaarten toch beter zal presteren dan één 9800GTX.

Dan knal ik er meteen 2 ATI kaarten in. Toch vreemd dat de ene HD3870 €150,- kost en de andere rond de €200,-

Aan een voeding van 620W, heb ik toch meer dan voldoende met het bovenstaande en de 2 vidkaarten?

Sommige videokaarten hebben andere koelers op de GPU zitten, waardoor het wat duurder wordt. Of zijn videokaarten standaard al wat overgeclockt, waardoor de prijs weer wat omhoog gaat. En sommige fabrikanten/merken zijn gewoon vaak wat duurder dan anderen. Sapphire (die van 150 euro) is de grootste partner van AMD/ATI op het gebied van videokaarten, en is vaak wat goedkoper met dezelfde kaarten als bijvoorbeeld Asus of GigaByte.

En die voeding van 620 watt is prima. :)

Sommige videokaarten hebben andere koelers op de GPU zitten, waardoor het wat duurder wordt. Of zijn videokaarten standaard al wat overgeclockt, waardoor de prijs weer wat omhoog gaat. En sommige fabrikanten/merken zijn gewoon vaak wat duurder dan anderen. Sapphire (die van 150 euro) is de grootste partner van AMD/ATI op het gebied van videokaarten, en is vaak wat goedkoper met dezelfde kaarten als bijvoorbeeld Asus of GigaByte.

En die voeding van 620 watt is prima. :)

Maar Sapphire is dus net zo goed als Asus en Gigabyte, alleen de snelheid van de kaart en de koeling is dus anders?

Als ik niet tevreden ben over de koeling door teveel lawaai of niet genoeg koeling, kan ik deze dan veranderen of zit de koeling vast op de kaart?

En als ik de het verloopstukje gebruik van DVI naar HDMI, wat gebeurd er dan met het beeld? Wordt dat aangepast aan de laagste resolutie DVI of naar de hoogste HDMI?

Ga nog ff door met vragen, neem mij niet kwalijk :)

Laatst bewerkt:
Wat ik zei over de snelheid en de koeling, zijn mogelijke redenen dat een zelfde kaart bij een andere fabrikant duurder is. In dit geval is het dezelfde kaart, met dezelfde koeler (natuurlijk wel een ander stickertje) en dezelfde snelheden. Vergelijk deze Sapphire maar met deze Asus.

Kwalitatief zijn ze allebei even goed. Wat ook nog een verschil kan uitmaken, is dat je bij de ene kaart een spel er gratis bij krijgt, en bij de ander niet.
Ik weet niet of dat in dit geval zo is, maar dat is nog een reden waarom zelfde videokaarten van verschillende fabrikanten van prijs verschillen.
En waarschijnlijk in dit geval, heeft Sapphire (omdat het zo'n grote ATI-partner is) de prijsdalingen snel doorgevoerd, en doet Asus daar wat langer over.

Van beide kaarten kun je de fanspeed aanpassen, te veel lawaai kan dus minder gemaakt worden door de fanspeed iets lager te zetten. Te weinig koeling (grafische kaarten mogen warm worden hoor, maak je niet te snel zorgen) kun je dus ook oplossen door de fanspeed omhoog te zetten.
Mocht je toch een andere koeler willen, dan kun je die (bij beide kaarten) er altijd op monteren. De huidige standaardkoeler kun je van de kaart afhalen. Maar bij de meeste fabrikaten vervalt hierbij de garantie.

Wat ik zei over de snelheid en de koeling, zijn mogelijke redenen dat een zelfde kaart bij een andere fabrikant duurder is. In dit geval is het dezelfde kaart, met dezelfde koeler (natuurlijk wel een ander stickertje) en dezelfde snelheden. Vergelijk deze Sapphire maar met deze Asus.

Kwalitatief zijn ze allebei even goed. Wat ook nog een verschil kan uitmaken, is dat je bij de ene kaart een spel er gratis bij krijgt, en bij de ander niet.
Ik weet niet of dat in dit geval zo is, maar dat is nog een reden waarom zelfde videokaarten van verschillende fabrikanten van prijs verschillen.
En waarschijnlijk in dit geval, heeft Sapphire (omdat het zo'n grote ATI-partner is) de prijsdalingen snel doorgevoerd, en doet Asus daar wat langer over.

Van beide kaarten kun je de fanspeed aanpassen, te veel lawaai kan dus minder gemaakt worden door de fanspeed iets lager te zetten. Te weinig koeling (grafische kaarten mogen warm worden hoor, maak je niet te snel zorgen) kun je dus ook oplossen door de fanspeed omhoog te zetten.
Mocht je toch een andere koeler willen, dan kun je die (bij beide kaarten) er altijd op monteren. De huidige standaardkoeler kun je van de kaart afhalen. Maar bij de meeste fabrikaten vervalt hierbij de garantie.

Qua prestatie's maakt het bijna niets uit of je de Sapphire of de Asus hebt, alleen het DDR4 geheugen is bij de Sapphire sneller, maar dan heb je snel €60,- verdiend....da's mooi meegenomen! En voor €300,- heb je 2 kaarten, da's toch prachtig en ook nog eens beide HD codec's, wat wil je nog meer?

Gelijk die €60,- bijleggen voor een andere case, want dat staat ook nog op het lijstje! Ja, we blijven bezig he, hahaha!!

Dank je wel voor je hulp en uitleg de hele avond Michael, hoop dat je niet gek van mij aan het worden bent......en jullie ook niet D2Freak en Raoul!!

Heb hier nog een site met het verschil tussen de HD3870 en de 8800GT in screenshots van games. Wel raar dat de 2900XT minimaal sneller is dan de 3870.

http://images.google.nl/imgres?imgu...hire+Radeon+HD3870&imgsz=huge&um=1&hl=nl&sa=N

Laatst bewerkt:
Graag gedaan hoor, we doen het met plezier. :)

Een case is uiteraard een persoonlijke keuze, maar als een paar mooie behuizingen hebt uitgezocht, kunnen wij misschien nog helpen wat betreft inbouwmogelijkheden, airflow, stilte, degelijkheid etc. :)

De HD2900XT is ook al een oudere kaart he, de HD3800 serie is nog nieuw.

Laatst bewerkt:
Graag gedaan hoor, we doen het met plezier. :)

Een case is uiteraard een persoonlijke keuze, maar als een paar mooie behuizingen hebt uitgezocht, kunnen wij misschien nog helpen wat betreft inbouwmogelijkheden, airflow, stilte, degelijkheid etc. :)

Oh ja, dat ga ik zeker doen!! Heb jullie advies meer dan nodig, dat blijkt wel weer!! Eerst een paar cases uitzoeken en dan jullie adviezen doornemen, wat ben ik blij met deze site!!

Nog 1 vraagje over de kaarten:

Zou je voor €29,- meer een X2 adviseren of voor Crossfire gaan?

En gebruik nu nog Windows XP Pro SP2......is het verstandig om over te stappen naar Vista of is het beter om daar nog mee te wachten? Hoor dat er nog vele bugs in Vista zitten.

De HD2900XT is ook al een oudere kaart he, de HD3800 serie is nog nieuw.

Dat wordt wel aangepast met toekomstige drivers bedoel je?

Laatst bewerkt:
In Ctotaal word ook gezegd dat de HD3870 X2 de GF 8800GTX en de GF 8800 Ultra in vrijwel elke test verslaat met games....toch grappig om te lezen. Alleen in games waar de Crossfire techniek niet tot zijn recht komt, is een GTX of Ultra sneller.

De HD 3870 X2 is de snelste kaart van dit moment, dit komt door de 2 grafische chips. Als een game echter niet voor Crossfire techniek geschikt is, dan wordt er gebruik gemaakt van 1 chip.

Als je 1 HD 3870 X2 gebruikt raden ze een voeding aan van 550Watt. Wil je de HD 3870 X2 in Crossfire gebruiken, dan heb je minimaal een voeding nodig die 750Watt aankan :shocked:

Er staat in een reclame folder van een computerwinkel een XFX GF 8800GTX voor €299,-....interessant of toch maar de AMD/ATI?

Laatst bewerkt door een moderator:
Even duidelijkheid scheppen hoor. :)
De HD3870 X2 is een losse kaart met zoals je zegt 2 GPU's (twee grafische chips dus). Deze kaart kun je combineren door 2 x een HD3870 X2 in Crossfire te plaatsen. Omdat er dan gebruik gemaakt wordt van 4 GPU (2 + 2 van elke HD3870 X2) heet dit Crossfire X.
Crossfire X kun je dus bereiken door 4 x een HD3870 te gebruiken.

Aan de kant van nVidia heb je de GeForce 8 serie, met de bekende kaarten in volgorde van betere prestaties: 8800GT - 8800GTS 512MB - 8800 GTX - 8800 Ultra. In de nieuwe GeForce 9 serie heb je in volgorde van betere prestaties: 9600GT - 9800GT - 9800GTX - 9800GX2.
Deze laatste kaart, de 9800GX2 is net als de HD3870 X2 van ATI een kaart met 2 GPU's aan boord. Dit is momenteel de snelste kaart ter wereld. Ook kun je twee 9800GX2's combineren. Ook op deze manier krijg je 4 GPU's, dit heet Quad-SLI. Ook Triple-SLI, ook wel 3-way SLI (3-weg SLI) is mogelijk, met 3 x een 9800GTX.

Als jij 2 x een HD3870 in Crossfire zet, dan zijn die prestaties ongeveer vergelijkbaar aan een HD3870 X2, waarschijnlijk liggen ze nog iets hoger. :)

Is het tot zover duidelijk?

EDIT: Die 8800GTX zou ik niet nemen, dit is een kaart die binnenkort End Of Life verklaard wordt, is een kaart uit de GeForce 8 serie en dus wat verouderd.

Laatst bewerkt:
Even duidelijkheid scheppen hoor. :)
De HD3870 X2 is een losse kaart met zoals je zegt 2 GPU's (twee grafische chips dus). Deze kaart kun je combineren door 2 x een HD3870 X2 in Crossfire te plaatsen. Omdat er dan gebruik gemaakt wordt van 4 GPU (2 + 2 van elke HD3870 X2) heet dit Crossfire X.
Crossfire X kun je dus bereiken door 4 x een HD3870 te gebruiken.

Aan de kant van nVidia heb je de GeForce 8 serie, met de bekende kaarten in volgorde van betere prestaties: 8800GT - 8800GTS 512MB - 8800 GTX - 8800 Ultra. In de nieuwe GeForce 9 serie heb je in volgorde van betere prestaties: 9600GT - 9800GT - 9800GTX - 9800GX2.
Deze laatste kaart, de 9800GX2 is net als de HD3870 X2 van ATI een kaart met 2 GPU's aan boord. Dit is momenteel de snelste kaart ter wereld. Ook kun je twee 9800GX2's combineren. Ook op deze manier krijg je 4 GPU's, dit heet Quad-SLI. Ook Triple-SLI, ook wel 3-way SLI (3-weg SLI) is mogelijk, met 3 x een 9800GTX.

Als jij 2 x een HD3870 in Crossfire zet, dan zijn die prestaties ongeveer vergelijkbaar aan een HD3870 X2, waarschijnlijk liggen ze nog iets hoger. :)

Is het tot zover duidelijk?

EDIT: Die 8800GTX zou ik niet nemen, dit is een kaart die binnenkort End Of Life verklaard wordt, is een kaart uit de GeForce 8 serie en dus wat verouderd.

Ok, dan laten we die kaart voor wat die is!

En als ik je verhaal zo lees Michael, dan zou je zelf dus de 3870 X2 niet aanschaffen, maar voor 2 3870 gaan?

Wat moet je eigenlijk met 4 grafische chips (Crossfire X), beetje overdreven of niet?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dan laten we die kaart voor wat die is!

En als ik je verhaal zo lees Michael, dan zou je zelf dus de 3870 X2 niet aanschaffen, maar voor 2 3870 gaan?

Ja, het grote voordeel van de HD3870 X2 is dat je zo zeer goede prestaties binnenhaalt, ook op moederborden waar er maar 1 PCIe x16 slot, en Crossfire dus niet ondersteund wordt. Crossfire-borden kosten vaak wat meer dan borden zonder, maar zijn zoals je hebt begrepen, wel handig. :)

Wat moet je eigenlijk met 4 grafische chips (Crossfire X), beetje overdreven of niet?

Nu zijn er nog maar weinig games die goed presteren met Crossfire X of Quad-SLI, maar er zijn ook nog wat probleempjes met de drivers van beide systemen.
Maar 4 GPU's is inderdaad voor de mensen die koste wat het kost de beste prestaties willen behalen.

Het moederbord daar ben ik goed over ingelicht door jullie, net zoals het geheugen, de processor en voeding, staat ook al vast welke ik aan ga schaffen.

Wou alleen voor de zekerheid nog weten wat te doen met de videokaart. Maar je adviseerd dus om 2x een HD3870 aan te schaffen en niet 1 of 2x de HD 3870 X2.

Zou nog kunnen wachten op de 9800, maar als ik die prijzen zo zie.....:(

Laten we de prijzen eens bekijken.

- Voor 1 x een HD3870 X2 betaal je 300 euro.
- Voor 1 x een HD3870 betaal je 150 euro, voor 2 van deze kaarten dus 150 * 2 = 300 euro.

- Voor 1 x een 9800GX2 betaal je ongeveer 480 euro (bij winkel Salland Automatisering).
- Voor 1 x een 9800GTX betaal je ongeveer 285 euro (bij winkel Azerty).

Hoeveel geld wil je uitgeven aan videokaarten? Als dat ongeveer 300 euro is, dan heb je niets aan 2 x een HD3870 X2 (te duur, ongeveer 600 euro namelijk), maar als dat budget meer is, dan is het te overwegen.

Laten we de prijzen eens bekijken.

- Voor 1 x een HD3870 X2 betaal je 300 euro.
- Voor 1 x een HD3870 betaal je 150 euro, voor 2 van deze kaarten dus 150 * 2 = 300 euro.

- Voor 1 x een 9800GX2 betaal je ongeveer 480 euro (bij winkel Salland Automatisering).
- Voor 1 x een 9800GTX betaal je ongeveer 285 euro (bij winkel Azerty).

Hoeveel geld wil je uitgeven aan videokaarten? Als dat ongeveer 300 euro is, dan heb je niets aan 2 x een HD3870 X2 (te duur, ongeveer 600 euro namelijk), maar als dat budget meer is, dan is het te overwegen.

Kan ook eerst 1 HD3870 X2 kopen en over een tijdje, als het (e.v.t.) nodig is de 2e. Vind 480,- voor 1 kaart echt te duur, dan koop ik liever 2 HD3870 X2 voor 650,-

Zoiets dus:

http://azerty.nl/producten/product_detail/165/64776/radeon-hd3870x2.html

http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=209&grp=3

In Ctotaal staat, dat uit diverse uitslagen van benchmarks (die op internet te vinden zijn)
1 HD3870 X2, sneller is dan 2 HD3870 in Crossfire.

Kan ook eerst 1 HD3870 X2 kopen en over een tijdje, als het (e.v.t.) nodig is de 2e. Vind 480,- voor 1 kaart echt te duur, dan koop ik liever 2 HD3870 X2 voor 650,-

Zoiets dus:

http://azerty.nl/producten/product_detail/165/64776/radeon-hd3870x2.html

http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=209&grp=3

In Ctotaal staat, dat uit diverse uitslagen van benchmarks (die op internet te vinden zijn)
1 HD3870 X2, sneller is dan 2 HD3870 in Crossfire.

Helaas zijn niet alle benchmarks hetzelfde, en krijg je soms wisselende resultaten. Ik heb namelijk ook benchmarks gezien waar de 2 x een HD3870 het wint van de HD3870 X2. De verschillen zijn ieder geval niet groot. Maar mocht je in de toekomst willen uitbreiden, dan zit je een beetje vast met 2 x een HD3870. Als je nu een Crossfire-moederbord koopt en 1 x een HD3870 X2 dan kun je er later altijd nog eentje kopen, als je dat nodig hebt en Crossfire X presteert wat beter.

Trouwens, de HD3870 X2 is al te krijgen voor 300 euro. :)

Helaas zijn niet alle benchmarks hetzelfde, en krijg je soms wisselende resultaten. Ik heb namelijk ook benchmarks gezien waar de 2 x een HD3870 het wint van de HD3870 X2. De verschillen zijn ieder geval niet groot. Maar mocht je in de toekomst willen uitbreiden, dan zit je een beetje vast met 2 x een HD3870. Als je nu een Crossfire-moederbord koopt en 1 x een HD3870 X2 dan kun je er later altijd nog eentje kopen, als je dat nodig hebt en Crossfire X presteert wat beter.

Trouwens, de HD3870 X2 is al te krijgen voor 300 euro. :)

Zijn we er dan bij de 100ste!!!!!!! post uit?

Het 'beste' is nu dus om een HD3870 X2 aan te schaffen en later er nog 1 bij te kopen voor Crossfire X? Als ik eenmaal 'normale' Crossfire heb (2x HD3870), dan ga ik dat natuurlijk niet vervangen voor 2x het X2 model, dan maar gelijk het X2 model.

Denk dat op dit moment 1x de HD3870 X2 wel voldoet met de huidige eisen van games en software.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan