moet 't toch maar even vermelden denk ik:
het onderwerp van dit topic is idd. al vele malen aan de orde geweest. Meestal werd in eerdere discussies de loftrompet geblazen voor Norton. Ik bespeur nu een andere tendens ?
Toch wil ik wederom het wellicht kleinere Norman noemen. Al voordat Norman Norman was (

) had ik deze antivirussoftware. Het is onwikkeld in Nederland door het bedrijf Shark / Thunderbyte (TBAV).
In ons bedrijf heeft jarenlang TBAV tot volle tevredenheid op de servers gedraaid en werden de stations schoongehouden (meer dan 5000 pc's !!!)
Betrouwbaarheid:
Toen TBAV / Shark fuseerde / overgenomen werd door het relatief grotere Noorse Norman, bleef de software stabiel en uiterst betrouwbaar. In de bijna 20 jaar dat ik nu een pc heb, ben ik slechts 1 keer "getroffen" door een virus dat zo nieuw was dat Norman het niet kon killen. Norman had het al wel in quarantaine geplaatst, m.a.w. de herkenning van "foute instructies" was er wel. Kortom, Norman is een vrij stabiel draaiend progje.
Troubleshooting:
Een voorbeeld van een mancootje en hoe men daar mee omgegaan is :
een maand of drie geleden downloade ik een signature updatefile van Norman (zoals soms 3 a 4x per week), waarbij die keer toevallig een nieuwe scanengine zat. (wordt ook soms meegeleverd). Nadat de download voltooid was vond dat ik Outlook "raar" deed, mijn mailserver gaf soms niet "thuis". Ik ontdekte dat mogelijk de nieuwste software van Norman daar debet aan was. Telefoontje naar Norman en wat bleek: de klanten van provider HCC hadden trammelant in samenhang met de Norman update software. Men vertelde mij bij Norman dat nog diezelfde middag een accountmanager van Norman naar HCC zou gaan om het e.e.a. door te praten. Zesendertig uur later was het probleem verholpen!!! Ik denk dat de heel grote jongens als Norton en consorten hun klanten iets minder snel van dienst zullen zijn ?
De-installatie:
Het de-installeren van Norman kost 1 minuut en verloopt probleemloos.
Snelheid:
Na berichten in dit en eerdere topics over de snelheid van het systeem bij bepaalde scanengines, heb ik voor mijzelf de proef op de som genomen door een paar bewerkingen uit te laten voeren met Norman geinstalleerd en Norman gede-installeerd. Het verschil was nauwelijks / niet merkbaar. In een enkel geval, waar het systeem 3,5 seconden nodig had om de bewerkingen te starten, uit te voeren en te beeindigen, merkte ik een verschil van 0,1 seconde met Norman in-, dan wel uitgeschakeld. (geinstalleerd / niet geinstalleerd)
Ondersteuning:
Last but not least:
Heb je een keer vragen, opmerkingen etc. en je belt Norman, dan wordt je binnen 15 seconden te woord gestaan en die paar keren dat ik gebeld heb de afgelopen jaren, wordt je binnen 5 seconden naar een techneut doorverbonden. De helpdesk is trouwens een normaal telefoontarief helpdesk. Ook hier denk ik dat vele softwareproducenten een puntje aan kunnen zuigen....... ?
Misschien is Norman nog niet zo'n slechte scanner?