Service Pack 2 voor Windows XP verschijnt al in december.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Symantec bang voor Windows XP SP2 chaos

Security.nl: Securitybedrijf Symantec is bang dat haar helpdesk overladen met telefoontjes zal worden zodra Microsoft Service Pack 2 voor Windows XP beschikbaar stelt. De mega-update zal ervoor zorgen dat Norton gebruikers een upgrade moeten installeren, wat de nodige helpdesktelefoontjes zal opleveren, zo laat Symantec Vice president Matthew Moynahan weten. De helpdeskers van Symantec zijn dan ook ingelicht en de helpdesk zal tijdens de release van het service pack van extra mensen voorzien worden, aldus dit artikel.

Daar was ik al bang voor...
cry_smile.gif

Laatst bewerkt:
Ohoh...

Ik ga een weekje op vakantie, ben benieuwd of als ik terugkom er al nieuws is. MS kenende; zal wel niet :(.

Wat ik gelezen heb zouden McAfee, Symantec, Panda en nog een paar problemen krijgen met Windows.

Goh, dat wordt lachen :rolleyes:.

Service Pack 2 zet rem op internettoegang in Windows XP
Nieuwe beveiligingsfunctie moet snelle wormverspreiding tegengaan

Breekpunt.nl: De eerstvolgende grote update voor Windows XP, Service Pack 2, zal vooral worden beheerst door het thema veiligheid. Naar nu bekend is geworden zal de installatie van het Service Pack het aantal verbindingen met het internet dat gelijktijdig geopend mag zijn sterk beperken. Doel is de verspreiding van wormen via het internet af te remmen.

De "nieuwe functie" werd pas ontdekt toen testers ontdekten dat hun filesharing-verbindingen langzamer waren dan normaal. Windows XP meldde onder EventID 4226 dat het maximale aantal TCP-verbindingen uit veiligheidsoverwegingen was bereikt. Microsoft heeft bevestigd dat het hierbij inderdaad een nieuwe beveiligingsfunctie voor Windows XP gaat. Volgens Microsoft had de worm "Sasser" zich nooit zo snel kunnen verspreiden wanneer de functie eerder beschikbaar was geweest.

Gelukkig laat de beperking op het aantal gelijktijdige verbindingen zich in het register uitschakelen. Daarvoor met de sleutel SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\TcpNumConnections onder HKEYLM aangepast worden. De waarden die hier toegestaan zijn worden door Microsoft beschreven in een Knowledge-Base artikel.

Links
Microsoft
Knowledge-Base artikel

Uuhm, tja... Goed voor de leek dat wel, maar ik heb zelf nog wel eens veel verschillende dingen open staan en dan is het niet zo'n succes.

Wat ik wel jammer vind is dat je het niet gewoon uit kan schakelen met een vinkje. Maarja; het kan teminste uit :).

Nog steeds erg benieuwd :thumb:

'Service Pack 2 voor XP geeft problemen'

Den Haag, 10.10 uur - De laatste testversie van de uitbreiding (Service Pack) op Windows XP die Microsoft eind deze zomer wil gaan verspreiden, kan bij de installatie tot problemen leiden. Dat heeft het Amerikaanse blad CRN geconcludeerd uit een test, zo meldt automatiseringsgids.nl.

Van de vijf systemen waarop CRN de Service Pack installeerde, liepen er drie vast; dat waren zowel Intel- als AMD-systemen. Daarbij verscheen een boodschap dat ‘winserv’ op het systeem ontbrak. Het terugdraaien van de installatie op de pc’s, waarop Windows XP Pro met Service Pack 1 draaide, lukte niet. Met de hulp van Microsoft-adviezen konden de testers dat met enige moeite wel voor elkaar krijgen, maar daarna gaven de onderhavige systemen nog kleine problemen, zoals het moeten herinstalleren van allerlei hardwarematige uitbreidingen zoals netwerk- en videokaart.

De CRN-testers raden iedereen die SP2 installeert aan eerst een volledige back-up van hun pc te maken. (fbl)

Hmm, misschien ga ik het wel helemaal niet installeren. Microsoft moet daar gewoon wat aan doen, niks backups, eerst goed maken die service pack.

EDIT: je had zoiets ook wel een beeetje kunnen verwachten :(

Tja... wees blij dat ze daar nu achter komen en niet na het uitbrengen v/d service pack. Niets werk meteen 100%, daarom komt 'ie ook in December uit en niet nu :).

Geplaatst door blacksheep
Ik wacht minstens 3 maanden met updaten. Heb mijn les wel geleerd met MS

I dont want to say I told you so, but I told you so :p :p :D :D

Geplaatst door XP_PC
Tja... wees blij dat ze daar nu achter komen en niet na het uitbrengen v/d service pack. Niets werk meteen 100%, daarom komt 'ie ook in December uit en niet nu :).

Uhm, december 2003 wel te verstaan! :D

@ Blacksheep...indeed, ik neem ook een zéér afwachtende houding aan. :cool:

Het gaat om het idee he :p.

Maar ik ben wel benieuwd :D. Daar hebben we een test PC voor. Met SP I kwamen de topics hier als paddestoelen uit de grond :8-0: .

Voor wil dat wil lezen: heb even zitten googlelen en het bewuste artikel gevonden: Windows XP SP2: Install With Care

Lichtpuntje: Test Center engineers installed SP2 on systems with utilities including Panda Software, Trend Micro, Symantec and Avast antivirus software, and all worked seamlessly. Symantec recently claimed that folks who download SP2 will need a Norton patch to co-exist with SP2. Yet Test Center engineers found that not be the case. :cool:

Laatst bewerkt:
After that process finished, some interesting events occurred. The rollback process uninstalled every device that existed in the PC. Network cards, video cards and all system resources were uninstalled. The PC was able to recover all of the uninstalled items, except one, upon a reboot. The graphics card, the Matrox Millennium P650, couldn't be recovered. Engineers tried to reinstall the drivers but, oddly enough, the Matrox folder was erased from the system and unable to be recovered. The only way to correct the problem was to go to Matrox's Web site and download the drivers from the support page.

The rollback also removed SP1; absolutely no remnants of SP1 existed anywhere in the system. To verify that problem, CRN Test Center engineers went to the Windows update page, and SP1 existed as a critical update, which needed to be installed again.

wel een beetje agressief he :confused:.

Geplaatst door gezina
Windows XP Service Pack 2 uitgebreid bekeken

Security.nl: Er is al veel over Service Pack 2 voor Windows XP geschreven, maar voor iedereen die toch nog benieuwd is naar wat deze update allemaal zal veranderen heeft InformationWeek een zeer uitgebreid artikel geschreven. In de evaluatie van Windows XP Service Pack 2 Release Candidate 2 worden de Windows Firewall, Internet Explorer, het Windows Security Center, Automatische Updates en Wireless Networking grondig besproken.

Tipje mijnerzijds: in het juli/augustus-nummer (7/8) van Tips&Trucs staat ook een 'best wel' uitgebreid artikel over Service Pack 2.
:)

Maar het is inderdaad erg duidelijk

Juli augustus nr? Nog wel te koop neem ik aan? Ga ik eens even neuzen :).

Snellere updates en meer security in WinXP SP2

Een gestroomlijnd software update proces en een veiligere Internet Explorer zijn een paar van de belangrijkste features die in het Windows XP Service Pack 2, dat in augustus zal verschijnen, verwerkt zijn, zo heeft Microsoft gisteren laten weten. Aldus te lezen op security.nl Door de Automatic Update (AU) client kan het systeem zelf zien of het tijdens het updaten teveel bandbreedte van andere applicaties in beslag neemt en zal het verplichte reboots pas uitvoeren als het systeem wordt afgesloten. XP SP2 zal er ook voor zorgen dat Internet Explorer een "complete verzameling van kwetsbaarheden kan elimineren." De browser kan nu eerder en beter ongewenste internet downloads detecteren en voorkomen. Het aantal reboots dat nodig is tijdens het patchproces zou met 10% naar beneden moet gaan, aldus Mike Nash van Microsoft in dit artikel.

Microsoft onthult meer details XP SP2
Netwerkverbindingen niet meer vrijblijvend

Nu de definitieve release van het tweede servicepack voor Windows XP (SP2) nadert, is Microsoft bereid enkele details te onthullen. SP2 wordt zwaar: zo'n 260 megabyte. Van belang is verder een nieuwe functie die het netwerkverkeer actief beïnvloedt.

Het Duitse IT-blad Heise sprak in Hamburg met Microsoft en hoorde het bedrijf uit over de netwerkfunctionaliteit, dat officieel geen naam heeft. In eerste instantie werd bericht dat Windows XP na installatie van SP2 het aantal openstaande netwerkverbindingen zou gaan beperken, maar dat blijkt niet te kloppen.

Microsoft beperkt niet het aantal open verbindingen, maar het aantal verzoeken om zo'n netwerkverbinding op te zetten. Bij op bevestiging wachtende TCP-verbindingen wordt, zodra een bepaald maximum is bereikt, een foutmelding gegenereerd. Alle volgende verbindingsverzoeken worden vervolgens in een wachtrij geplaatst en in langzaam tempo afgehandeld, meldt Heise.

De term "bepaald maximum" is vaag, maar dat blijft voorlopig zo. Het exacte aantal toegestane verbindingen is namelijk onduidelijk. Microsoft zou van plan zijn om deze waarde vast in te stellen.

De rem op verbindingen moet bepaalde wormvirussen, die snel en massaal contact leggen met andere computers om zich te verspreiden, in de kiem smoren. Een duidelijk probleem levert de nieuwe functionaliteit voor online ruilbeurzen of technieken als BitTorrent, waar om legitieme redenen veel netwerkverbindingen openstaan. Overigens is er nu al een patch in omloop dat wijzigingen doorvoert aan Windows, zodat de beperking die SP2 introduceert wordt opgeheven.

In hetzelfde gesprek met Microsoft vernam Heise de verwachte grootte van het SP2. Voor de Express Installation moet 100 megabyte worden opgehaald. De Network Installation, dat voor systeembeheerders of offline installaties geschikt is, wordt ongeveer 260 megabyte groot.

Microsoft is van plan om het SP2, afgezien van verzendkosten, gratis per cd te verspreiden, voor wie de download te groot is. De grootte is deels te wijten aan verregaande wijzigingen die het SP2 doorvoert aan Windows, anderzijds aan het feit dat SP2 alle op het moment van verschijnen beschikbare patches bevat. Aldus een artikel op zdnet.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan