Nieuwe onderdelen aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zowel de Q6700 als de Q9300 zijn prima CPU's als alternatief voor de Q9450. :)

Is geen quad-core CPU, en dat was volgens mij wel een vereiste.:)

Het liefst wel een Quad ja!

Heb op hardware.info de specs bekeken en de duo core E8400 is wel flink langzamer dan een Quad core.....als je naar de 3dmarks kijkt.

E8400: http://www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGNkbZiVmJnKZ8g/viewproduct/Intel_Core_2_Duo_E8400/

E8500: http://www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGNkbZiVmJnKZsg/viewproduct/Intel_Core_2_Duo_E8500/

Q6700: http://www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGRkZpiSmJrK/viewproduct/Intel_Core_2_Quad_Q6700/

Q9300: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q9300_4.html

Het gebruiksdoel blijft een belangrijk punt bij de keuze tussen dual-core of een quad-core. Bij veel multitasking en zwaardere programma's is een quad-core sneller, maar games zie je vaak beter presteren op een snelle dual-core. Het tweede probleem is de geschreven software. Veel software kan nog niet goed overweg met dual-core, laat staan met een quad-core CPU. Veel mensen hebben nu nog vrij weinig aan een quad-core, maar het is natuurlijk wel toekomstgericht. Conclusie: een lastige keuze. :)

Conclusie: een lastige keuze. :)

Hahaha, dat is ook precies de reden dat ik steeds op jullie terugval om jullie meningen te horen!

Als die :evil: Q9450 :evil: nu gewoon leverbaar en op voorraad was, dan waren we er allang klaar mee, maar zoals ik al eerder aangaf.....als ik een deze dagen de andere hardware op kan halen, dan ga je toch niet 2 weken wachten op de cpu?

Als ik even naar de prijzen kijk van de E8500 en de Q9300, dan is het verschil niet groot en dan is een Quad toch 'voordeliger' met het voordeel van de 4 cores?

Voor de games is een duo beter, maar met videobewerking is een quad veel beter. Een Duo core doet over het encoden van een film 246 sec, terwijl de Quad hetzelfde in 174 sec. doet. Nu lijkt het mij voor een Quad totaal geen probleem om ook games goed en snel weer te geven.

Vandaar ook mijn absolute voorkeur voor een Quad.

Sneller met het coderen van video's, spellen draaien er prima op en het is toekomst gericht. Natuurlijk zullen er over een aantal maanden nog snellere Quads uitkomen, maar als je zo gaat kijken, dan kun je nooit een nieuwe aanschaffen.

Zit ik er nu compleet naast of niet?

Nee hoor, je hebt het helemaal door. :)

:thumb:

Wat zou, om het helemaal overzichtelijk te maken, jullie voorkeur hebben:

Q9300 of een Q6700.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q9300_4.html

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGRkZpiSmJrK/viewproduct/Intel_Core_2_Quad_Q6700/

Is L2 cache belangrijker dan een hoge FSB, dan zou ik een Q6700 kiezen

Is FSB belangrijker, dan zou ik de Q9300 nemen.

De Q9300 is 45nm, heeft EM64T, IA32, MMX, RISC, SSE, SSE2, SSE3, SSE4, XD

De Q6700: is 65nm en mis ik de SSE4, waar is dat voor, de rest is hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Ik zou voor de Q9300 gaan. :)

7:40 :shocked:

Je was er vroeg bij Michael!!

Heb zojuist een mail ontvangen van Azerty over de Q9450 en die gaat als volgt:

Geachte Klant,

Onlangs heeft u bij ons een Q9450 OEM versie besteld.

Wij hebben vanmorgen van onze toeleverancier het bericht ontvangen dat de fabrikant onverwachte leverproblemen heeft. Gevolg is dat de OEM versie niet deze week bij ons binnen komt maar op zijn vroegst in de week van 12 mei 2008.

Wij betreuren dit ten zeerste, waarvoor dan ook onze excuses.

U heeft de mogelijkheid om te wachten op dit product, een alternatief uit te zoeken of het product te annuleren. Graag horen wij via mail van welke optie u gebruik wilt maken, indien u wilt wachten hoeft u niets te doen.

Wij vertrouwen er op u voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Verkoop team Azerty Hardware

Dus dan wordt het toch een Q9300.

Als het zeker zeker is dat 'ie op 12 mei binnenkomt, zou ik gewoon wachten. :)

Het probleem is dat eerst alle pre-orders aan de beurt zijn en die lijst is heel lang. Ik heb pas afgelopen zondag die cpu besteld, dus dan kan het voor mij nog wel een maand langer duren en daar heb ik niet echt trek in eerlijk gezegd!

Op verschillende sites wordt verteld dat er een wachtlijst is van 100/150 personen en dat er per keer (als ze komen) 5/10 stuks geleverd worden, reken maar uit hoe lang je dan nog moet wachten!

Als ik kijk wat ik nu heb met m'n 3200+, dan zou die q9300 al een mega stap voor mij zijn en daarbij komt ook nog dat ik +/- €65,- in de zak hou. Begrijp mij niet verkeerd overigens hoor.....het liefst heb ik die 9450, maar om daar nou nog weken, zo niet maanden op te wachten zie ik eerlijk gezegd niet zitten!

En zou het verschil met die 2 nou zo groot zijn? Volgens de benchmarks valt het wel mee die ik gezien heb.

Ik zie dit topic nu pas weer, sorry dat ik niet eerder gereageerd heb Dutchbull, ben het topic blijkbaar uit het oog verloren.
Probeer dus nu die Q9450 te bemachtigen en ga anders voor de Q9300. :thumb:

Jullie zullen het niet geloven, maar ik ben net klaar met alles inbouwen en installeren!!!

Alleen de videokaart mis ik nog, maar die zit er deze maand nog aan te komen.

De Q9450 had ik al besteld, toen iemand mij (weet zo niet meer wie) erop wees dat Azerty hem had, dus meteen besteld.

Moest alleen op de voeding wachten, die was toen nog niet leverbaar, maar nu zit alles in de kast....op de videokaart na!

Kan dus nog niets over de prestatie's zeggen, moet eerst alles gaan instellen. Draai nu wel Vista op 64 bit....dus dat word nog zoeken waar alles zit!

De benchmarks laat ik jullie weten, zodra de videokaart erin zit.

p.s. bedankt dat jullie nog aan me hebben gedacht met de cpu!

Laatst bewerkt:
Mooi om dat te horen!:thumb:
Succes met het inbouwen van de videokaart (het is een lange hoor, zo'n 27 cm) en het benchen.Ik ben benieuwd naar het resultaat. :)

Mooi om dat te horen!:thumb:
Succes met het inbouwen van de videokaart (het is een lange hoor, zo'n 27 cm) en het benchen.Ik ben benieuwd naar het resultaat. :)

Heb er idd al rekening mee gehouden dat het een lange kaart is en heb er nu de ruimte voor. Zal er een foto van maken en die proberen te mailen naar jullie.....krijgen jullie een idee!

Wat heeft het trouwens van nut om 4! DVI uitgangen te hebben: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=68102

Tegenover de 2 die er normaal opzitten:

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=64776

Je hebt alleen wat aan 4 DVI-uitgangen als je meer dan 2 monitoren wilt aansluiten, anders eigenlijk niet. Die speciale Asus-versie verschilt trouwens ook in ander opzicht van het referentiemodel, namelijk de koeling. De normale versie heeft 1 fan die koele lucht langs de twee koelblokken blaast, en warme lucht naar buiten transporteert. Die speciale Asus-versie heeft 2 fans, waardoor beide GPU's beter gekoeld worden. Het geluidsniveau neemt dan wel toe natuurlijk. :)

Je hebt alleen wat aan 4 DVI-uitgangen als je meer dan 2 monitoren wilt aansluiten, anders eigenlijk niet. Die speciale Asus-versie verschilt trouwens ook in ander opzicht van het referentiemodel, namelijk de koeling. De normale versie heeft 1 fan die koele lucht langs de twee koelblokken blaast, en warme lucht naar buiten transporteert. Die speciale Asus-versie heeft 2 fans, waardoor beide GPU's beter gekoeld worden. Het geluidsniveau neemt dan wel toe natuurlijk. :)

Ja, dat las ik in die ene review dat het lawaai maakt.

Kan er altijd nog een andere koeling opzetten en 4 DVI's is voor mij iets te overdreven.....de beeldkwaliteit is hetzelfde.

Ja, dat las ik in die ene review dat het lawaai maakt.

Kan er altijd nog een andere koeling opzetten en 4 DVI's is voor mij iets te overdreven.....de beeldkwaliteit is hetzelfde.

Klopt, die extra fan zorgt inderdaad voor wat extra lawaai, maar voor overclockers is dat vaak niet zo'n probleem, het overclock potentieel is wel hoger. Bij de standaard HD3870 X2 wordt de ene GPU een stuk warmer dan de ander doordat de warme lucht van de ene GPU ook over het koelblok van de andere GPU geblazen wordt.
Andere koeling op de HD3870 X2 zetten is niet zo gemakkelijk omdat het gaat om 2 GPU's en als je de koeling eraf sloopt vervalt bijna altijd de garantie.

Beeldkwaliteit heeft verder niets te maken met het aantal DVI-aansluitingen. De speciale Asus-versie heeft precies dezelfde kwaliteit als de standaard HD3870 X2 maar op de speciale Asus-versie kunnen alleen 2 extra monitoren aangesloten worden. :)

Klopt, die extra fan zorgt inderdaad voor wat extra lawaai, maar voor overclockers is dat vaak niet zo'n probleem, het overclock potentieel is wel hoger. Bij de standaard HD3870 X2 wordt de ene GPU een stuk warmer dan de ander doordat de warme lucht van de ene GPU ook over het koelblok van de andere GPU geblazen wordt.
Andere koeling op de HD3870 X2 zetten is niet zo gemakkelijk omdat het gaat om 2 GPU's en als je de koeling eraf sloopt vervalt bijna altijd de garantie.

Beeldkwaliteit heeft verder niets te maken met het aantal DVI-aansluitingen. De speciale Asus-versie heeft precies dezelfde kwaliteit als de standaard HD3870 X2 maar op de speciale Asus-versie kunnen alleen 2 extra monitoren aangesloten worden. :)

Overklocken dat doe ik toch (nog) niet en als ik het wel zou doen, dan zien we tegen die tijd wel weer wat voor oplossing we kunnen vinden. ;)

Overklocken dat doe ik toch (nog) niet en als ik het wel zou doen, dan zien we tegen die tijd wel weer wat voor oplossing we kunnen vinden. ;)

Ik heb de normale HD3870 X2 en die is aardig over te clocken, in ieder geval zijn de temperaturen het probleem niet. Het referentiemodel is dus gewoon prima voor jou. :)

Ik heb de normale HD3870 X2 en die is aardig over te clocken, in ieder geval zijn de temperaturen het probleem niet. Het referentiemodel is dus gewoon prima voor jou. :)

Wist niet dat je een 3870 X2 had.....hoe zit dat met het aansluiten via HDMI en met Dual-link? En heb ik de handleiding van m'n mobo gelezen dat de videokaart op het mobo aangesloten kan worden voor de audio. Heb je dat ook gedaan, SPdif out, ofzoiets?

Haal met Vista nu een score van 5,3, omdat de videokaart maar een 5,3 scoort. De rest staat op 5,9.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan